Gå til innhold

Spor etter kulelyn i vindu


Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger fått høre av familien at for rundt 50 år siden så var det et kulelyn som tegna en S i vinduet i huset til bestemor.

Bortsett fra at det var en kul historie så har jeg ikke tenkt så mye mer over det.

 

Men her om dagen kom foreldrene mine over et bilde som ble tatt etter det hadde skjedd. Jeg syns det var ganske stilig, så legger det ut sånn at andre kan se det også.

 

Egentlig er det merkelig at jeg ble fortalt at det "tegna" en S. Historier pleier jo å bli overdrevet over tid, så med tanke på at S'en faktisk er skjært ut så er jo det jeg ble fortalt faktisk en underdrivelse.

 

post-10239-0-52081200-1327388479_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At hullet i vinduet endte opp med å likne på en "s" er nok bare tilfeldighetenes spill. Når glassruter knuses vil det gjenstående hullet ofte ha en tilfeldig fasong, et annet eksempel kan sees her. Det er først når hullet likner på noe konkret at vi biter oss merke i fasongen.

 

Når det gjelder kulelynet som skal være årsaken til hullet lurer jeg på om du vet noe mer omkring det fenomenet. Ble det observert direkte, og hvordan fortonet det eventuelle kulelynet seg? Skjedde dette på dagtid eller om kvelden/natten? Og er huset tilfeldigvis i nærheten av kysten, kanskje på Sørlandet?

Lenke til kommentar

Når det gjelder kulelynet som skal være årsaken til hullet lurer jeg på om du vet noe mer omkring det fenomenet. Ble det observert direkte, og hvordan fortonet det eventuelle kulelynet seg? Skjedde dette på dagtid eller om kvelden/natten? Og er huset tilfeldigvis i nærheten av kysten, kanskje på Sørlandet?

Huset ligger på Stranda på Vestlandet, med utsikt over fjorden.

 

Jeg har ikke så mye detaljer rundt hendelsen, bare det faren min har blitt fortalt.

 

Det var ingen som så når det laget hullet i vinduet. Men det ble sett når kom inn i huset og fulgte en ledning langs en list ved gulvet. At det var en ledning der kan ha vært tilfeldig. Det så ut som en lysende kule på størrelse med et garnnøste eller tennisball.

 

Han viste ikke hvordan det forsvant eller når på dagen det var.

 

En morsom tilfeldighet er at huset er så gammelt at det har et navn. Huset heter Solberg, så da var jo "S'en" veldig passende ;).

Lenke til kommentar

Kulelyn er vel observert såpass mange ganger at man regner med at fenomenet antagelig er reelt. Men samtidig har ingen foreløpig klart å analysere kulelyn eller skape kunstige kulelyn. Så man vet ikke helt hva det egentlig er for noe eller hvordan det oppstår. Ofte opptrer de i forbindelse med tordenvær, men ikke alltid.

 

Mine foreldre mener de så et kulelyn en gang. Jeg har valgt å tro de, min far underviste i elmaskiner på NTH/NTNU og har alltid vært en sunn skeptiker.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kulelyn

Lenke til kommentar
De skal være observert mens kornsirkler blir laget også, visstnok.

En britisk proff videoredigerer laget en gang en fake video som skifter mellom to opptak av det samme jordet, det ene uten kornsirkel, det andre med kornsirkel. For å "forklare" at fenomenet dukket opp på "magisk" måte la han på et par dansende lyspunkter over kornsirkelen. For å gjøre videoen mer "realistisk" ble det lagt på kunstig kamerabevegelse og litt uskarphet.

 

Denne videoen ble opprinnelig laget for å vise hva man kan gjøre med videoredigering, men den figurerer nå på kornsirkelsider som selve beviset på at kornsirkler ikke blir laget av mennesker med planker og tau. Her er et eksempel på hvordan denne videoen presenteres, de troende har til og med fått en "spesialist" til å hevde at videoen ikke er trikset med:

 

http://www.youtube.com/watch?v=_L6xGfe_a1s

Lenke til kommentar
De skal være observert mens kornsirkler blir laget også, visstnok.

En britisk proff videoredigerer laget en gang en fake video som skifter mellom to opptak av det samme jordet, det ene uten kornsirkel, det andre med kornsirkel. For å "forklare" at fenomenet dukket opp på "magisk" måte la han på et par dansende lyspunkter over kornsirkelen. For å gjøre videoen mer "realistisk" ble det lagt på kunstig kamerabevegelse og litt uskarphet.

 

Denne videoen ble opprinnelig laget for å vise hva man kan gjøre med videoredigering, men den figurerer nå på kornsirkelsider som selve beviset på at kornsirkler ikke blir laget av mennesker med planker og tau. Her er et eksempel på hvordan denne videoen presenteres, de troende har til og med fått en "spesialist" til å hevde at videoen ikke er trikset med:

 

http://www.youtube.com/watch?v=_L6xGfe_a1s

 

Jeg syntes det er bra at noen mennesker er modige nok til å forske på ting som andre prøver å holde skjult eller hemmelig, for eksempel ufo`er og kanskje også kornsirkler :)

 

Folk flest er så enkle å manipulere at det nesten ikke er morsomt, men ikke alle lar seg manipulere like enkelt.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Den generelle oppfattningen er at om noe ikke forskes på så må det være fordi noen prøver å holde det skjult?

Er det ikke mer sannsynlig at det ikke forskes på fordi det er helt meningsløst å forske på det? (Kommentar til UFO og kornsirkler, ikke kulelyn som forsåvidt er ganske interessant)

Endret av Hello Kitty
Lenke til kommentar

Kulelyn har jeg selv opplevd effekten av,

et 12-13 meter høyt tre som ble splitta i mange hundre,

viss ikke tusen biter som lå strødd utover hele hagan til de som hadde treet pluss våres,

det stø igjen ca. 60 cm av treet,

pluss at så og si alle pcer som var kobla til strøm nedover hele gata gikk føyken og gata er ca. 100 - 120 meter lang. :p

 

Det skal også sies at to personer som sto å snakka nedi gata var vitne til en lysende "ball/kule" som for forbi dem i hundre og helvete lenger oppi gata 0,5 - 2 sekunder før smellet.

 

Når det gjelder ufoer,

hvorfor er det ALDRI noen av de som "observerer" de som har kamera eller lignende,

og de få gangene noen har "bevis" er det så utydelig at ingen som er oppegående kan ta det seriøst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...