Gå til innhold

Finne signifikant forskjell mellom datasett


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Håper noen av dere kan hjelpe meg:

 

Jeg har et datasett med fire verdier, og kan dermed regne gj.snitt, varians osv., men vil gjerne sjekke om det er signifikant forskjell mellom det datasettet og en enkel verdi... Går det ann...?

 

Venter spent på tilbakemeldinger...! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Hvorfor sjekke et datasett opp mot én enkelt verdi? Det skjønner jeg ikke vitsen med.

 

Man pleier å sjekke to datasett opp mot hverande for å finne ut om det ene settet har relevans til det andre, og da f.ex regne sannsynligheta for at det ene påvirkes av det andre.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Jeg har et datasett med fire verdier, og kan dermed regne gj.snitt, varians osv., men vil gjerne sjekke om det er signifikant forskjell mellom det datasettet og en enkel verdi... Går det ann...?

 

Ja, du kan gjøre det hvis du i tillegg til den informasjonen du allerede har gitt oss vet noe om hva slags fordeling datasettet representerer. Hvis det for eksempel er Gaussisk, kan du slå opp i en tabell og finne sannsynligheten for et avvik på X standardavvik fra middelverdien. Nå får du selvfølgelig et svært usikkert estimat av middelverdi og varians siden du bare har fire datapunkter, men i prinsippet lar det seg gjøre.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har bare en verdi og et datasett er at jeg skal sammenligne to metoder, men den metoden jeg har bare en verdi på er patentert, og jeg har bare tillatelse til ett forsøk. I tillegg er forsøkene tidkrevende med svært dyre analyser, så derfor blir det ikke mer enn fire paralleller.

 

Tror nok at verdiene vil være normalfordelte ja, sett ut fra de innledende forsøkene. Hvilken tabell er det jeg da kan slå opp i...? (Skjønner det er for lenge siden jeg har jobbet med statistikk..!! :ermm: )

Lenke til kommentar

Du bør utføre en enkel hypotesetest der du antar lik varians og søker forventningsverdien for å sammenligne denne med enkelt verdien. Du kan da selv avgjøre hvor sikker du vil være, f.eks 95%. For å kunne gi bedre tilbakemelding om hvilke fordeling du bør bruke og hvilke antagelser du kan gjøre trenger vi mer informasjon. Dersom dette skjer på et universitet vil det enkleste være å oppsøke en statistikker som kan gi deg kyndig veiledning i hvordan du kan utføre forsøke for sikrest og best mulig resultat.

 

--

 

Hvorfor sjekke et datasett opp mot én enkelt verdi? Det skjønner jeg ikke vitsen med.

 

Man pleier å sjekke to datasett opp mot hverande for å finne ut om det ene settet har relevans til det andre, og da f.ex regne sannsynligheta for at det ene påvirkes av det andre.

 

 

Et døme der dette kan være interessert er følgende: Tenk deg at du har en kjent medisin som du vet har en positiv effekt i x % av gangene den brukes. En ny produsent har lansert en ny og (muligens) bedre medisin. En er da interessert i å undersøke om den nye medisinen er bedre enn den gamle, eller om en skal beholde den gamle. Du vil da gjøre målinger på den nye medisinen og sjekke dette opp mot den kjente effekten av den gamle medisinen

 

edit: Fjernet litt da det var dels feilaktig. På stående fot vil jeg anbefale en t-test dersom du er  sikker på normalantakelsen. Dog har du veldig, veldig få datapunkt. 

 

 

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...