Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mange kcal skal en 15-åring ha hver dag?


Anonym259235

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr kilokalorier ja, men de fleste sier vel at "i dag har jeg spist 2000 kalorier" selv om de egentlig mener kilokalorier.

 

Hvor mange kcal du trenger vil variere etter hvor mye du veier og ditt aktivitetsnivå.

En 15 år gammel gutt kan trenge alt fra 1500kcal til 5000+ hver dag, med andre ord umulig å si hvor mye akuratt du trenger. Hvis du veier deg så kan du finne ut omtrent hvor mye du trenger. Spiser du feks 2000kcal hver dag i en uke og vekta er nøyaktig den samme så er det 2000 du trenger. Går du opp en halvkilo trenger du egentlig bare 1500, eller går du ned en halvkilo trenger du egentlig 2500 =)

 

Tipper 2500 er ganske gjennomsnittlig for en 15 år gammel gutt.

Lenke til kommentar

Det betyr kilokalorier ja, men de fleste sier vel at "i dag har jeg spist 2000 kalorier" selv om de egentlig mener kilokalorier.

 

Hvor mange kcal du trenger vil variere etter hvor mye du veier og ditt aktivitetsnivå.

En 15 år gammel gutt kan trenge alt fra 1500kcal til 5000+ hver dag, med andre ord umulig å si hvor mye akuratt du trenger. Hvis du veier deg så kan du finne ut omtrent hvor mye du trenger. Spiser du feks 2000kcal hver dag i en uke og vekta er nøyaktig den samme så er det 2000 du trenger. Går du opp en halvkilo trenger du egentlig bare 1500, eller går du ned en halvkilo trenger du egentlig 2500 =)

 

Tipper 2500 er ganske gjennomsnittlig for en 15 år gammel gutt.

 

Jeg går ihvertfall hjem fra skolen hver dag (ca 2,5km), også blir det noen turer til og fra venner og sånt ganske ofte som kan legge til noen km.

 

Jeg veier ca 80kg og er 188 høy, hvis det teller.

Lenke til kommentar

Noe rundt 2500 kcal kan sikkert stemme, men som sagt umulig å si nøyaktig. Du forbrenner feks nesten dobbelt så mye kalorier om du står oppreist enn om du sitter. Spille playstation overgår sikkert det å se på film, mens en runde husvask overgår det igjen. Skjønner du hva jeg vil frem til? :D

 

Som sagt så kan du legge deg på feks 2500kcal/dag og se hvordan vekta reagerer =)

Lenke til kommentar

Noe rundt 2500 kcal kan sikkert stemme, men som sagt umulig å si nøyaktig. Du forbrenner feks nesten dobbelt så mye kalorier om du står oppreist enn om du sitter. Spille playstation overgår sikkert det å se på film, mens en runde husvask overgår det igjen. Skjønner du hva jeg vil frem til? :D

 

Som sagt så kan du legge deg på feks 2500kcal/dag og se hvordan vekta reagerer =)

 

2500? Du forveksler ikke kcal med kJ nå?

Endret av Skrillex
Lenke til kommentar

Noe rundt 2500 kcal kan sikkert stemme, men som sagt umulig å si nøyaktig. Du forbrenner feks nesten dobbelt så mye kalorier om du står oppreist enn om du sitter. Spille playstation overgår sikkert det å se på film, mens en runde husvask overgår det igjen. Skjønner du hva jeg vil frem til? :D

 

Som sagt så kan du legge deg på feks 2500kcal/dag og se hvordan vekta reagerer =)

 

2500? Du forveksler ikke kcal med kJ nå?

 

Hva mener du? Synes du liksom 2500kcal er for mye for en på 80kg som fortsatt vokser? Er vel heller du som blander ett eller annet nå.

Lenke til kommentar

Hvor mange kalorier en 15 åring skal ha kan altså estimeres, men energibehovet varierer svært mye. Man kan derfor ikke generelt si at en 15 åring trenger så og så mange kalorier, da noen har mye høyere behov enn andre.

 

Kaloriene kommer fra de energigivende næringsstoffene karbohydrater, fett og proteiner. Alle næringsstoffene, både de energigivende og de ikke-energigivende (vitaminer, mineraler og sporstoffer) tas opp i tynntarmen. Ulike næringsstoffer tas opp i forskjellige deler av tynntarmen, men de fleste næringsstoffene blir tatt opp i øvre del av tynntarmen.

Nedbrytingen av næringsstoffene starter umiddelbart etter inntak. Allerede i munnhulen starter nedbrytingen som fortsetter i magesekken hvor maten blandes med magesafter. Magesekken fungerer som et lagringssted for maten som sendes ut i små porsjoner til tynntarmen slik at tarmen skal rekke å ta opp næringsstofffene. Fiber som ikke brytes ned i tynntarmen går videre til tykktarmen hvor det fermenteres og gir noe energi. Vanligvis er et måltid fordøyd innen 2-4 timer.

De fleste har behov for 2500 men som sagt så kommer det an på person til person. :)

 

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Det beskrev jeg flere ganger veldig tidlig i tråden, at det er helt umulig å si hvor mye trådstarter skal ha i seg for å gå opp/ned/beholde sin vekt. Tippet på 2500 da han tydligvis var veldig gira på at noen skulle gjøre det.

 

Men da får jeg spørsmål om jeg ikke mente Kilojoule? :D :D

Lenke til kommentar

Hvor mange kcal trenger jeg pr. dag når jeg er 15?

(Slanker meg og må passe på hvor mange kcal jeg spiser.)

 

Er kcal det samme som kalorier, eller betyr det kilo kalorier?

Kommer ann på hvor aktiv du er, er du veldig aktiv, (spiller fotball minst 2 dager i uka eller tilsvarende) er 3000kcal minimum. Er du en sofasitter så bør du ligge mellom 1500 og 2000 kcal skal du slanke deg, men spis heller mer og tren, får mer igjen for det. Jeg trener 5 dager i uka og jeg spiser 3500-4000kcal om dagen ciraka og kiloene renner av meg, nå er jeg 2m høy og har et godt muskelgrunnlag og en vannvittig forbrenning, men var ikke mye aktivitet som skulle forandre en "legge på seg"-periode til slanking ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...