Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Klage på "framleie" som ikke stemmer i det hele tatt.


Anbefalte innlegg

Hei. Beklager viss dette havnet feil plass.

 

 

Jeg leier en leilighet av et eldre ektepar nå gjennom studiene. Betaler 4200kr inkl strøm og tv.

Garasje har jeg også.

 

Men over til problemet.

 

Jeg bor i leiligheten alene å har besøk av kjæreste og bestekompisen min ofte.

 

Kjæresten min er på besøk hos meg 3-4 ganger i uken, men hun sover ikke over da hun fortsatt er under 18 år(Blir 18 snart og foreldrene sier nei som vi aksepterer)

Bestekompisen min er vel på besøk hos meg 2-3 ganger i uken, ofte samme dag som kjæresten min her er.

Kjæresten min må hjem klokken 22.00 i ukedagene og 24.00 i helgene.

Bestekompisen min kommer som regel på besøk i 21-22.00 og blir til ca 01.00.

Vi holder alle regler ang at det skal være rolig klokken 23.00 og 24.00 i helgene(husverten som har sakt dette ang helgene)

Jeg og bestekompisen min sitter ofte å spiller over nettet, BF3 o.l og vi sitter i hversitt rom og bruker headsett og snakker med hverandre der slik at ingen skal høre oss, tenker jo så klart på at det er noen som bor over meg. Av og til, ganske så sjeldent sover bestekompisen min over, har vel skjedd 2 ganger siden sommer da han har vert så trøtt at han bare har sovnet når vi har spillet.

 

Men i går kom husverten ned og sier at jeg har brytt alle punktene i leiekontraken og at jeg framleier og at det er masse trafikk utforbi huset som jeg ikke helt kan forstå.

Ja, jeg kjører kjæresten min hjem hver dag hun er hos meg, det vil si klokken 21.30 i ukedagene og 23.30 i helgene. Min bestekompis kjører hjem når han ferer hjem. Men dette bråker nå ikke synes nå jeg da bilene er ganske stille av seg.

Å husvert mener jeg framleier som jeg ikke skjønner noe som helst av.

 

Spørsmål:

Har jeg lov å ha overnattingsbesøk?

Har jeg lov å ha besøk?

Har jeg lov å ha besøk etter at det skal være ro, så lenge vi er rolige?

 

 

 

 

Ja, har sikkert glemt noe, men det er nå dette det går i.

Er det noen spørsmål om jeg har glemt noe informasjon så spør.

 

 

mvh

Sveibuen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnløse påstander du selvfølgelig krever dokumentasjon på.

 

Å ha kjæresten og kamerater på besøk er naturligvis ikke fremleie, og kommer aldri til å bli det. At utleier konkluderer med noe slikt viser manglende skjønn eller at "begeret har rent over" for utleier.

 

Be utleier om å redergjøre for påståtte regelbrudd, skriftlig, så kan vurdere påstandene enkeltvis.

Lenke til kommentar

Når du leier en leilighet/bolig så disponerer du boligen slik du ønsker. Mao kan du gjøre hva du vil så lenge det ikke ødelegger boligen, reduserer dens verdi, er til sjenanse for huseier og naboer eller forstyrrer alminnelig ro og orden. Ut over dette er det meste regulert av leieavtalen og det er i en del tilfeller lov å avtale enkelte regler. Så vidt meg bekjent er det ikke lov å forby besøk av kjæreste eller kamerater, heller ikke overnattingsbesøk så lenge det ikke bryter med prinsippene over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei. Tusen takk for svar.

 

Eneste jeg kan se som kanskje er litt forstyrrende er at jeg kjører kjæresten hjem om kvelden.

Men dette er jo før klokken 23.00 i hverdagene som det står at det skal være ro etter det klokkeslettet. Helgene, så ja, kanskje det er litt forstyrrende da at jeg kjører kjæresten hjem 23.30 og er selv hjemme igjen 00.15-00.20. Dette er vel det eneste som kan forstyrre. Husverten har sakt at dem vil ha ro klokken 24.00 i helgene så det er jo greit. Bare for meg å kjøre kjæresten hjem en halv time tidligere. Men kan heller ikke forstå at den kjøringen skal være til plage for noen som helst, da jeg selv synes at jeg ikke bråker, eneste når jeg kanskje starter bilen. Men skulle tro at det ikke bråket så mye heller.

 

Men skal ta det opp med husverten alt dette andre her over. Kjæresten min kommer jo også til å sove over i helgene nå når hun blir 18 om noen dager.

 

Kan dere henvise til et eller annet lovverk om dette? For jeg prøver å finne selv, men jeg leter nok på feil plass.

 

 

 

Vil også legge til at jeg bruker standard leie kontrakt. Der har vi ikke avtalt noe mer en det som står i standard leiekontrakt.

Lenke til kommentar

Husverten din må godta at du eksisterer. Du kan ikke slutte å puste etter klokken 23 eller være redd for å stå opp om natten for å gå på do. De leier ut, du leier, du eksisterer og det må de bare godta. Utenfor huset er det vel heller ikke unormalt med trafikk, så det er noe de ikke kan kontrollere, eller gjøre deg ansvarlig for.

 

Men, om det er daglig at du kommer kjørende etter kl 23/24 med en bil som bråker litt eller slenger litt mye med dørene, så bygger nok irritasjonen seg opp over tid, og dette er sannsynligvis årsaken til klagen.

Lenke til kommentar

Gammelt folk er oppdratt til å holde vakt og følge med i vinduene, nå som de har unormal aktivitet i huset så er de ekstra våken. Om du har hatt mye besøk, så kan det for dem høres ut som det er en ekstra person som bor der. du får bare være saklig og be om en redegjørelse for påstandene , evt bevis for framleie.

Lenke til kommentar

Det å ha besøk av kjæreste og venner må da regnast som normal bruk av boligen.

Overnattingsgjester er også noke som huseigar må forvente, men det er klart at dersom det blir mykje overnatting slik at ein ekstra person i praksis bur i boligen så kan nok huseigaren vinne fram på at dette er fremleige sjølv om du ikkje tar betalt.

 

Kva står det spesifikt i kontrakta? Har du skrevet under eit eller anna særpunkt som gjer at du ikkje får lov til å ha besøk? (I praksis at du kun har lov til å bruke boligen til å sove medan du må leve livet ditt ein anna plass).

 

Kva er det eigentleg at huseigaren vil oppnå her, vil han kaste deg ut med begrunnelse i fremleige eller vil han/ho berre opplyse deg om at dei synest at det er for mange personer som kjem og går på kveldstid?

Lenke til kommentar

Har og opplevd at elder personer ikke liker utenomekteskapelig aktivitet eller det som de anser som mindre aktverdig oppførsel. I praksis krever ofte at leietaker lever etter egen moral og livssyn. Noe som sjeldent passer inn med dagens generasjon, og dermed får man konflikter. Noe som naturligvis ikke er akseptabelt.

Lenke til kommentar

Huseier er litt av den "gamle" sorten, men er også tilvennet seg den "nye" sorten.

 

 

Jeg har ikke skrevet under noe spesifik at jeg ikke får lov å ha besøk eller noe. Dette er en standard leiekontrakt som du finner på dem fleste plasser på nettet.

 

 

Men er nok kjøringen etter 23.00 som kanskje kan plage dem litt, men dem legger seg aldri før 24.00 etter det jeg klarer å høre.

 

Men skal prøve å snakke med dem igjen å høre hva dem sier osv.

 

 

Å kjæresten kommer til å sover over hvertfall 1 gang i uken/helgen å dette ser ikke jeg på som framleie. Å det er alltid stille etter klokken 2300 i ukedagene og 2400 i helgene.

 

Jeg er også stille til vanlig, å husverten har spurt tidligere om jeg "lever" siden det er så stille. Jeg sitter som regel forran pcen med headsett når jeg er alene, når jeg har besøk av kjæresten går det som oftes i film o.l. Men lydnivået er ganske så lavt.

 

 

Men er nok kjøringen som "plager" dem skal jeg tro. Men skal snakke med dem :)

 

 

Men takk for alle svar. Nå er jeg helt sikker på at jeg ikke har brutt noen leie paragraf :)

Lenke til kommentar

Å kjæresten kommer til å sover over hvertfall 1 gang i uken/helgen å dette ser ikke jeg på som framleie.

 

Dette veit du sikkert, men du har uansett lov til å ha kjæresten boande hos deg då dette er familieopptak og ikkje framleige.

 

Partener og barn har du rett til å få boande hos deg, det einaste unntaket er dersom huseigar kan vise til saklig grunn for at dette ikkje er mulig.

F.eks ta inn kone og 7 barn på ei ettromsleiligheit vil sjølvsagt føre til ein heilt anna bruk og slitasje enn det leiligheita og fasilitetane er berkna for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...