Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da prøver jeg her, da det kanskje er best å holde seg til en og samme tråd.

 

Kjære fotografer.

 

Etter å ha lest endel om forskjellige 4/3 kameraer, blant annet Olympus e-m5 er jeg nå nysgjerrig på erfaringer med X-PRO1.

Selv eier jeg i dag ett Canon 5D Mark II, men har etter mye om og men endt opp med å vurdere å gå over til ett X-PRO1 eller ett E-M5.

Jeg vet at EM-5 leverer og at utvalget av linser er mye større på 4/3, men det ett eller annet som gjør at jeg blir svært tiltrukket av X-PRO1 og avstanden øker stadig til mitt 5D II.

 

Så om jeg går tilbake til mitt spørsmål, ser at det finnes endel på dette forumet som innehar et X-PRO1 kamera. Vil dere kunne dele litt erfaringer med meg om dette? har lest igjennom tråden, men kunne dere delt litt generelle formeninger om det? hva går mesteparten av bruken deres til det? hva liker dere? finnes det noe dere ikke liker etter at de nye fw-oppdateringene som har kommet? kunne jeg fått se litt flere eksempelbilder? vil dere si at det er store merkbare forskjeller mellom X-PRO1 og 5D II ?

 

Mvh, Julian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke 5D II, men canon 7D (og 600D også for den saks skyld) og X-pro 1. Så jeg kan ikke selv gi noen egne inntrykk av 5D II vs X-pro1. Men ut fra hva jeg har lest av andre som eier begge så tror jeg ikke selve kvaliteten på bildefilene dine vil gå noe ned. Kanskje snarere opp, særlig på høy ISO.

 

Jeg vurderte å selge 7D'n og kjøpe 5D mk III. Men prisen ble stiv, og etter å ha googlet meg til ørti antall poster om bildekvaliteten på Fuji'x, ble jeg nysjerrig. Så mye positive postinger fra bryllupsfotografer og folk som jobbet i studio og folk som drev med gatefoto. Prisen var den halve også. Etter å ha fått holdt den å hendene og prøvd den såvidt hos Fotovideo butikken i Oslo så slo jeg til.

 

I forhold til Canon 7D vant jeg følgende med X-pro og objektivene 35mm f 1/4(53mm FF) og 18mm f/2.0 (27mm FF):

- Klart bedre bildekvalitet rett ut av kameraet, særlig på JPEGS. Men også råfilene er godt bedre, og trenger også mindre justeringer synes jeg. Synes lysmåleren og autohvitbalansen treffer bedre.

- Sterkt bedre ytelse på høy ISO! Gjelder både JPEGS rett fra kameraet og ubehandlede RAW-filer

- Mer intuivtivt synes jeg å jobbe i manuell med blenderåpninginnstilling på objektivene og lukkertiden på en fysisk skrubryter på toppen av huset

- Mye lettere å bære på og ha med på reiser!

 

Jeg synes jeg mister:

- rask følgefokus

- utvalg av objektiver, særlig tele. (dog, det finnes en haug med adaptere, også adaptere som gjør at jeg kan bruke all canon opptikk. Og det er flere orginale Fuji X mount objektiver på vei, 2 til kommer allerede i høst).

 

Jeg bruker Fuji'n til alt mulig uten fuglefoto så langt. Blitt en del dagligdags fotografering av ting hjemme selvsagt, og det var med på årets ferietur rundt på sørlandet og vestlandet. Ble noen landskapsfoto pluss gatefotografering. Jeg har ikke gjort makrofotografering, hverken med Canon eller Fuji'n. Det viktigste jeg oppdaget var at jeg nå har med meg kameraet over alt, og nøler ikke med å ta det fram. Det gjorde jeg ikke med Canon 7D. Ble oftest hjemme det hvis jeg ikke hadde planlagt noe spesielt.

 

Ut fra det jeg har erfart nå så blir nok Fuji'n det jeg kommer til å bruke til landskapsfoto også framover. 18mm(27mm) er ikke spesielt vid, men det kommer en 14 (21)mm senere i år, og en 10-22mm (15-35FF) neste år.

 

Oppdateringene av firmware på hus og objektiver har gått smertefritt og ikke gitt noen negative utslag. Ha i mente at når du leser anmeldelser på nett gjort av folk gjort før juli dette året, så har de ikke sikkert de siste oppdateringene inne og derfor kan inntrykket bli litt feil. Særlig når det gjelder autofokushastigheten som nå er bra, dog man må kjenne til hvordan den funker. Litt annerledes enn på speilrefleks. Autofokusen er bra til det bruket jeg har skrevet over.

 

I forhold til m4/3 så er jo bildebrikken ennå mindre på de enn på Fuji x-pro1, og man får vel da ennå mindre å leke med hvis man ønsker minst mulig dybdeskarphet i bildene sine. Men det kan vel de som har FF og m4/3 sikkert fortelle mer om hvorvidt de synes det er problematisk.

 

Vet ikke om dette ble noe mer informativt enn tidligere poster, men jeg blir bare mer og mer glad i Fuji'n min. Gleder meg veldig til å få noe mer vidvinkel snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og en ting til: X-pro1 er ikke noen dSLR-erstatter synes jeg. Det er mer omstendelig på en del vis og kanksje ikke så fleksibelt, altså det har liksom ikke så mange forskkjellige bruksområder som et dSLR kan ha. Alt går saktere men blir også mer gjennomtenkt når jeg bruker Fuji'n.

 

Hvem kameraet passer til og hva slags bruk, foruten det som er sagt anbefaler jeg denne videoen (som jeg har postet tidligere også). Særlig mot slutten kommer han med noe oppsummeringer om bruk osv.

 

http://vimeo.com/46457081

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis Xpro1 jeg prøvde på Japanfoto på byporten har oppdatert firmware så må jeg si kamera var lite imponerende på auto fokus om ikke rett ut elendig, nesten raskere bruke manuell fokusen på et leica M.

 

Selve kamerat var sexy og veldig lett i bruk for meg som liker meg i manuell, ekstremt synd med slike små feil, 35mm bråket også en del på det jeg prøvde når jeg bevegde det opp så ned, så mulig kamerat de har der var noe feil med ?

Lenke til kommentar

Hvis Xpro1 jeg prøvde på Japanfoto på byporten har oppdatert firmware så må jeg si kamera var lite imponerende på auto fokus om ikke rett ut elendig, nesten raskere bruke manuell fokusen på et leica M.

 

Selve kamerat var sexy og veldig lett i bruk for meg som liker meg i manuell, ekstremt synd med slike små feil, 35mm bråket også en del på det jeg prøvde når jeg bevegde det opp så ned, så mulig kamerat de har der var noe feil med ?

 

Hverken kameraet eller objektivet du prøvde var oppdatert. Din beskrivelse av autofokusen tyder på det. Og din beskrivelse av bråket når du bevegde det opp og ned beviser det. :)

 

Dette visste du kanskje, men autofokusen på dette kameraet funker litt annerledes på dSLR kameraer. Den bruker "contrast detection" mens dSLR bruker "phase detection" - hvilet gjør at man bør sikte med autofokuspunktet inne på objektet man skal ta bilde av på en kontrastfylt del av det, og ikke mot kanten av det som avgrenser det fra en bakgrunn dypere bak. Eller noe sånt. Jeg er ikke så flink til å beskrive (se heller link lenger ned).

 

Åkke som, har sett videoer på nett der dSLR brukere tar X-pro1'n og prøver å fokusere på samme måte som de gjør med sin dSLR fordi det tror kameraet er en dSLR og synes autofokusen er treg. Første steg er å vite hva denne type kameraer trenger for å få rask autofokus.

 

Så, hvis den jevne bruker går inn i en fotobutikk, plukker opp en X-pro 1, prøver bruke den som sin dSLR hjemme (uten rettledning fra selgeren), og i værste fall med et ikke-oppdatert kamera og objektiv = De kjøper ikke kameraet og poster heller på forum om at autofokusen var dårlig. Og fullt forståelig! Det gikk opp et lys for meg da jeg leste denne artikkelen om hva X-pro1 og andre kameraer med slik autofokus liker:

 

http://fujixfiles.bl...-speed-and.html

 

Autofokusen er også veldig nøyaktig på X-pro1. I tillegg *bør* man også gå inn i settingsmenyen og kanskje også endre størrelsen på autofokuspunktene til det som passer en selv.

Lenke til kommentar

Ja, de på butikken kunne ikke noe, de begynte søke opp ting på nette :p imens fant jeg selv ut av de fleste tingene jeg spurte om..

 

pushing the shutter half way for 2-3 times before I trust that the AF locked correctly onto the subject, noe man ikke gjør på xpro1.

 

The continious contrast detection AF on the X-Pro 1 did not yield good results for me when set to AF-C (continuous) mode.

 

Yes, you press it all the way without waiting for half press focus confirmation! It took me some time to learn this approach a

 

Akkurat de feilene over jeg gjorde, den stod i M fokus jeg satt den i AF-C samt fikk ikke sjekket så godt inn i menyen da jeg aldri har brukt Fuji før og virket som han ene ansatte ikke hadde det heller..

 

Takk for link..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekk denne. Mener å huske at han også brukte 5D.

http://zackarias.com/?s=x-pro1

Zack er rå kar og ekstremt dyktig fotograf, du kan gi han mye rart

200-300kr kamera med bruk av ekstern blitz

http://zackarias.com...-off/#more-3356

 

Han har også 200-300 kNOK MF kamera :)

hæ?

 

http://zackarias.com/for-photographers/gear-gadgets/why-i-moved-to-medium-format-phase-one-iq140-review/

 

:)

Lenke til kommentar
Sjekk denne. Mener å huske at han også brukte 5D. http://zackarias.com/?s=x-pro1
Zack er rå kar og ekstremt dyktig fotograf, du kan gi han mye rart 200-300kr kamera med bruk av ekstern blitz http://zackarias.com...-off/#more-3356
Han har også 200-300 kNOK MF kamera :)
hæ?
http://zackarias.com/for-photographers/gear-gadgets/why-i-moved-to-medium-format-phase-one-iq140-review/ :)

aha, skulle gjerne hatt noe slikt selv men blir noe overkill for mitt bruk som ikke betalt foto-geek.

Lenke til kommentar

Fuji X-pro1 får ny firmware, som bringer den opp fra 1.11 til v 2.0. Den kommer den 18. september:

- markant forbedret autofokus. I følge Fuji nå på høyde med Olympus OM-D E-M5! Dette vil nok være avhengig av objektivet også. De nye objektivene får nemlig ny fokusmotor. Men forbedringer på eksisterende objektiv vil også komme pga bedre algoritme. Særlig med 60mm makro objektivet og i dårlig lys.

- nærgrensen for autofokus er forbedret.

- betydelig enklere og bedre manuell fokusfunksjon, med 10x og 3x (nytt) forstørrrelse, åpen blender for lettere bedømme fokus, mer responsive manuelle fokusringer.

- raskere skriving til minnekort

- autoiso kan settes opp til Iso 6400

 

Kilder: http://www.fujifilm....ujifilm_x_pro1/

http://www.dpreview....ce-improvements

 

 

En stakkars Fuji X-pro1 eier kan ikke annet enn å telle dager til den 18. Jeg synes autofokusen ikke har vært det store problemet etter siste firmware. Men den manuelle synes jeg har vært vrien å sette. Men autofokusbedringer tar jeg gladelig imot også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok. Da har Fotovideo.no lagt ut Fuji X-E1 med pris på hus og pakke med hus+18-55mm objektiv.

 

I og med at det ikke er all verdens aktivitet i denne tråden om X-pro1, så lurer jeg på om det kunne være lurt å gitt tråden nytt navn til Fujifilm X-E1 og X-pro1 ?

- De har samme sensor, så samme gleder og sorger (Lightroom RAW konvertering f.eks) gjelder

- Samme elektronikk, så samme gleder og sorger når det gjelder autofokus, manuell fokus, shutter lag osv...

 

Det som skiller de er X-E1 har ikke optisk søker, kun elektronisk (som er bedre enn den elektroniske på X-pro1), X-E1 har innebygget blits, og huset er mindre. Men ellers vil kameraene fungerer likt, og bruke samme optikk. Samme gleder og utfordringer der vi kan støtte hverandre, både X-E1 og X-pro1 brukere.

 

Åkke som, med den prisingen husene har nå på fotovideo, så skal du ha "jævla" god for bruk den optiske søkeren for å velge X-pro1 over X-E1 hvis du skal kjøpe deg inn i systemet!

 

X-E1 kun hus: NOK 7.499,-

X-Pro1 kun hus: NOK 11.995

X-E1 hus m/18-55mm f/2.8-4.0 m/IS: NOK: 10.499

 

Spørs hvor god 18-55 zoomen er, men ut fra det jeg vet om 35mm f/1.4 jeg har i dag, så hadde jeg valgt det som første objektiv, og da kjøpt bare X-E1 huset.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Da er den etterlengtede firmwareoppdateringa på plass! Store forbedringer. Manuellfokus er nå kjempemessig å bruke. Ikke bare kreves det mindre for å flytte fokusplanet, men den nye 3x forstørrelsen gjør det langt lettere å presist fokusere manuelt. Autofokusen har blitt raskere, skrivehastigheten er fordoblet og kameraet er mer responsivt generelt.

 

 

The firmware update Ver.2.00 from Ver. 1.11 incorporates the following issue

To enable those features, please update the firmware of your Fujinon XF lenses into Ver 2.00 at the same time.

1. Improvement of Auto Focus Performance

(1)Auto focusing speed has become much faster under a various shooting condition such as dark scenes, bright scenes and so on.

(2)The shortest focusing distance without switching to macro mode has become shorter.

2.Improvement of Manual Focus Performance

(1)The speed of images coming into focus when turning the focus ring has become faster.

(2)When adjusting the focus with the EVF or the LCD, displaying live view with the minimum depth of field in full aperture has made it easier to focus on subjects.

(3)In addition to the focus checking with the 10-time magnification function, the checking with "3-time" magnification function has been added.

3. Improvement of Writing and Processing Speed

(1)Writing speed to a memory card has become faster with the maximum speed doubled.

<Note> The speed may vary depending on card type and sizes of images.

(2)The waiting time of viewing image after shooting has become shorter.

(3)An image will be displayed approx. one second after pressing the playback button.

4.Other improvements

(1)The ISO setting of "Auto (6400)" has been added.

(2)When EVF or OVF is used, the indicator lamp will turn off because the lamp comes to just in front of your right eye if you see the finder with your left eye.

(3)When shooting in low light situation, a recorded image will look like more natural atmosphere you saw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...