Gå til innhold

[Løst] Konto tømt


Noiz

Anbefalte innlegg

Hei, skulle handle idag og fant for ut eg ikkje hadde penger.

 

I nettbanken fant eg ut at eit 5 sifter beløp hadde forsvunnet fra kontoen min.

 

Ringte banken og dei sa eg måtte sende eit reklamasjons sjema, skal gjer dette imåro når eg får tilgang til printer.

 

Men i mellom tida lurer eg på om noen har noen erfaring med dette.

 

Eg har handlet mye på nett, og det er muligt noen har fått tak i kort info, men eg har aldri godtatt dette beløpet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke kjenner til kjøpet, høres det ut som om du har blitt svindlet.

 

Enkleste måten for kriminelle å gjøre det på, er å skaffe seg og bruke VISA-informasjonen din.

Stort sett bare norske nettbutikker som har ekstra sikkerhet (BankID). Når man ikke har det, trenger man bare kortnummeret, utløpsdato og CVV2 kode.

 

Det du bør gjøre nå er:

 

1. Sperre kortet, hvis det ikke er gjort allerede (og få nytt).

2. Sende reklamasjonsskjema (som banken din gå deg beskjed om).

3. Bestille et kredittkort eller en annen bankkonto med kort, og bruke det til å handle på nett.

 

Den siste fordi det er ekstra kjipt når svindlere tømmer lønnskontoen din. Du får stort sett igjen pengene, men det tar tid, og med et kredittkort, er det ikke så kritisk om det tar noen uker.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke vært i situasjonen selv, men etter hva jeg har lest, er det vel mer slik at med mindre banken kan bevise/ sannsynliggjøre at du har vært grovt uaktsom, eller at de sannsynliggjør at du faktisk har gjennomført handelen, får du pengene tilbake.

 

Nå vet jeg ikke mange detaljer om ansvarsfordelingen mellom banken og VISA, men jeg vil også tro det er VISA som til slutt tar ansvaret og betaler for svindelen, i og med at de står for, og holder på det relativt usikre systemet.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Eget kort uten kreditt? Hvis du ikke har kreditt på det, hvordan skal du da få betalt med det? Tenker du å ha en egen konto uten kreditt, som du har koblet et kort på som du bruker til netthandel?

Med kredittkort er du mest sikret, for da holder bare Visa igjen pengene dersom du klager (tar lang tid å få penger fra Visa). Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Det er mye sikrere å handle på nett med kredittkort jamført med debetkort. I en eventuell reklamasjonssak vil du nesten garantert få pengene igjen fra kredittkortselskapet (om de ikke kan bevise at du har vært grovt uaktsom), mens det etter hva jeg har hørt er mye vanskeligere hos banken.

 

Du mener et selskap som driver med kreditkort og sender ut slike reklamer rett som det er, er enklere å klage til enn en bank?

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er mye sikrere å handle på nett med kredittkort jamført med debetkort. I en eventuell reklamasjonssak vil du nesten garantert få pengene igjen fra kredittkortselskapet (om de ikke kan bevise at du har vært grovt uaktsom), mens det etter hva jeg har hørt er mye vanskeligere hos banken.

 

Du mener et selskap som driver med kreditkort og sender ut slike reklamer rett som det er, er enklere å klage til enn en bank?

 

Jepp. Jeg har jobbet i et slikt selskap og de er som regel veldig kjappe med å refundere i klagesaker siden de likevel får dette dekket av Visa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...