Gå til innhold

[Løst] Nesten lydløs gamerpc


Anbefalte innlegg

Skal bygge en nesten lydløs gamer pc og har satt opp disse komponentene:

 

Kabinett: Fractal R3

Vifte: Fractal 120mm, 15db

Vifter x4: Fractal 140mm, 8db

DVD brenner: Har fra før

PSU: NZXT 750W, 18db

Pris kabinett: ca 2400,-

 

HK: ASUS P8Z68-V Pro Gen3

Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series

Minne x2: Kingston HyperX 1333MHz CL7 4gb

CPU: Intel Core i5 2500k

CPU kjøler: Noctua NH-D14, 20db

HDD: Har en 2TB WD disk fra før

SSD: OCZ Agility 3, 240GB

GPU: ASUS GTX580 DCII, 30db

Pris innmat: ca 11000,-

 

Skjerm: Dell UltraSharp U2312HM

Tastatur: Logitech Illuminated K800

Mus: Razer Naga Epic

Musmatte: SteelSeries QcK+

Headsett: Logitech Gaming Headset G930

Pris eksterne deler: ca 4500,-

 

Totalpris: ca 18000,-

 

Litt usikker om jeg skal ta med en ekstra skjerm også.

 

Noen innvendinger før jeg bestiller? :)

 

siste edit: Lagt til musmatte

Endret av HoZZy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller venta på nye gpuer.

Ellers ville jeg heller ha gått for 6950 twin frozr III power edition

 

Når kommer det nye gpuer?

 

Av det jeg klarer å finne, kommer det ikke noe før Mars. Så lenge vil jeg ikke vente.

Endret av HoZZy
Lenke til kommentar

Kabinett: Fractal R3

 

Meget godt valg.

 

 

Er ikke dette litt overkill? Hva skal du med så fryktelig mange vifter? Vifter = støy.

 

 

Har en slik selv, meget godt valg. Men ser de er litt sjeldne på det norske markdetet akkurat nå, om du ikke får tak i en slik anbefaler jeg at du går for Seasonic X serien isteden.

 

 

Hva er det du trenger lydkortet mest for? Om det er musikkvalitet du er ute etter bør du heller gå for en Asus Xonar Essence STX. Om du først skal gå for en creative X-fi, er vel X-fi titanium HD bedre tror jeg.

 

CPU kjøler: Noctua NH-D14, 20db

 

Dette er en stor, stor sak. Har du planer om å overklokke mye? Når du først sier at du ønkser en nesten lydløs PC, blir jeg litt usikker på om NH-D14 er det beste valget.

 

Tastatur:

Mus:

 

Her har du fra før?

Lenke til kommentar

 

Er ikke dette litt overkill? Hva skal du med så fryktelig mange vifter? Vifter = støy.

 

Muligens dette er overkill ja, jeg er usikker. Når de sviver på 8db så vil dem vel ikke utgjøre noe støy uansett? Tenkte det kanskje er lurt med bra gjennomstrømning i tilfelle jeg skal ha ett mer high-end system i kabinettet senere.

 

 

Hva er det du trenger lydkortet mest for? Om det er musikkvalitet du er ute etter bør du heller gå for en Asus Xonar Essence STX. Om du først skal gå for en creative X-fi, er vel X-fi titanium HD bedre tror jeg.

 

Skal både spille, mest MMO og høre musikk. Har ingen peiling på lydkort, vil bare ha en best mulig lydopplevelse. Burde jeg endre til Asus da?

 

CPU kjøler: Noctua NH-D14, 20db

 

Dette er en stor, stor sak. Har du planer om å overklokke mye? Når du først sier at du ønkser en nesten lydløs PC, blir jeg litt usikker på om NH-D14 er det beste valget.

 

Jeg skal overklokke så mye jeg kan uten å måtte endre på viftehastigheten. Ut fra det jeg fant var dette den klart roligste kjøleren med brukenes kjøling.

 

Tastatur:

Mus:

 

Her har du fra før?

 

Har fra før kablet mus og tastatur, men vil ha trådløse. Har ikke funnet det optimale oppsettet her. Tips?

Lenke til kommentar

Skal du bruke 1000 kr eller mer på kabinett hadde jeg heller kjøpt et Silverstone Raven 03. Har slekt som har dette kabinettet, og jeg må si det er imponerende stille når viftene er skrudd ned. Samtidig er kjølingen i en klasse for seg selv i det kabinettet. Define R3 er stille, men kjølemessig er det en stekeovn uten ekstra vifter, og med ekstra vifter mister du fort stillheten.

 

Raven 03.

Lenke til kommentar

Å bruke 16k på en pc som "bare" har gtx 560 blir litt for dårlig syns jeg. Siden du skal ha en gamer ville jeg brukt mer penger på skjermkort

 

Muligens du har rett, men jeg har ikke funnet noe bedre kort som ikke bråker. Dette 560 kortet er en forbedret versjon av det første og yter like bra som GTX 570, men med samme vifte vil dette kortet være nesten 20 grader kaldere.

 

Vet du om noe bedre alternativ? Et bråkete kort er ikke et alternativ.

Lenke til kommentar

Skal du bruke 1000 kr eller mer på kabinett hadde jeg heller kjøpt et Silverstone Raven 03. Har slekt som har dette kabinettet, og jeg må si det er imponerende stille når viftene er skrudd ned. Samtidig er kjølingen i en klasse for seg selv i det kabinettet. Define R3 er stille, men kjølemessig er det en stekeovn uten ekstra vifter, og med ekstra vifter mister du fort stillheten.

 

Raven 03.

 

Ok?

 

Av alt jeg har klart å lese meg frem til så er R3 utmerket. Har du noe info på at dette er bedre?

Lenke til kommentar

Skal du bruke 1000 kr eller mer på kabinett hadde jeg heller kjøpt et Silverstone Raven 03. Har slekt som har dette kabinettet, og jeg må si det er imponerende stille når viftene er skrudd ned. Samtidig er kjølingen i en klasse for seg selv i det kabinettet. Define R3 er stille, men kjølemessig er det en stekeovn uten ekstra vifter, og med ekstra vifter mister du fort stillheten.

 

Raven 03.

 

Ok?

 

Av alt jeg har klart å lese meg frem til så er R3 utmerket. Har du noe info på at dette er bedre?

Personlig erfaring, et kabinett kan fint være stille når strømforbruket er lavt. Raven 02 og 03 er istand til å kjøle langt større effekt uten å øke støynivået enn hva Define R3 klarer. Særlig når du ser på kjølere som bruker et åpent design (Twin Frozr, DirectCU II, Windforce) vil du se en forskjell i støynivå med høyere effektforbruk.

Jeg hørte en betydelig økning i støynivå og temperaturer da jeg byttet fra et Raven 02 til et CM 690 II for vannkjøling av CPU (og nå 7970 når blokkene kommer ut), og CM 690 II er bedre for kjøling enn Define R3.

Lenke til kommentar

Å bruke 16k på en pc som "bare" har gtx 560 blir litt for dårlig syns jeg. Siden du skal ha en gamer ville jeg brukt mer penger på skjermkort

 

Muligens du har rett, men jeg har ikke funnet noe bedre kort som ikke bråker. Dette 560 kortet er en forbedret versjon av det første og yter like bra som GTX 570, men med samme vifte vil dette kortet være nesten 20 grader kaldere.

 

Vet du om noe bedre alternativ? Et bråkete kort er ikke et alternativ.

 

i GTX 560 "familien" er MSi twinforzr II/III stillere enn DC II

 

mens på GTX 580/GTX 570 er den mest støysvake DC II

 

i denne testen kommer GTX 570 DC II ut med 31 DB under load

 

mens du har skrevet opp GTX 560 Ti Twinfrozr III på 35 DB

 

Edit: fant en test av MSi GTX 560 Ti som viser et litt annet resultat, den var nemlig oppe i 39 DB under load... go GTX 570 DC II

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Om du føler deg litt i moddehjørnet kan du også kjøpe en Antec Kühler H2O 620 og montere på et kraftigere skjermkort som GTX 580 som vist her. Det vil gi gode temperurer og støynivå på et HD 7970 om du ønsker det.

 

Dette ser jo bra ut, skal forske litt på dette i morgen. Mulig jeg går for ett bedre kort da. Tror du dette går på hvilket som helst kort?

 

Å bruke 16k på en pc som "bare" har gtx 560 blir litt for dårlig syns jeg. Siden du skal ha en gamer ville jeg brukt mer penger på skjermkort

 

Muligens du har rett, men jeg har ikke funnet noe bedre kort som ikke bråker. Dette 560 kortet er en forbedret versjon av det første og yter like bra som GTX 570, men med samme vifte vil dette kortet være nesten 20 grader kaldere.

 

Vet du om noe bedre alternativ? Et bråkete kort er ikke et alternativ.

 

i GTX 560 "familien" er MSi twinforzr II/III stillere enn DC II

 

mens på GTX 580/GTX 570 er den mest støysvake DC II

 

i denne testen kommer GTX 570 DC II ut med 31 DB under load

 

mens du har skrevet opp GTX 560 Ti Twinfrozr III på 35 DB

 

Edit: fant en test av MSi GTX 560 Ti som viser et litt annet resultat, den var nemlig oppe i 39 DB under load... go GTX 570 DC II

 

Bra funn! Ser at Asus GTX580 DCII også er stille. Bare 30db. Går nok for dette :)

Endret av HoZZy
Lenke til kommentar

Dette ser jo bra ut, skal forske litt på dette i morgen. Mulig jeg går for ett bedre kort da. Tror du dette går på hvilket som helst kort?

Så lenge festehullene er vide nok skal det være mulig å trikse det til med strips eller lignende. Det blir ikke superpent, men resultatene er jo gode og ghetto-stilen har en viss stil over seg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...