Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva burde jeg velge ?


Anbefalte innlegg

Er sikkert en del tråder om dette, men tenke jeg ville få svar utifra hva som er best for meg.

 

uansett går første året på videregående skole (studiespesialisering) og skal snart ta valgene for hvilke fag jeg skal ta til neste år, og sitter jeg å lurer på hva jeg skal velge.

 

ønsket jobb:

lage spill (vet ikke helt hva det heter)

ingeniør

evt jobbe i barnehage.

 

ønsker dog å flest muligheter åpne etter vgs.

 

dette er mine velg på langt:

 

R1 matte

fysikk ( er veldig redd at det blir ekstremt mye jobb) skulle gjerne hatt noen tips rundt det )

IT

 

men vet ikke helt hva jeg skal velge. har ikke så alt for gode karakterer ligger på litt under 4.

 

og er det i det hele tatt mulig å bli ingeniør med såpass dårlige karakterer ? og hva skal jeg velge ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta alle tre, R1/R2, IT1/IT2 og FY1/FY2. Fysikk er lett imo, mye mindre arbeid enn med matten. Når det gjelder å lage spill er det som regel enten spillprogrammering eller spilldesign. På dataingeniør kommer de fleste inn, poengkravet for å komme inn ligger rundt 30-40(spørs hvor du har tenkt å studere tho).

 

NITH har både spillprogrammering og design men det koster penger for å gå der. Kreves kun R1 for å studere der. Ville tatt R2 med det samme tho, er svindyrt å ta opp som privatist.

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Ta alle tre, R1/R2, IT1/IT2 og FY1/FY2. Fysikk er lett imo, mye mindre arbeid enn med matten. Når det gjelder å lage spill er det som regel enten spillprogrammering eller spilldesign. På dataingeniør kommer de fleste inn, poengkravet for å komme inn ligger rundt 30-40(spørs hvor du har tenkt å studere tho).

 

NITH har både spillprogrammering og design men det koster penger for å gå der. Kreves kun R1 for å studere der. Ville tatt R2 med det samme tho, er svindyrt å ta opp som privatist.

 

R1 og R2 er allerede bestemt

 

men hva med kjemi ? er det noen form for krav at man har kjemi av noen slag ?

 

problemet med fysikk er dog at jeg ikke er ekstremt interisert i stråling, bevelger, lys og ikke minst engergi.

 

hvis det er rundt 30-40 poeng, hvordan regnes disse egentlig ut???

 

og er det noe du må kunne før du går til et evt dataingeniør yrke ? for kan desverre ingen former for programmeringen, kan ikke HTML, eller phyro (eller hvordan det skrives) osv, vet så og si ikke hva de heter en gang. og har prøvd meg litt på youtube, men slitter med å skjønne alle englesken. noen tips?

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Ta alle tre, R1/R2, IT1/IT2 og FY1/FY2. Fysikk er lett imo, mye mindre arbeid enn med matten. Når det gjelder å lage spill er det som regel enten spillprogrammering eller spilldesign. På dataingeniør kommer de fleste inn, poengkravet for å komme inn ligger rundt 30-40(spørs hvor du har tenkt å studere tho).

 

NITH har både spillprogrammering og design men det koster penger for å gå der. Kreves kun R1 for å studere der. Ville tatt R2 med det samme tho, er svindyrt å ta opp som privatist.

 

R1 og R2 er allerede bestemt

 

men hva med kjemi ? er det noen form for krav at man har kjemi av noen slag ?

 

problemet med fysikk er dog at jeg ikke er ekstremt interisert i stråling, bevelger, lys og ikke minst engergi.

 

hvis det er rundt 30-40 poeng, hvordan regnes disse egentlig ut???

 

og er det noe du må kunne før du går til et evt dataingeniør yrke ? for kan desverre ingen former for programmeringen, kan ikke HTML, eller phyro (eller hvordan det skrives) osv, vet så og si ikke hva de heter en gang. og har prøvd meg litt på youtube, men slitter med å skjønne alle englesken. noen tips?

 

Kanskje litt værre hvis du ikke er interresert i fysikk, jeg for min del elsker fysikk og det gikk veldig lett :p Du kan droppe FY2 og ta Kjemi 1 isteden. Er ikke noe krav om Kjemi på ingeniørstudiet hvis du ikke har tenkt å studere bioingeniør eller lignende. Beste er engentlig å ta R1, FY1 og IT1 andre året og R2, IT2 og KJ1 for e eksempel.

 

Du trenger ingen forkunnskaper for å ta ingeniørutdanning. Du lærer basics som VB/C#/Flash og databaser på IT faget som er kjekt å ha med seg men det trengs ikke.

 

Så fag du trenger: R1/R2, FY1, KJ1. Da er du safe for det meste.

 

Poengene regnes ut ved at du tar snittet ganger 10. Så pretty much 3-4 snitt for å komme inn på f.eks HiST dataingeniør. Så legger man også på tilleggspoengene. Si du får cappa 0.4 realfagspoeng + 4.0 i snitt = 4.4. 4.4*10 = 44.

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Velg alltid relfag (hvis du takler det). På senere studier kreves bare relfag i varierende grad, men ikke noen samfunsfag. F.eks. hvis du vil bli økonom behøves ingen økonomifag. Vil du bli ingeniør kreves ofte Fysikk 2 og R1+R2.

 

PÅ den måten holder du alle luker åpne

 

PS: hvis du ønsker å studere med medesin/odontologi må du ha kjemi.

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Litt OT, men hvis det er engelskkunnskapene som gjør at du sliter med å lære deg kodespråk, da tror jeg at jeg ville jobbet litt mer med det. Engelsk er et utrolig nyttig fag, og det blir bare viktigere og viktigere i vår verden der internett er kilden til mesteparten av informasjonen vi unge får i dag. Og det aller meste der er jo på engelsk...

Lenke til kommentar

Matte, fysikk og IT er nok fag for deg med tanke på videre utdanning.

Du kan jo fortsatt jobbe i barnehage om du tok realfag på videregående.

 

Jeg slet litt med realfag, men det er grunnet inkompetente lærere og for lite jobbing fra min side.

Hvis du er villig til å jobbe, så skal det ikke være noe problem egentlig.

Dette er fag som krever mengdetrening! Regn oppgaver i hauger og lass og ikke ta skippertak.

Du må også huske å se på læreplanen! Det er den du skal forholde deg til på eksamen.

IT skal jeg ikke uttale meg om, da dette er noe jeg ikke har hatt.

 

Da jeg gikk Vg1, fikk man jo informasjon om de forskjellige programfagene.

Jeg tenkte da at fysikk ikke var noe for meg i det hele tatt. Det så rett og slett skikkelig uinteressant ut og vanskelig.

Men så ble det fysikk på meg allikevel.. Og vet du hva? Jeg synes det er kjempegøy!

Nå kunne jeg tenke meg å fortsette med realfag. Mulig det bli ingeniørutdanning på meg en vakker dag.

Fysikk er nok favoritten av realfagene. Det faget jeg trodde jeg skulle mislike mest før jeg begynte med det.

 

Synes du det er alt for ille, så er det bare å bytte. Men mange utdanninger krever at du har Fysikk 1 i hvert fall, så det er lurt for din del å ta det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...