Gå til innhold

Nikkor AF 85mm f/1.8 D


Anbefalte innlegg

Vurderer og kjøpe et ca 7år gammelt "Nikkor AF 85mm f/1.8 D". Har det skjedd noen forandringer fra dette til dagens model, eller er det uforandret....

Dette skulle vel funke fint som snus til mitt D90 og baby-portrett?

(Også med tanke på autofokus og slike ting....?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært uforandret helt til det siste, objektivet lanseres i AF-S, med innebygd fokusmotor i disse dager. Er det i god stand, slå til!

Det bør absolutt funke som snus - og autofokuserer utmerket på en D90 (Men ikke D40, -60, -3000, -5000 osv).

 

Høres strålende ut:-)

Hva er AF-S vs AF-D igjen? :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan ikke alle de tekniske detaljene her, men sånn røffli:

 

AF-S: innebygd fokusmotor i objektivet. Gir autofokus på alle nyere, dvs digitale Nikon-hus, men bare unntaksvis på de gamle filmbaserte.

AF-D: Skruefokus, kamerahusene driver autofokusen via en kobling i objektivet. Den gamle og litt bråkete løsningen, som mangler støtte i nye begynner-Nikon-hus. Ofte, men ikke alltid, langsommere til å fokusere enn AF-S.

Lenke til kommentar

Har 85mm AF-D til mitt D90 og er veldig fornøyd. AF er mer enn rask nok til mitt bruk. Bråker litt, men ikke mer enn at jeg ikke bryr meg. Om du vurderer AF-S versjonen som kommer i mars(?), så kan det være greit å huske at denne har veil.pris på rundt 4100,-, mens AF-D kan en finne til under 2000,- på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Jeg har selv akkurat kjøpt 85mm AF-D versjonen. Den er helt fantastisk rask på autofokusen, og veldig kompakt å ha med seg!

 

Den nye versjonen som kommer ut kommer til å ha en stillere motor, men den kommer til å være merkbart tregere (se for eksempel på nikkons 50mm 1.8, der er den gamle mye raskere også).

 

Ikke vent! Kjøp nå, ellers kommer du til å angre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...