Gå til innhold

[Løst] Turkamera til bl.a. fugleknipsing


Anbefalte innlegg

hei.

 

leter litt rundt på nettet etter ett turkamera som er grei i størrelse tåler endel tek bra bilder og det hurtig. skal kunne ta bilde av fugl i oppflukt og luft uten en slags hengende etter "skygge" vis det er mulig. vil ikkje bruke så altfor masse.

noen tips?

 

ps. kan veldig lite fågspråk så bare send ein link og sei hva som er bra med det på "norsk".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke kunne alle faguttrykk for å ta gode bilder og hva du er på jakt etter er det ikke vanskelig å forstå. Problemet ligger å svare, for det du er på jakt etter finnes ikke. I hvertfall ikke i et kompakt og ganske rimelig kamera.

 

For å få bilder av fugler trenger du det som heter tele, og mye tele for at fuglen skal fylle en stor nok del av bilderuten til at det er noe poeng. Tele fungerer på samme måte som en kikkert og for å få en virkelig god kikkert som forstørrer mye må den være stor og relativt dyr. Og jo mer tele du har desto mer rask og nøyaktig må autofokusen være, og det koster. Robushet er også noe som trekker opp prisen og til en viss grad størrelse og vekt.

 

Det er tre alternativer:

1. Speilrefleks med en bra telelinse eller zoom. Det er mulig det er det du må velge, men du må dessverre en del opp i pris og ikke minst størrelse og vekt for å få bra nok ytelse og robushet øker prisen ytterligere. Det er vanskelig å si noen grense, men 10K og oppover og 1.5kg og oppover er nok minimum. Du kan komme litt lavere ved å ofre rekkevidde, ytelse og/eller robushet.

2. Neste alternativ er speilløse kameraer. Det er ikke så mye å spare på pris, men størrelse og vekt kan bli litt lavere. Evenen til å foksuerser kjapt og følge en fugl i bevegelse er generelt dårligere enn på et speilreflekskamera, men det finnes noen unntak (fra Nikon og Sony). Robushet er ikke høyt prioritert på disse foreløpig, men alle kameraer tåler en god del så det er ikke nødvendigvis noe problem.

3. Et superzoomkamera. Det er i prinsippet et vanlig kompaktkamera med en større linse på og vanligvis innebygd søker. Her får du mye zoom (og tele) for relativt lite penger, nesten lommestørrelse på en del (tenker da stor jakkelomme). Ytelse og robushet er imidlertid potensielle problem. Egenskaper i dårlig lys er også dårlgiere enn på de dyrere alternativene nevnt over. Pris 2K-5K.

 

Håper dette var forstålig. Som du ser ingen konkrete forslag, men det kan kommer hvis du sier litt mer om hvor mye du vil bruke og ikke minst hvor mye du vil bære.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Kanskje nyheten Canon G1X kunne være noe, er vel første kameraet i en helt ny type superzoom-kompaktkameraer med stor sensor og med en formidabel brennviddespekter.

vil nok ikke være det beste alternativet men kanskje en middelvei. Klarer opptil 1/4000sec og relativ høy iso men du får ikke så stor skuddtakt ca 1,6 bilde sekundet eller maks 6 bilde/sec

 

Her er en test.

Lenke til kommentar

Jeg kan vanskelig tenke meg noe mindre egnet enn Canon G1 X hvis målet er å kunne ta bilder av fugler. Da må de i tilfelle sitte og vente på rundt en meters avstand, kanskje to hvis det er snakk om ørner eller noe annet digert. Som generelt tur og naturkamera kan det sikkert være fint, men G1 X har ikke nok tele for fugler og dyr på litt avstand.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt tenke meg masse som er mindre egnet enn G1X, hvis det skulle være så.

TS ønsker ett lite og raskt kamera. Kan ikke se hvorfor en super-zoom skal være så veldig mere egnet i så måte.

 

TS må kanskje utdype litt mer hva som menes med ett lite og raskt kamera - hvor lite skal det være? Lommevennlig? Budsjett?

Lenke til kommentar

Jeg kan godt tenke meg masse som er mindre egnet enn G1X ....

 

Tok kanksje litt hardt i, det finnes kameraer som er mindre egnet til fuglefotografering enn G1 X. Men fugler og vel 100mm tele fungerer ikke. En superzoom med 400mm eller mer har i hvert fall rekkevidde nok til å ta bilder på litt avstand. Om de er raske nok er jo et annet spørsmål, og ytelse for superzoomer nevnte jeg som et potensielt problem også i det første innlegget. Men er det OK lys og fuglen er i ro noen sekunder kan du få helt greit bilder med en superzoom. Litt større fugler i flukt er også mulig med en superzoom, men krever nok både trening og flaks.

Endret av se#
Lenke til kommentar

men vil ikkje et kamera som har for masse zoom være ustødig på lang avstand og da blir det uklare bilder. og ja størrelsen er ikkje kjempeviktig kan jo bare ha det rundt halsen. og fugl under oppflukt blir som regel nære tenkte på att de sitter og trykker. men ja det kamera så nice ut. pris på slikt?

Lenke til kommentar

Jeg gidder å ta bilder av fossekallen. :)

 

Med tele mener jeg det du kaller zoom. Med søkeren mener jeg det hullet du kikker inni når du tar bilder. Om man har for mye tele så blir også "bildet" trangt, det betyr at du må treffe bedre enn med vidvinkelen for å se fuglen i bildet, også skal du enda treffe med fokuspunktet som er aktivt. Et alternativ til autofokus er å stille inn fokusen manuellt litt lenger unna enn du tror fuglen letter, og så ta seriebilder fra du ser den til den er ute av synet. Med litt flaks så treffer fokusen på ett bilde.

Lenke til kommentar

Til fuglefoto, som inkluderer fugl i flukt, vil jeg ikke anbefale noe annet enn speilrefleks. Selv rimelige speilreflekshus vil nok danke ut m4/3-hus eller kompaktkamera i det øvre sjiktet.

 

Canon EOS 550D i kit med EF-S 18-55mm IS og EF-S 55-250mm IS i tillegg

En god startpakke til 6.500 kr. Anbefaler å kjøpe kameraet med 18-55mm-kitobjektivet, da dette er et helt temmelig ålreit objektiv til generell foto, som bare gir en merpris på 500 kr.. Selv om dette vil yte vesentlig bedre enn alt av m4/3 og kompaktkamera, er det en del å hente på optikken, særlig på autofokushastighet. Også kamerahuset er ikke helt rettet inn mot actionfoto.

 

Canon EOS 60D i kit med EF-S 18-55mm og EF 70-300mm IS

Hvis du ser deg selv som en gryende fotoentusiast innen fuglefoto vi jeg absolutt anbefale deg å legge litt mer i både kamerahus og telezoom enn pakken over. Her får du et hus som mer påkostet mot action, hva angår ergonomi, robusthet og hurtighet. Objektivet er også vesentlig kvikkere på fokusering og rekker en liten dæsj lenger. Ca .11.000 kr.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hva med å slå til på denne pakka http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=629302. Noe særlig mer for pengene får du i hvert fall ikke nytt :thumbup: ! Det er ikke stabilisator på teleobjektivet da men, og det er utvilsomt nyttig på superzoomen ... 550-pakka som Andreasfe foreslår er jo fin hvis du har pengene. Ellers har du også den nye 1100D som er et veldig god inngangsbillett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652075 + denne med stabilisator http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347169. Da ender du liiiiitt lavere enn 550D pakka.

Endret av Vanskelig
Lenke til kommentar

Hva med å slå til på denne pakka http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=629302. Noe særlig mer for pengene får du i hvert fall ikke nytt :thumbup: ! Det er ikke stabilisator på teleobjektivet da men, og det er utvilsomt nyttig på superzoomen ... 550-pakka som Andreasfe foreslår er jo fin hvis du har pengene. Ellers har du også den nye 1100D som er et veldig god inngangsbillett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652075 + denne med stabilisator http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347169. Da ender du liiiiitt lavere enn 550D pakka.

 

det virka veldig grett! den pakka får legge til en bestilling nå snart takk for gode råd og eg blei litt klokare på kamera til og med :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis det er den første pakka med 550D, 18-55 IS og 70-300 burde du sjekke opp hvilken objektiv som følger med, i beskrivelsen står det 55-250 og i overskriften står det 70-300, bare påse at det er et Canon 70-300 og ikke et billig Sigma eller Tamron 70-300 siden de er heller laber på bildekvalitet og fokushastighet.

Lenke til kommentar

Hva med å slå til på denne pakka http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=629302. Noe særlig mer for pengene får du i hvert fall ikke nytt :thumbup: ! Det er ikke stabilisator på teleobjektivet da men, og det er utvilsomt nyttig på superzoomen ... 550-pakka som Andreasfe foreslår er jo fin hvis du har pengene. Ellers har du også den nye 1100D som er et veldig god inngangsbillett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652075 + denne med stabilisator http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347169. Da ender du liiiiitt lavere enn 550D pakka.

 

det virka veldig grett! den pakka får legge til en bestilling nå snart takk for gode råd og eg blei litt klokare på kamera til og med :w00t:

 

Hvilken pakke er det du mente så grei ut Arti :whistle: ? Den første eller? Det er bare stabilisator på teleobjektivet som mangler på at den pakka er helt topp :roll: .

Lenke til kommentar

ok skjønte fint lite men skjønner og hva du mener :hmm:

 

den første ja!

 

Er ikke helt sikker på hva du ikke skjønte men hvis det er "stabilisering" du ikke skjønte så skal jeg prøve å forklare. Hvis du zoomer veldig nært et dyr på for eksempel 200 til 300mm så vil den minste kamerabevegelse merkes (bilder blir lett uskarpt). Derfor har de laget objektiver med stabilisator (en liten innebygget motor som stabiliserer slik at du lettere kan ta skarpe og gode bilder). Det er ganske stor forskjell på 2-300mm på et objektiv med og et uten stabilisator (du merker det veldig godt).

Lenke til kommentar

Man merker det ikke på fugl i flukt. Da bør man uansett ha lukkertider på 1/500s eller raskere.

 

På stillestående og saktebevegende motiver er det dog særdeles nyttig. Til dels på hurtigbevegende også hvis stabilisatoren har panoreringsmodus. Altså at den har mulighet til å kun kompansere for rystelser i motsatt akse av panoreringsbevegelsen.

 

Panorering er dog for viderekommende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...