Gå til innhold

2600K @4.8ghz - høy temperatur


Anbefalte innlegg

Jeg har stabil 24/7 stabil overklokk på 4.5Ghz med min 2600K og Corsair H100 (se riggen i signaturen). Jeg har lyst til å se om jeg kan gå høyere og samtidig opprettholde stabiliteten for en kort periode (ikke 24/7/365, men kanskje 24/7/90?), selv om jeg vet at ytelsesgevinsten ved +200/300Mhz ikke er all verden. Etter litt fikling i BIOSen har jeg satt multiplieren til 48 og offset CPU mode med +0,095V og LLC=Ultra High, samt VRM Freq=Manual (350). Jeg fikk ingen BSOD i løpet av de 10 første testene i Intel Burn Test, men valgte å ikke fortsette på grunn min største bekymring: temperaturen.

 

120nyo1.jpg

 

Temperaturen på to av kjernene kommer fort opp i 85-86 grader når jeg kjører IBT (se bildet), og hopper opp til 88 grader av og til. Er ikke dette litt vel høyt med H100 i en 500R med stock fans? Føler at det er den relativt høye CPU-spenningen (Vcore=1.432-1.464V under load i IBT) som har skylden for dette? Mener jeg har god luftflyt i kabinettet, kan kjenne at det kommer kald luft ut gjennom alle hull. ;)

 

Er det normalt med så høye temperaturer ved denne klokken med en slik kjøler? Jeg har lyst til å holde meg under 75 grader og 1,45V. H100 er satt til høyeste nivå (Performance). CPUen holder 25-30 grader ved idle. Hva kan være årsaken til den høye temperaturen? Noe jeg kan gjøre?

 

Takker for svar!

 

EDIT:Glemte bildet :blush:

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det jeg helst ikke ville høre. :( Ser at jeg får 10 grader mindre under blend-testen i P95 ved en litt lavere spenning (IBT krever mer spenning). Men 77 grader er fortsatt for mye for min del. Har spilt BF3 i en time nå og temperaturen kommer ikke over 60 grader. Utelukker at det er noe feil med H100. Kanskje jeg skal prøve å finjustere på 4,7GHz...uff, dette tar tid.

Lenke til kommentar

Nå har jeg senket spenningen ved å bruke +0,080 offset. Jeg har også CPU PLL = 1.60V fra opprinnelig 1.75V, da jeg har lest at det kan bidra til å senke temperaturene og gi bedre stabilitet under booting. Det kan hende manuell spenning gir meg samme frekvens ved lavere spenning, men jeg vil ikke la CPUen kjøre på 1.40V konstant.

 

P95 har kjørt i over 12 timer nå, og høyeste temp har vært 75 grader. CPU-Z oppgir Vcore = 1,416-1,432V. Jeg skal teste med LinX for å sjekke makstemperatur, men CPUen blir normalt 5-10 grader varmere med IBT/LinX på grunn av at disse krever mer spenning. Jeg skal prøve å senke spenningen ytterligere i håp om å komme på den magiske grensa på 1.40V. Er PCen din stabil med 4.8GHz @ 1,40V med HT skrudd av?

 

Ser jeg bare har en middels god chip. :(

 

EDIT: Med HT slått av er jo hele poenget med 2600K borte. Til gaming klarer jeg meg fint med 4.5GHz, men siden jeg skal bruke PCen til en del videoredigering i løpet av den kommende tiden, tenkte jeg at det ville vært greit å få skvist ut det lille ekstra. :p

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spenningen og multiplier er årsaken

Senke en eller begge vil fikse ting

 

What he says :)

 

 

Tempraturene fra feks 1,40v og 1,47v vil slå ut ganske mye ved load... på idle vil du nesten ikke merke noe. Men på en positiv side skal du ha en veldig dårlig chip (visst mulig å i heltatt få en så dårlig en) så du må ha 1,46-1,47v for 4,8ghz. Jeg kjører min 2500k på 4,7ghz med 1,4v (+-0,01v) og for 4,8ghz må jeg ha ca ca 1,43-1,44v for å få det helt stabilt, og min chip er vel ca 4-5/10 i score. (1= dårlig chip 10= epic)

 

Så for å svare på spørsmålet ditt, ja, det er nok normale tempraturer du har. Jeg ville funnet ut hvor du ca møter veggen med din chip og sett den der. Da mener jeg det stedet hvor du må ha mye volt for lite mhz, som feks på min hvor jeg kan ha 1,4v for 4,7ghz, men trenger 1,43-1,44v for 4,8ghz. Det er mye volt for lite mhz. Test din feks med 4,7ghz og 1,4v... har du en "normal" chip tror jeg det vil gå visst ikke noe annet er feil :)

Lenke til kommentar

Takk for responsen. Jeg møtte veggen ved 4.7Ghz. Klarte å ha CPUen stabilt på 1.37V ved denne frekvensen, men nå har jeg funnet et nytt balansepunkt ved 4.8GHz. Kjører fint på 1.41V i P95 over 13 timer, høyeste temp på 73 grader. Jeg er fornøyd med dette, men vil nedjustere når behovet ikke er der. Jeg har lagret de forskjellige BIOS-innstillengene i noen OC-profiler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sitter i dag med i7 2600k som jeg mener har høy temperatur.

 

33y6vc4.png

 

Er disse høye? Eller er de normale?

 

Viser livebiosen feil eller motsatt? :)

 

 

I7 2600k / CM EVO 212 Push and pull, kabinett: Carbide 400R med 3x120mm inn forann, 1x120mm i bunn som drar inn, 2x 120mm topp som drar ut + 1x120mm som drar ut bakover.

 

Begge viftene på blokka står på full guff ~ 1600rpm. (medfølgende til evo-kjøleren)

 

Vcore står vel til ca 1.320 da det er ment for å kunne sette den på 4.5-4.8, men er ikke dette uansett høye temps? Fikk 83 grader på package med stock-cooler i ett annet kabinett, med stock hastighet og god gjennomkjøling. Er den faktisk så varm?!?! :D

Lenke til kommentar

Ingen er feil, LiveBIOS forteller deg hvor varm temperatursensoren montert ved CPU-sokkelen er (TMPIN2 i HWMonitor)

 

Uansett er ikke temperaturer noe å tenke på før du møter på ustabilitet eller overklokker. Om du overklokker er det maks 85C under stresstesting for daglig bruk, eller maks 75C under stresstesting for folding@home på kjernetemperaturene som gjelder.

Lenke til kommentar

Okei, takk for fin info. Det jeg ser er at cpu-tempen i bios ligger 3-6 grader under temperaturen i windows, ref: hwinfo core/package mot cpu-temp i bios. Cpu-tempen i bios ligger jo høyere enn TMPIN2 etter en rask reboot og lavere enn idle i windows. Jeg gjorde en rask boot etter 15timers stress-testing nå, da lå den idle på 35-36-37. Boota, sjekka bios, 30~32 ish, mens når jeg starter opp ligger TMPIN2 på 28-30.

 

Kan du forklare dette og? takk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...