Gå til innhold

Tjene penger ved å sette kredittkortpenger på høyrentekonto. Noen med erfaringer?


khvm

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg får meget god rente på høyrentekonto. I tillegg har jeg dekning på 100 000,- på det ene kredittkortet mitt + 20 000,- på et par andre. Leser blant annet her http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=111389 at man kan tjene litt penger på å sette penger fra kredittkort inn på høyrentekonto, for så å betale tilbake innen rentene begynner å løpe på kredittkortene (normalt 30 dager).

 

Er det mye å tjene på å holde på slik? La oss si jeg har 4,3% rente, og setter over 200 000,- fra div. kredittkort og lar de stå 1-2 måneder før jeg betaler pengene tilbake til kredittkortene. Hvor mye tjener jeg på dette? er det ikke slik at banken kun tildeler renter, dersom de er inne på konto et helt kalenderår? I så fall vil jo ikke denne metoden fungere?

 

Håper noen har noen fornuftige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke slik at banken kun tildeler renter, dersom de er inne på konto et helt kalenderår?

Nei, det stemmer (naturligvis og heldigvis) ikke. Opptjente renter blir som oftest kun godskrevet konto en gang i året (31/12), men du tjener opp renter av beløpet uansett hvor kort tid (lengre enn en dag...) det står på konto. De rentene du tjener opp blir m.a.o. bare "fastlåst" i bankens systemer inntil årets slutt.

 

Det du derimot må tenke på, er at de fleste (men kanskje ikke alle) kredittkort regner renter helt fra uttaksdato ved kontantuttak. De 30-50 dagene dine med rentefri kreditt (som vanligvis kun gjelder varekjøp) forsvinner dermed, og kredittkortlånerenta er garantert høyere enn innskuddsrenta.

Lenke til kommentar

Mange kredittkort lar renten løpe fra første dag på kontantuttak, mens den rentefrie perioden kun gjelder ved varekjøp.

 

(Ser at andre har nevnt det samme før jeg fikk trykket post innlegg...)

men det jeg planlegger er jo ikke kontantuttak. Det er jo en betaling i den forstand at beløpet overføres til en konto (høyrente) i en annen bank??

Lenke til kommentar

Leser du betingelsene for kredittkortene så vil du nok se at ved alle andre transaksjoner enn varekjøp så løper renta gjerne fra samme dag (uttak i minibank, betaling av regninger). Det at du via nettbanken til kredittkortet overfører penger til høyrentekonto vil nok regnes som regningsbetaling. Antakeligvis er det også et gebyr i tillegg til at renta løper umiddelbart.

 

Det du tenker å gjøre kalles for credit card stoozing: "http://www.stoozing.com/easy-stoozing-guide.php"

 

Kan funke i UK/US hvor gjerne nye kredittkort er helt rentefri f.eks. de første 6-12 måneder.

Lenke til kommentar

Leser du betingelsene for kredittkortene så vil du nok se at ved alle andre transaksjoner enn varekjøp så løper renta gjerne fra samme dag (uttak i minibank, betaling av regninger). Det at du via nettbanken til kredittkortet overfører penger til høyrentekonto vil nok regnes som regningsbetaling. Antakeligvis er det også et gebyr i tillegg til at renta løper umiddelbart.

 

Det du tenker å gjøre kalles for credit card stoozing: "http://www.stoozing.com/easy-stoozing-guide.php"

 

Kan funke i UK/US hvor gjerne nye kredittkort er helt rentefri f.eks. de første 6-12 måneder.

Men dette må da fungere på noen av kredittkortene i Norge også?? Noen som vet hvilke??

 

Under regningsbetaling står det kr. 0 -rentebelastes fra uttakstidspunkt. Det er vel her haken ligger?? http://www.365direkte.no/SiteCollectionDocuments/Prisliste_m_SEFskjema12-2011.pdf

 

Men den artikkelen jeg viser til ovenfor skriver jo "Råd til de mest disiplinerte: Sett pengene på høyrentekonto og betal tilbake hele beløpet innen fire måneder. Da kan du faktisk tjene et par hundrelapper i renteinntekter." Må ha blitt endret siden 2005, da?

Lenke til kommentar

"Råd til de mest disiplinerte: Sett pengene på høyrentekonto og betal tilbake hele beløpet innen fire måneder. Da kan du faktisk tjene et par hundrelapper i renteinntekter." Må ha blitt endret siden 2005, da?

 

Ja, artikkelen er fra 2005 og åpner med setningen "Når du søker om det nye kredittkortet 365Privat, blir du tilbudt å låne penger gratis i fire måneder." Jeg fikk dette kortet i fjor vår og det var i hvert fall ikke da snakk om rentefritt i fire måneder. Dette var nok et tilbud de måte lokke med i 2005 da kredittkort var mindre vanlig.

 

Selv om det er 0 i gebyr så løper renta fra samme dag, og den er høyere enn hva du kan få på høyrente.

 

På Remembecard er det et gebyr på 75 kroner i tillegg.

 

Det ER mulig å tjene en del penger på kredittkort. Selv bruker jeg kun kredittkort til alle kjøp, men da kun kredittkort som gir cashback innenfor forskjellige kategorier og Trumf Visa til alt annet. Betaler alt ved forfall slik at ingen renter påløper. Tjente rundt 12.000 kroner på dette i fjor, langt mer enn man kanskje kunne tjent ved å sjonglere med høyrentekonto....

Lenke til kommentar

https://www.trumfvisa.no/trumf-visa-kredittkort/prisliste/

Hva med denne? rentepåslag ved betaling "mellom egne konti" -hva innebærer dette?

 

Det betyr at hvis du forsøker å overføre penger fra kredittkortet til en annen konto eller betale regninger med kredittkortet er det rente fra dag 1.

 

 

re:member synes å ha de gunstigste vilkårene her, med 1 % av beløpet + 75 kr i gebyr for overføring fra kort til konto, og ellers rentefritt ved betaling innen forfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...