Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav til rømningsveier på ROMNIVÅ.


Melkekartong

Anbefalte innlegg

Tjohei!

 

Studerer ved en høgere utdanningsinstitusjon og overbooking i høgere utdanning er jo en kjennsgjerning.

 

Institusjonen min drar dette såpass langt at jeg vil dra inn brannvesenet og bruke brannsikring som et argument for å redusere antall studenter til opptak.

 

Tenker spesielt på et auditorie på institusjonen. Sett at en står med ryggen mot tavla og har utgangsdør på venstre hånd. Totalt rommer auditoriet ca 90 personer. På venstre side er det 8 rader á 6 seter, på høyre side varierer det litt men det er ca 30 seter på like mange rader. Det er i utgangspunktet fri adgang på venstre side, i midtgang og på høyre side. Skolen har derimot satt inn ekstra pulter (som har stått der i 6mnd) slik at disse "rømningsveiene" nå måler:

Venstre side: 100cm (ikke ekstra pulter)

Midtgang: 40cm (pult i midtgang på hver rad, 8 rader)

Høyre side: 45cm. Satt inn ekstra pulter på 3 rader, så målingen er tatt ved fremste rad.

 

Jeg har nevnt dette for institusjonen, men de kommer med et standardsvar ála "Vi har en løpende dialog med brannvesenet etc", så da tenkte jo jeg ta kontakt med brannvesenet.. Men er det noe poeng i det? Jeg er svært skeptisk til at en får tømt hurtig og effektivt, spesielt med tanke på at det gjerne er sekker, bagger etc som sperrer for når det er så liten plass å gå på. Det er kanskje litt ekstremt å tenke rømningsveier på romnivå, men når de stapper personer og inventar inn i et rom blir det plutselig ei problemstilling mener nå jeg.

 

Er dette noe brannvesenet kan reagere på eller virker jeg litt sutrende? :p

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brannøvelser er ikke ene og alene en godkjenning for at brannrutinene med rømningsveier ol er i tipp-topp stand. Jeg har selv opplevd å få inspeksjon av brannvesenet der de ville tilse at rømningsveiene faktisk var ryddet. Hadde det stått planker og drit i en bakgang som vanligvis aldri brukes, men som er en rømningsvei, hadde det blitt bråk.

 

Selv om et kjøpesenter kan tømmes på 2 minutter ved bruk av "ordinære utganger" kan det oppstå en situasjon hvor det er hindringer som gjør at disse ikke kan brukes, enten det er bygningsmasse som er veltet, at de er fylt med røyk etc. Da er en nødt til å bruke servicegangene/bakgangene og det er veldig uheldig om det står pallevis av varer i disse. Dette er for eksempel noe kjøpesenteret ville fått kritikk for i forbindelse med en inspeksjon, til tross for at brannøvelsene lover gull og grønne skoger.

 

Jeg ønsker ikke å gjøre dette til en diskusjon om brannøvelser, problemstillingen er rømningsveier på romnivå. Takk for at du tok deg tiden til å svare.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Tror det finnes steder hvor brannøvelser er som du beskriver, en øvelse som gjennomføres ved å sette på alarmen og ta tiden.

 

Seriøse virksomheter har en gjennomgang av bygningen, rømningsveier og rutiner. Alle feil og mangler blir notert. Man kontrollerer om folk vet hvilken rømingsvei de skal bruke i tilfelle brann, at de vet hvor brannslukkeutstyr er o.l.Brannalarm blir så aktivert en tid etter gjennomgangen. Da tømmes hver etasje, og man kontrollerer om evakueringen foregår slik den burde.

 

Det blir så laget en rapport, hvor både det som fungerte og det som bør forbedres noteres.En utdanningsinstitusjon bør være en seriøs aktør og du bør kunne få en slik rapport.

 

Det TEK som stiller krav til dokumentasjon ved brann. Da er det enten preaksepterte løsninger eller det er gjennomført en analyse og/eller beregninger som dokumenterer at sikkerheten mot brann er tilfredsstillende.

 

 

Lenke til kommentar

Kravet om fri forflytning inne i en branncelle, vel, retningslinjene tilsier at det skal være minst 1,2 meter mellom benkerader. Utenom dette skal det være frie gangpassasjer på til sammen 1 cm per sitteplass. Hvis det er 90 sitteplasser i rommet, skal det altså være gangpassasjer i rømningsretningen på minst 90 centimeter. Dette følger av direktoratet for byggkvalitets retningslinjer til teknisk forskrift § 11-11.

 

Ser ut som om rommet fyller grunnkravene...

Lenke til kommentar

Er dette noe brannvesenet kan reagere på eller virker jeg litt sutrende? :p

 

Problemstillingen du tar opp er absolutt relevant, og det er noe brannvesenet kan reagere på.

 

Du sier du har snakket med institusjonen, men om du bare har snakket med en eller annen tilfeldig sjef bør du i første omgang snakke med verneombud. Om det ikke hjelper heller er det ingen ting i veien for å kontakte brannvesenet med en form for bekymringsmelding.

 

Jeg er dog ikke overbevist om at brannvesenet vil reagere i ditt konkrete tilfelle, det kan godt være riktig at institusjonen har løpende dialog med brannvesenet og at dagens innredning er godkjent. Eventuelt kan en reaksjon fra brannvesenet ende med det et annet resultat enn du ønsker. For eksempel kan pultene i midtgangen fjernes, slik at noen av dere må sitte på gulvet i stedet. Eller det kan bli masse mas og støy om å ikke sette sekker i gangpassasjene. Du risikerer altså at forholdene for studentene blir dårligere i stedet for at inntakspraksisen tilpasses lokalene.

 

Kravet om fri forflytning inne i en branncelle, vel, retningslinjene tilsier at det skal være minst 1,2 meter mellom benkerader. Utenom dette skal det være frie gangpassasjer på til sammen 1 cm per sitteplass. Hvis det er 90 sitteplasser i rommet, skal det altså være gangpassasjer i rømningsretningen på minst 90 centimeter. Dette følger av direktoratet for byggkvalitets retningslinjer til teknisk forskrift § 11-11.

 

Ser ut som om rommet fyller grunnkravene...

 

Nja, slik jeg tolker retningslinjene skal hver passasje være minst 1,2 meter, i tillegg til at samlet bredde skal være 1 cm pr sitteplass. Her er det ingen av gangpassasjene som fyller kravet om 1,2 meter mellom benkeradene, og på grunn av de "midlertidige" pultene er to av passasjene veldig langt unna. Hvis de midlertidige pultene er løse kan de skyves på eller velte under en evakuering, og da kan fort hele passasjen sperres. Så kan man si at den ene passasjen uten pulter er tilstrekkelig, og at alle "skal" trekke ut mot høyre, (venstre passasje sett fra tavlen), men det må i så fall vurderes opp mot merking og tydelighet.

Lenke til kommentar

Du sier du har snakket med institusjonen, men om du bare har snakket med en eller annen tilfeldig sjef bør du i første omgang snakke med verneombud. Om det ikke hjelper heller er det ingen ting i veien for å kontakte brannvesenet med en form for bekymringsmelding.

 

Der sier du noe. Det er vel mer en tilfeldig sjef, men jeg skal ta det videre med verneombud :)

 

Jeg er dog ikke overbevist om at brannvesenet vil reagere i ditt konkrete tilfelle, det kan godt være riktig at institusjonen har løpende dialog med brannvesenet og at dagens innredning er godkjent.

Hehe, jeg kjenner til de på drift som styrer med dette. Er ikke de på drift som har nevnt dialog med brannvesenet og er overbevist om at det er en standardfrase noen har liret fra seg.

 

Eventuelt kan en reaksjon fra brannvesenet ende med det et annet resultat enn du ønsker. For eksempel kan pultene i midtgangen fjernes, slik at noen av dere må sitte på gulvet i stedet. Eller det kan bli masse mas og støy om å ikke sette sekker i gangpassasjene. Du risikerer altså at forholdene for studentene blir dårligere i stedet for at inntakspraksisen tilpasses lokalene.

 

Jepps, det kan være, men da får vi til gjengjeld en gyllen anledning til å skape litt blest i media. At det ikke er nok lesesaler i eksamenstida er én ting, men se for deg at det ikke engang er plasser i forelesningene, som forøvrig var noe som skjedde før disse pultene ble satt inn. Ugh... Møkklei overbooking.

 

Nja, slik jeg tolker retningslinjene skal hver passasje være minst 1,2 meter, i tillegg til at samlet bredde skal være 1 cm pr sitteplass. Her er det ingen av gangpassasjene som fyller kravet om 1,2 meter mellom benkeradene, og på grunn av de "midlertidige" pultene er to av passasjene veldig langt unna. Hvis de midlertidige pultene er løse kan de skyves på eller velte under en evakuering, og da kan fort hele passasjen sperres. Så kan man si at den ene passasjen uten pulter er tilstrekkelig, og at alle "skal" trekke ut mot høyre, (venstre passasje sett fra tavlen), men det må i så fall vurderes opp mot merking og tydelighet.

 

Jeg har tolket det litt slik jeg óg, men på den annen side så finner en jo ikke mange dørene som er 1,2m brede. Kan være dette går utenom, ikke veit jeg..

 

Det jeg vurderer som den største risikoen ved det hele er som du sier, at pulter vil skyves på og eventuelt velte ved en evakuering. Det er kanskje ikke så mye panikk som oppstår når brannalarmen går, men om det oppstår en brann i ventilasjonsanlegget kan en banne på at det bryter ut panikk og trengsel om det spys røyk inn i tette rom. Da gjelder ikke kardemommebyloven lenger ;)

Lenke til kommentar

Kravet om fri forflytning inne i en branncelle, vel, retningslinjene tilsier at det skal være minst 1,2 meter mellom benkerader. Utenom dette skal det være frie gangpassasjer på til sammen 1 cm per sitteplass. Hvis det er 90 sitteplasser i rommet, skal det altså være gangpassasjer i rømningsretningen på minst 90 centimeter. Dette følger av direktoratet for byggkvalitets retningslinjer til teknisk forskrift § 11-11.

 

Ser ut som om rommet fyller grunnkravene...

 

Nja, slik jeg tolker retningslinjene skal hver passasje være minst 1,2 meter, i tillegg til at samlet bredde skal være 1 cm pr sitteplass. Her er det ingen av gangpassasjene som fyller kravet om 1,2 meter mellom benkeradene, og på grunn av de "midlertidige" pultene er to av passasjene veldig langt unna. Hvis de midlertidige pultene er løse kan de skyves på eller velte under en evakuering, og da kan fort hele passasjen sperres. Så kan man si at den ene passasjen uten pulter er tilstrekkelig, og at alle "skal" trekke ut mot høyre, (venstre passasje sett fra tavlen), men det må i så fall vurderes opp mot merking og tydelighet.

 

Desse målereglane er henta frå veiledningsteksta og beskriver derfor bare ein mulig løysning. Ofte så er slike meir spesielle bygg prosjekterte av ein branntekniskprosjektør som godkjenner lokalet sjølv om det er mindre avstander enn i dei pre-aksepterte løysningane som tekniske krav til byggverk setter opp.

 

F.eks er det ganske vanlig å bruke sprinkleranlegg som eit kompanserande tiltak som gjer at prosjektøren kan godta dårligare løysningar på andre områder som f.eks dørbredde.

 

 

Veit du foresten om brannvesenet har påpeikt dette under tilsyna som har vært utført? Rapportene er eit offentlig dokument som skal ligge i postlista til kommunen så du kan ta kontakt med kommunen for å få ein kopi av rapporten.

 

Brannvesenet har reaksjonsmiddler som kan brukast for å få endra forholda, men som nahojp nemner så vil den enklaste måten å betre rømningsforholda på være å nekte studentane å ha med sekk og store jakker inn i forelesningssalen, eller ved å rydde plass ved å ta vekk bord og stoler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...