Gå til innhold

SSD - Merkbar forskjell innen spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du installere spill på den vil du kun merke at spillene lastes fortere. Det er vel så å si det eneste. Men uansett er en SSD en veldig bra oppgradering. Alt av programmer vil gå ekstremt mye fortere (sett at de er installert på SSDen selvfølgelig)

 

For å si det sånn.. Kjøper du deg en SSD, vil du aldri gå tilbake til snurredisk igjen :)

 

Hvis du vil installere spill på SSDen annbefaler jeg deg å kjøpe en på 100GB+ da 64GB blir litt i minste laget om du har litt programmer og spill liggende.

Lenke til kommentar

Som nevnt i tråden, du vil ikke merke forskjell når du er inne i spillet, men pc'en vil oppleves som betydelig raskere til omtrent alt annet bruk. 64GB kan fort bli litt knapt ja, har det selv og må til stadighet flytte filer til "snurredisken". Det har vært en del stabilitetsproblemer knyttet til enkelte produsenter(noe jeg tror er løst nå med firmwareoppdateringer?), men de som har peiling anbefaler stabile disker som crucial m4 eller Samsung 830-series :)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648573

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675

Lenke til kommentar

Jo, var det jeg tenkte også, men forstår ikke helt hvorfor TS sier han skal skaffe SSD først og fremst mtp. FRAPS.

 

Personlig synes jeg MSI Afterburner fungerer mye bedre. Der har man også mulighet for komprimering on the fly. Dét kan dog kreve SSD-hastighet.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Bør du ikke ha litt plass når man filmer med FRAPS, eller har det kommet noe nytt jeg ikke har fått med meg?

 

Du får aldri små filer med FRAPS i opptak, årsakene er at FRAPS ikke komprimerer, alt lagres ukomprimert.

Og grunnen er at det koster alt for mye i RAM og CPU kraft for å kjøre spillet, ta opp og komprimere samtidig.

Og ukomprimert materiale er MYE bedre å jobbe med i etterkant og du står 100% fritt til å velgee codec og får ingen dobbelkomprimering som kan stjele kvalitet.

Men det skal funke greit å dumpe FRAPS filene på en vanlig snurredisk, så lenge den ikke huser OSet ditt samtidig, da vil disken være opptatt med en MASSE små operasjoner i tillegg til å lagre FRAPS filer.

Endret av 007CD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det vil fungere supert.

 

jeg har omtrent det oppsettet selv, en 128gb SSD med windows og spill på (world of warcraft bla.) og jeg Frapper raids osv der recorded filer blir lagret på en 1 TB harddisk.

 

windows og spill starter på notime, samme med lasting av zoner/levels og kan uten problemer frappe i full oppløsning på 1920x1080 uten lagg i spillet.

Lenke til kommentar

1:Høres bra ut, men er det noe spesiell type jeg må ha? Har lyst på topp ytelse, men raid 0 høres så usikker ut.

 

2:Må man sette opp innstillinger og sånt? Hvordan fungerer alt dette? må man installere noe? Eller bare kobler jeg til disken, og kjører den?

 

3: Hvordan får jeg til at programfiler og alle andre mappene blir lagt på den andre harddisken da windows er på ssden?

Lenke til kommentar

1: OCZ, Samsung, Crucial, Corsair, Kingston, Intel. Noen SSds har hatt problemer med firmware osv men de begynner alle å bli stabile nå.

 

2: Kjører du Win7 trenger du ikke å gjøre noe spesielt. Kjører du XP/Vista eller annet OS må du gjøre en del tweaks som å skru av defrag, sys restore etc.

 

3: Bare velg innstallerings path til HDD når du innstallerer programmer/spill du ikke vil ha på SSD. Kan også sette opp default path i registry men har selv hatt en del problemer med det så er lettere å bare velge "custom" under innstalering å velge volum :)

Endret av LNF
Lenke til kommentar

1:Høres bra ut, men er det noe spesiell type jeg må ha? Har lyst på topp ytelse, men raid 0 høres så usikker ut.

 

2:Må man sette opp innstillinger og sånt? Hvordan fungerer alt dette? må man installere noe? Eller bare kobler jeg til disken, og kjører den?

 

3: Hvordan får jeg til at programfiler og alle andre mappene blir lagt på den andre harddisken da windows er på ssden?

 

1. en av de SSDene som Tjostolf postet

 

2. letteste er vel å bare plugge i disken, installere windows og så sette den som oppstartsdisk i BIOS, finished!

 

3. enten så kan du endre det når du installerer programmer, men da må det gjøres hele tiden... det er også mulig og gjøre det på andre måten, google it

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...