Gå til innhold

Fra windows XP 64 til windows 7.


Anbefalte innlegg

En stund siden jeg har holdt på med dette, så jeg må stille et noe nybegynner spørsmål.

 

Jeg skal installere windows 7 på min pc. Hva er den mest smertefrie måten å gjøre dette på?

Jeg vil installere windows 7 på den disken som windows XP er på, men det er 3 andre disker inne i pcen.. jeg vil ikke risikere at windows 7 ved uhell formaterer over de andre diskene.

Det ville vært katastrofalt.

 

Er det noen som har noe peiling på dette emnet?

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibow:

+ Det eksisterer ingen "bokstaver" når man booter med win install media /wim/WinPE

+ Ergo bokstaver man måtte ha i XP64 er ikke synlige i en ny installasjons prosess.

+ Stasjonsbokstaver tildeles av OS (som er installert og det man booter til). Bokstaver i XP-64 har ingen relevans med det som opprettes av stasjonsbokstaver i en ny win install på samme PC.

+ Du kan heller ikke endre OS partisjons stasjonsbokstal tildeling i ettertid i en windows installasjon.

+ Føre du installerer ny win så gi volume etikett (volume name) til alle partisjonene dine.Volume navn er synlige i win installasjons prosess (custom) slik at du unngår å velge feil.

+ Tvertimot er det som nevnt over en stor fordel å kople fra alle disker untatt den "ene" for å unngå at win installerer boot/system der den finner det for godt (du har ingen kontroll selv på dette).Dette bestemmer av delvis BIOS/kontroller disk enumererings order for tilkoplede disker/sata channels.

Havner system/boot på annen disk enn den man legger selve win-os på - ender man opp i den situasjonen at man ikke får bootet win om man f.eks fjerner en av diskene.Mange går i den fella.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg inrømmer å ha merker i noen tilfeller at windows oppstartpartisjonen/systemdisk blir f.eks H:\

 

I de tilfellene er det er lurt å koble fra ekstra harddisker/minnekortlesere etc for å ungå dette. I de tilfellene der har jeg 3 harddisker + 1 SSD med minnekortleser + usb minnepenn. tilkoblet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er ikke vits å koble fra de andre diskene så lenge du vet hvilken bokstav systemdisken har.

 

Enig med syar2003 over. Det finnes utallige eksempler på at Windows installerer bootloader/-manager på en annen fysisk disk enn der selve Windows-filene ligger. Trådstarter bør absolutt koble fra de andre diskene før han installerer på nytt.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...