Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

noken sum kan jelpe mig med bergensdialekto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bergensk dialekt (ofte kalt bergens bymål eller bare bergensk) hører til de sørvestlandske dialektene. Dialekten i Bergen er av historiske grunner ulik de i områdene rundt.

 

På 1500-talet ble dialekten i Bergen endret i sammenheng med den tyske hanseat-handelen. Hanseatene snakket nedertysk, men bergenserne lærte seg ikke tysk. Man kommuniserte ved å lære å forstå hverandre, og i denne prosessen skjedde en forenkling. Det er sannsynlig at dette er opphavet til at bergensk bare har to grammatiske kjønn, slik som dansk og norsk riksmål: felleskjønn og intetkjønn.[1]

 

Et annet kjent trekk ved bergensk er bruken av skarre-r. Opprinnelig ble det brukt rulle-r både i byen og i omlandet, men det er uvisst om skiftet fra rulle-r til skarre-r i Bergen skjedde før eller etter hansatiden. I nyere tid har skarre-r-en spredd seg fra byen til flere og flere av kommunene rundt, der det nå er vanlig at unge folk skarrer mens eldre folk ruller.

 

Et fenomen med bergensk som for de fleste er glemt, er at dialekten ble ansett tidlig i forrige århundre som et beroligende språk for barn. Å ansette en bergensk barnepike var veldig populært blant overklassen, da deres barn oppførte seg mer sedat når barnepasseren snakket vest-norsk (spes. av hordalansk opprinnelse) dialekt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bergensk_dialekt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google er din venn.

Slike innlegg som dette kan du spare oss for.

Hva er vitsen med Skole & Leksehjelp kategorien når alt kan søkes opp på nett?

 

 

Hvis jeg husker riktig fra mine dager på videregående så kommer skarre-r fra en fransk konge med talefeil. Siden denne kongen skarret, begynte også adelen å gjøre dette og en god del av Norges finere klasser på den tiden bodde i Bergen.

Jeg er ikke hundre på dette, men du kan prøve å finne ut hva skarringa stammer fra.

Endret av Sebbe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...