Gå til innhold

Streaming stanser piratkopiering


Anbefalte innlegg

Ja jeg er villig til å betale for streaming men da skal det være knallgod kvalitet og et enormt utbud. Først da ser jeg meg villig til å betale 99kr måneden eller hva det nå måtte være.

 

Det ER allerede knallgod kvalitet og enormt tilbud..

 

 

...knallgod kvalitet kommer først når produktet leveres tapsfritt.

 

 

Og utvalget nok for de fleste, men langt ifra alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har da ingenting å bevise. Den dagen bransjen klarer å få på plass løsninger som fungerer og ikke er så griske som de er i dag så skal jeg vurdere det. Men per dags dato er det ingen løsninger som fungerer fullt ut. Faktum er at jeg er nødt til å ty til nedlastning da det faktisk er det eneste alternativet i en rekke tilfeller.

 

Ja vi har spotitfy og sikkert lignende tjenester på film/serier etterhvert. Men ingen av disse kan gi meg samme frihet og utvalg som kopiering i dag gir.

 

Personlig gir jeg litt faen i hva de måtte finne på. Er selvfølgelig litt synd med sopa og acta. Men det vil ikke stoppe piratkopiering. Og de vil heller ikka gagne industrien.

 

De har hatt over ti år på seg til å ta seg sammen nå og nå har de så smått begynt. Men herregud så lang tid det tar. Det beste hadde vært en ny start der de gamle selskapene går over ende og gir plass til noe nytt.

 

Nå ba jeg deg ikke å bevise noe som helst. Ellers er ikke musikk- og filmbransjen en tøddel mer griske enn andre "bransjer". De eksisterer i et markedsbasert system, og der er det inntjening/avkastning som er "guden". Har du problemer med at musikk- og filmbransjen er griske så bør du i alle fall holde deg borte fra Intel, Microsoft, Apple med flere. De har hentet seg avkastninger langt høyere enn musikk- og filmbransjen, oppført seg minst like uetisk, samt har lederlønninger på minst samme nivå.

 

Og at det er et markedsbasert system var hovedpoenget mitt. I et markedsbasert system vil nye tjenester kun komme dersom eksisterende eller nye aktører tror dette vil gi en akseptabel inntjening - og den må være bedre enn alternativene. Vurderer man at potensialet ikke er der, ja da kommer det heller ikke noen nye tjenester. Og om de fleste sier at løsningene ikke er gode nok, vi skal ha tilgang til alt og full frihet, dersom ikke - ja da kopierer vi heller, - da forsvinner potensialet og tjenesten vil ikke bli utviklet.

 

Om de gamle selskapene går over ende hjelper ikke - da de nye skal forholde seg til de samme økonomiske realitetene. Dvs bruker ingen eller få nye typer tjenester - da blir det ikke etablert noen nye selskaper. Det eneste vi faktisk kunne risikere var at kulturproduksjon falt radikalt.

 

Derfor er det faktisk viktig at man bryr seg - rett og slett fordi holdningen om at fordi nye tjenester ikke gir meg tilgang til "alt" og ikke nok frihet så gidder jeg ikke å bruke de, faktisk medfører at disse tjenestene trolig aldri kommer. Og så er det helt logisk at om jeg er villig til å betale 3 000 kr i året for slike tjenester, og du f.eks bare 500 kr, så skal ikke du ha tilgang/samme frihet som jeg. Det er ingen rettighet å ha tilgang til alt av musikk/film/serier - da må man være villig til å betale.

 

At det har tatt 10 år skyldes i like stor grad vi som har hatt liten betalingsvilje og forståelse for økonomiske realiteter som en bakstreversk bransje. Og er man ikke villig til å vurdere hvordan egne handlinger faktisk er med på å bestemme hva som kommer av produkter/tjenester så mener jeg at man har et betydelig problem.

 

Jeg tror heller ikke at SOPA/ACTA vil stoppe piratkopiering. Men det vil redusere det betydelig - rett og slett fordi den økonomiske risikoen knyttet til piratkopiering vil bli så ekstremt høy - ikke for den som deler, men for aktører som har linker, ISP-er etc. Så piratkopiert materiale vil i langt større grad bli fjernet og således mindre tilgjengelig. Piratkopieringen vil dog fortsette i mer "lukkede" nett, og vil således bli vanskeligere tilgjengelig for flertallet. Og jeg er ingen tilhenger av SOPA/ACTA - men de som har kommet med forslagene har forstått en del mekanismer. Det er heller ikke snakk om hav som ganer industrien, men faktisk en situasjon der spørsmålet er hva som er minst katastrofalt for industrien. Personlig tror jeg industrien føler seg nesten på stupet, hvor den alternative forretningsmodellen faktisk har vist seg lite levedyktig pr dato grunnet manglende oppslutning hos brukere/manglende betalingsvilje. At forsøkene har vært for lite, for dårlig, og kanskje for dyrt har jeg ikke problemer med å innrømme. Men for bransjen blir resultatet uansett at piratkopiering blir sett på som syndebukken.

 

Og jeg tror (er overbevist om) at eneste måten å reformere bransjen er å ta i bruk de tjenestene som finnes i dag, være villig til å betale for disse og heller godta at man ikke har full frihet, alt utvalg med mere. Om for mange av oss har holdningen at fordi kvaliteten er for dårlig etc så bruker vi ingen av disse - så vil neppe den tjenesten vi ønsker oss komme noen gang.

Lenke til kommentar

Det som er fint med musikk bransjen er at en sang blir tilgjengelig for alle samtidig.

I motsetning så har filmbransjen noe å gjøre på det punktet. Når store filmer kommer på lærettet i USA må vi over her vente litt til for å se filmene. Dette fører ofte til pirat nedlasting fra USA. Hadde en film kommet på feks Itunes, Kino og Bluray samtidig over alt.. ja da hadde i allefall piratebay fått mindre brukere.

Tilgjengelighet, tilgjengelighet og pris

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...knallgod kvalitet kommer først når produktet leveres tapsfritt.

ja .. 320 kbit/s Ogg Vorbis q9.. hvem orker å høre på sånt skvip

Sikkert greit på tlf med headset eller logitech utstyr, men

600-1200 kbit/s flac gir meg mer detaljer i lytterommet.

Lenke til kommentar

...knallgod kvalitet kommer først når produktet leveres tapsfritt.

ja .. 320 kbit/s Ogg Vorbis q9.. hvem orker å høre på sånt skvip

Sikkert greit på tlf med headset eller logitech utstyr, men

600-1200 kbit/s flac gir meg mer detaljer i lytterommet.

Problemet er vel heller at produsentene har økt volumet på lydsporene og vi mister en del kvalitet der...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet er vel heller at produsentene har økt volumet på lydsporene og vi mister en del kvalitet der...

Det er forsåvidt riktig at dynamikken er bortimot fraværende på mange pop-låter pga. forferdelige valg ved mastering (radio-loadness-wars). Slike utgivelser har tapt enten det er komprimert eller ei.

 

Jeg hører imidlertid på en del jazz (og andre litt sære ting) og der er det ofte bra med dynamikk (mastering-folket har vel tatt andre hensyn her). Det er på denne typen musikk en også hører forskjell på komprimert og tapsfri.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

...knallgod kvalitet kommer først når produktet leveres tapsfritt.

ja .. 320 kbit/s Ogg Vorbis q9.. hvem orker å høre på sånt skvip

Sikkert greit på tlf med headset eller logitech utstyr, men

600-1200 kbit/s flac gir meg mer detaljer i lytterommet.

 

Tja, i noen tilfeller, men blindtester viser vel at det er ganske sjeldent.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sikkert greit på tlf med headset eller logitech utstyr, men

600-1200 kbit/s flac gir meg mer detaljer i lytterommet.

Tja, i noen tilfeller, men blindtester viser vel at det er ganske sjeldent.

AtW

Nja... Spørs vel på avspillingutstyr, omgivelser og innspillingen. Hos meg er det noen innspillinger hvor alle som har prøvd kan gjette hva som er hva (riktignok med 320kbs mp3 og ikke ogg), mens med andre låter er det klin umulig å gjette. Jeg tipper at en ca 80% av musikken ikke lar seg påvirke av komprimeringen på en slik måte at en legger merke til det.

 

Jeg vet ennå ikke helt akkurat hva som er avgjørende.

Lenke til kommentar

Sikkert greit på tlf med headset eller logitech utstyr, men

600-1200 kbit/s flac gir meg mer detaljer i lytterommet.

Tja, i noen tilfeller, men blindtester viser vel at det er ganske sjeldent.

AtW

Nja... Spørs vel på avspillingutstyr, omgivelser og innspillingen. Hos meg er det noen innspillinger hvor alle som har prøvd kan gjette hva som er hva (riktignok med 320kbs mp3 og ikke ogg), mens med andre låter er det klin umulig å gjette. Jeg tipper at en ca 80% av musikken ikke lar seg påvirke av komprimeringen på en slik måte at en legger merke til det.

 

Jeg vet ennå ikke helt akkurat hva som er avgjørende.

 

Det spørs på avspillingsutstyr, men det letteste å spotte forskjeller med er ok hodetelefoner, noe som er billig å få tak i. Selv med gode hodetelefoner er det mye folk ikke hører forskjell på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...