Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som har veteranbil her som kan hjelpe meg litt?


Anbefalte innlegg

Mustang er fine, og ikke harry i det hele tatt spør du meg. En klassiker.... Kjøper du et fint eksemplar, og kjører den normal, så vil du nok ligge på ca 2 liter pr mil, litt avhengig av type motor som sitter der, men skal du ha så må du jo ha V8 i det minste :)

Det du taper på bensinutgiftene, tar du igjen på årsavgift og forsikring ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ekte biler bruker ikke under 2 liter på mila :p

 

Nei ekte biler går 1/2 mila på litern .. He he.

 

Og tror forresten du skal ha en rimelig gammel mustang før du trenger å tenke blyholdig bensin.

 

Event. så er det kun en tenningssak å fikse. Vil tro de fleste som ruller på veien i dag takler blyfritt, mer tvil om den klarer lav octan, men det finnes jo 98 blyfritt.

 

Mer nøye med oljetyper på motor og holde øye med forbruk av oljen for det er ikke som nyere biler. Helsyntetisk er fy fy på enkelte motorer.

 

Og blir like dumt å si at en Mustang sluker bensin da de kom med flere forskjellige motorer. Det var tross alt en billigbil da den kom. Men hvem vil ha en mustang med 4 sylindra motor som yter 65 HK ?

Lenke til kommentar

Har ikke en Mustang, men en 1970 Chevelle selv. En litt større og tyngre bil enn Mustang, derfor gjerne litt større bensinforbruk. Min 5,7 liters V8 på 280 hk drikker alt fra 1,4 på fin kjøring og oppover. Har klart å trekke opp mot 5 liter på mila med (unødvendig) gladgassing. Ikke unormalt forbruk for en gammel V8-er med automatkasse.

 

For din del vil forbruket komme veldig an på motoren størrelse, oppsett og tilstand, og ikke minst hvilken type Mustang du velger. De eldste Mustangene er forholdsvis lette småbiler, men har mindre effektive motorer enn nyere biler (når jeg skriver effektive motorer snakker jeg ikke om motorenes effekt, men om hvor effektivt de klarer utnytte bensinen). Tidlig 70-talls Mustanger er tyngre, men har også nyere teknologi, selv om de oftest er kraftig strupet p.gr.av bensinkrisa på 70-tallet. Nyere teknologi kan gjerne lesest med et lite smil da amerikanerne ikke akkurat var de første til å benytte bensinsparende, men samtidig effektiviserende motorer :whistle: . Senere Mustanger ble mindre og fikk mindre motorer. Tidlig 80-talls Mustanger kunne man få med liten rekkefirer, den drikker ikke mer enn andre tilsvarende motorer fra den tiden.

 

Velger du en Mustang der motoren er oppgradert til nyere tenningssystem, forgasser, kam, innsug, topper, osv., vil bensinforbruket være snillere (ut fra effekten). Selvfølgelig hvis dette er gjort av folk med peiling, det finnes mye selvmekkere der ute som monterer det første og beste uten tanker om at alt må fungere sammen i en motor. Motorstørrelse har også noe å si. De vanligste minste V8-erne fra Ford er på rett under 5 liters slagvolum og man kan få dem til å gå riktig så snillt hvis alt fungerer skikkelig. Kommer du opp i større motorer går forbruket som regel merkbart oppover.

 

Også girkasse og bakakslingutveklingen har mye å si for forbruket. De gamle automatkassene er ikke de mest høyteknologiske akkurat. Konverteren, den som overfører kraft fra motoren til girkassen, sluker mye effekt. Det går an å få nyere og bedre konvertere, gjerne med "lockup", en slags låsing av konverteren som gjør at den ikke spinner og spiser effekt. Mer bensinøkonomisk er manuell girkasse der man slipper at konverteren slurer. En manuell Ford-kasse er også oppbygget slik at det er mindre energitap fra motor gjennom kassen og bakover. Bakakslinger med høy utveksling er morro for akslerasjon, men en aksling med lavere utveksling blir kjekkere for lommeboka og ikke minst med tanke på å få ned turtallet under langkjøring.

 

Hvis du er seriøst interessert i Mustang ville jeg også tatt turen innom Mustangforumet og Amcarforum for bedre informasjon. Der kan du også søke deg fram til lignende problemstillinger som din og søke teknisk hjelp.

 

Når det gjelder forsikring, informasjon og mye annet kan jeg anbefale et medlemskap i Amcar Norge :thumbup:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...