Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Søknad om sosialstønad


monsterfenomen

Anbefalte innlegg

Hei internett.

Mitt navn er.... vel, dere kan kalle meg for J.

Grunnen til at jeg sender brev til internett er fordi at jeg trenger hjelp.

Jeg har havnet skikkelig utpå og det er ikke mange som forstår hvordan jeg har det.

For 3 måneder siden sendte jeg søknad om sosialstønad hos sosialkontoret.

Grunnen til dette er fordi jeg har mistet allt jeg eiger og nå har jeg hverken penger eller plass å bo.

 

Jeg har heller ingen venner eller familie som kan støtte meg.

 

Når jeg gikk til sosialkontoret for å få hjelp så ble jeg møtt med rynkende panner og løftede øyenbryn.

Dem sa at behandlingstiden på søknaden er 3 uker.

 

Jeg sa at jeg trengte penger til mat og et sted og bo kjapt fordi at jeg fortiden er uteligger.

 

kontoret avviste søknaden min etter 3 dager og sa at dem ikke vil hjelpe meg fordi at jeg luktet ille og var såpass ustellt.

 

Jeg møtte opp på sosialkontoret samme dag der søknaden ble avslått og leverte inn ny søknad.

Der forklarte jeg i detalj at jeg var uteligger og at jeg ikke hadde penger til mat.

Søknaden ble avslått igjen og denne gang fikk jeg ingen begrunnelse.

 

Jeg møtte opp på kontoret igjen og da ba dem meg forlate kontoret for ellers ringte dem politiet.

Sosialkontoret gjorde det ganske klart at dem ikke ville ha noe med meg å gjøre.

Sosialkontoret sa at jeg måtte flytte til en annen kommune og se om dem ville være snille og hjelpe meg der.

Men jeg sa at jeg ikke har penger til å forflytte på meg.

 

Da sa sosialkontoret at det er mitt problem.

 

Jeg bruker hverken narkotika eller alkohol.

Jeg er bare en av få som ikke har det så greit for tiden.

 

Jeg har bodd ute nå i 3 måneder ca og det begynner å bli ganske trist for meg.

 

Det jeg egentlig vil få frem er at jeg trenger hjelp. Tips og veiledning av dere som ikke er et forvaltningsorgan som baserer sine regler på korridorpolitikk og lobbyvirksomhet.

 

Jeg har hverken telefon eller data. Jeg skriver fra datamaskinen på en butikk.

 

Jeg trenger hjelp.

 

Hilsen J

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet kan du søke om stønad til livsopphold men forutsetningen er ofte at man er klar for jobb dvs ren og pen og nydusjet.

 

Det enkleste for saksbehandleren er at søkeren tar livet sitt, da sparer de penger og tid.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å oppsøke frelsesarmeen eller andre type organisasjoner som gir hjelp.

 

Skal du komme noen vei med NAV så er det visse krav du må tilfredstille så det er nok smart å både sette seg inn i dette og å faktisk prøve og oppfylle kravene hvis ikke kan du bare gi blaffen i å prøve og komme noen vei med dem.

 

Hvis de ikke vil snakke med deg fordi du lukter og er uflidd så får du fikse det før du drar dit neste gang.

Lenke til kommentar

Veldig trist at du opplever den situasjonen du er i, men utrolig sterkt av deg å prøve å hjelpe deg selv ut av uføret. Det er sterkt gjort, og du fortjener creds for å spørre etter hjelp. Fortsett å holde deg unna rus og alkohol. NAV er dessverre ikke så lette å handskes med, og de kan gi enhver person en følelse av nedverdigelse og mindreverdighet.

 

Det finnes noe som heter nødhjelp, dette er en egen søknad som skal behandles innen tre døgn. Dette vil bli en midlertidig løsning til du får innviliget sosialstønad. Be etter et slikt søknadsskjema fortest mulig, fyll inn etter evne og lever til NAV-kontoret for hånd. Kirkens bymisjon eller frelsesarmeen kan hjelpe deg i gang med å finne bolig, hjelpe deg med å presse saksbehandlere hos NAV, gi deg mulighet til rene klær og gode måltider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frelsesarmeens hjelper.

Hei!

Frelsesarmeen tar imot med et varmt hjerte og et smil.

Min far og jeg, jobber med noe som kalles "rusomsorg", der passer vi på alle som en, finner folk, og gir mat for tomme mager. Vi gir også dusj, og ly også, men om du skal søke om ly, må du snakke med avdelingslederne/eller fast ansatte. De tar med deg inn, så må du skrive under på noen papirer.

 

Frelsesarmeen er opprettet av selveste Herr William Booth og hans kone Cathrine Booth, De hadde syv barn, og bodde i London.

1865 slo det seg en alarm hos William og Carhine. Mange sultet, mange var hjemløse, og det var bare på grunn av den amerikanske borgerkrigen.

Dette ville parene gjøre noe med, de mente at Guds kjærlighet var grenseløs. At alle mennesker hadde lik verdi. Og at alle mennesker har mulighet til forandring, uvikling og vekst.

Så ble "Suppe,såpe,frelse" skapt

Suppe for mat

Såpe for vask

Frelse for kjærlighet

 

Booth fikk hjelp av mange mennesker, og slik var det Frelsesarmeen kom.

 

Frelsesarmeen har mange historier, men om du ikke har det så bra, så er suppebussen ett eller annetsted i Oslos gater, åpent om nettene og tar inn rusmisbrukere og uteliggere som fryser og er sultene.

Men ellers er frelsesarmeen nede i grønland åpent.

Hjertelig velkommen.

Lenke til kommentar

Hvis du er psykisk sterk nok, så vil jeg råde deg til å ta kontakt med f.eks VG. Du kan selvsagt da kreve å være anonym i artikkelen. Håper du og har tatt vare på avslagbrevene, ihvertfall det med begrunnelsen.

Men uansett håper jeg at det ordner seg for deg, og at hoder kommer til å rulle en annen plass.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemet med nav er at de ikke tenker helhetlig med tanke på økonomi og jobb. Har man så dårlig råd at man hverken har hus elelr er ren og pen på kropp og klær så får man ikke jobb til å klare seg selv. Med litt støtte kan man komme seg i hus, fått tak i rent tøy, mødt nydusjet, kanskje fått jobb og deretter klart seg selv.

Lenke til kommentar

Høres rart ut spør du meg. Om det du sier stemmer så har dem ingen grunn til å nekte deg stønad til livsopphold og boutgifter. Du kan klage på vedtaket til fylkesmannen og da kan jo hoder rulle om de har handlet ut i fra det "skjønnsmessige" og ikke lovverket.

 

Har du lyst til å fortelle hvordan du havnet på gata?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Bor ikke på gata selv, langt ifra, men har møtt nok av folk som har slitt mot nav. F.eks har jeg opplevd at nav nekter å dekke transport til kursdeltagere, slik at de msiter muligheten til å delta og dermed mister nødvendig utdanning for å kommme seg ut i jobb. En hundrelapp og to i støtte hadde spart nav for hundretusener senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...