Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd bruktbilkjøp:Volkswagen Passat 1.9 TDI, 115 hk og 310Nm! 2000


Anbefalte innlegg

bIsk0p: Ok. Ja, jeg har egentlig tenkt å vente og ta tiden det trengs for å finne en god bil til vårt budsjett.

Jeg har avtalt se på finn kode 32551486. Er jo over budsjettet men skal prøve låne litt mer.

Vet den har kjørt mye, men likte bilen veldig godt og det foreligger en NAF rapport fra tidlig 2011. Samt en siste service på BOS. Men bilen har tydeligvis ikke full service-hefte. Er det verdt prisen? Får jo med 3mnd bruktbil garanti og kan i løpet av 3 mnd prøve å finne det som må repareres evt.

 

 

 

fikse: Hva sier du? Du har nok meget god kunnskap om biler skjønner jeg! :)

 

Vi likte bilen meget godt.

 

Den bilen så ikke så halvgærn ut nei. En bekjent hadde en tilsvarende. Ikke hypersprek for å være 150HK, men det gikk fint fremover :thumbup: Og, en MB som faktisk funker på vinteren! Ja, for å være bakhjulstrekk altså. Her bør du sjekke et par ting:

Synes frontlyktene ser litt matte ut. Kan være bildene, men sjekk det. Du kan selv ordne det med å polere med autosol, det funker så lenge det er matt på utsiden (...). Sjekk for rust! Om den ikke har overholdt alle service, kan du glemme alt som heter rustgaranti hos MB. Ikke det at disse ruster så mye, men sjekk. Sjekk og historikk på service/oljeskift på kassen. SVJV er dette en MB med god kasse (de er flinke med slikt), MEN i en periode så sa MB at deres kasser aldri skulle byttes olje på. Andre bilmerker har og prøvd seg med samme lovnader (VAG, Volvo..). Som jeg kjenner til har de alle som en angret bitter på slike utsagn, dvs enten bileieren eller forhandler/importør har måtte punge ut med ny kasse. Har ennå ikke hørt om en eneste kasse som faktisk tåler (på lang sikt) å gå på samme oljen særlig lenger enn 60KKM. Sjekk at denne faktisk har fått oljeservice, og er de usikker, få de til å pakke inn i kjøpsprisen en full flush av kassen, med filterbytte. Så kan du trolig sove godt om natten... Ny kasse koster vondt!

Litt kort garanti, jeg ville ha prøvd meg med å få litt lenger (spesielt KM var kort) inn i prisen.

Kan ikke se at det er antiskrens i denne? Finner det ikke i annonsen. Det er trolig det, men sjekk.

Ellers er det jo en "stor" bil med mye bling-bling. Vær forberedt at servicekostnader nok er noe høyere enn en Passat. Grunnprisen er kanskje lav, men så kommer det "alltid" noe ekstra på regningen. Det er de ekstra-tingene verkstedene lever av :!:

Du kan iallfall si med stolthet til damen at du tenker på hennes og evt barns sikkerhet, når du handler en slik :thumbup: Dere sitter trygt i en slik. Har sett en slik godt knust, og det imponerte meg at alle som var i bilen var uskadde...

 

Nei, jeg har ikke så god kunnskap, er rein amatør. Som skrur fordi jeg er altfor gniten til å vrenge lommeboken på et verksted :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, synes det var ganske høye forbrukstall jeg da... Vectra-en min bruker 7.2/100KM når vi bare kjører 5-minutters turer... Og under 7l/100KM om vi kjører par-tre mil hver vei daglig. Da er bilen nesten 1.8 tonn, motoren er en gammeldags 2.2l Dti (turbo og ladeluftkjøler, men konstruksjonen er fra 80-tallet SVJV), "gammeldags" 5-trinns tiptronic, og vi kjører her på vestlandet hvor det nesten bare er oppoverbakker og iallfall ikke en eneste flat strekke :dribble: Såvidt over 5l/100KM på Bergen-Oslo med endel last. Dieselvarmeren snurrer daglig, og klimaanlegget har jeg omtrent aldri slått av. Målt på gamlemåten med å fylle tanken og regne ut.

Passat-en veier vel rundt 250-300KG mindre elns, og har en mer moderne motor?

Ble litt overrasket nå jeg...

 

Godt mulig det er høyt forbruk. Jeg pleier å la måla ligge på 100km (dvs 95km). Da ligger RPM på 2000 og forbruket på alt fra 4-8 (spørs på stigning o.l..)

Lenke til kommentar

fikse: jeg skal se på den bilen imorgen (lørdag), hvis det ikke blir den bilen så skal jeg vurdere en Toyota Yaris Verso 1,3 aut som står til greie priser på nettet. Som finn kode 32127076 f.eks. Eller en Opel med finn kode 32518225.

Jeg vil ha en bil med minst mulig problemer fremover pga øknomien!

 

joka: har prøvd å ringe et par MB forhandlere men det er lange køer. Kom frem til et sted som bilen har vært inne på, men han som svarte meg kjente eieren, så han sier vel ikke alt...

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Syns ingen biler er problemfrie jeg

Er litt som russisk rulett å kjøpe bil idag. F.eks helt nye biler kan det gå så mye galt, også en gammel bil ryker ingenting på

selv har jeg hatt en passat i 3 år nå 2000 modell 1.8 , 125 hk 4motion, kjørt ca vel 25 tusen totalt i mitt eie og eneste som feila var bagasjelåsen som kosta 200 kr å fikse.

Lenke til kommentar

fikse: jeg skal se på den bilen imorgen (lørdag), hvis det ikke blir den bilen så skal jeg vurdere en Toyota Yaris Verso 1,3 aut som står til greie priser på nettet. Som finn kode 32127076 f.eks. Eller en Opel med finn kode 32518225.

Jeg vil ha en bil med minst mulig problemer fremover pga øknomien!

 

joka: har prøvd å ringe et par MB forhandlere men det er lange køer. Kom frem til et sted som bilen har vært inne på, men han som svarte meg kjente eieren, så han sier vel ikke alt...

 

Den Opelen, finnkode 32518225, kan jeg si litt om. Dvs kjenner ikke akkurat denne bilen, men har selv en Vectra C stasjonsvogn (som er en lengre og derved større bil, selv om de ser helt lik ut) med samme motor og girkasse:

Vectra C i seg selv er sånn midt på treet angående feil. Opel er relativ hyggelige på delepriser, noe er faktisk billigere enn Biltema. De ruster "ikke", dvs de er ikke plaget med det.

Motor er absolutt helt fantastisk, i mine øyne. Den er overraskende kraftig for å være 125 gamp, og det har nok med at dette er en gammeldags diesel, som har noenlunde jevn kraft over registeret fra helt lavt og opp til sperren på rundt 5000 o/m. Min bruker relativt lite drivstoff, i praksis. Den har minimalt med driftskostnader. Her er det dobbelt kjede, ikke noe reimtull. Det er diverse svakheter på bla.a. vakuumstyringen til motor og div annet, men alt er rimelig å fikse, og enda rimeligere og enklere å vedlikeholde. Så motor er gullegod på alle motor. Opel-mekanikere er skjønt enig med meg. Det er Opel selv som har laget denne motoren, og det er litt spesielt i seg selv. Fin lyd av motor :-) Se feks tester av denne på dinside.no Men nok om det. Girkassen er en Aisin Warner AF33/5. Det er altså en Toyotakasse. I utgangspunktet en meget komfortabel og kraftig girkasse, som passer fint til bilen. MEN, denne kassen har en svakhet som en finner i mange andre automater; for svak kjøling. Dette kan du få gjort noe med, for noen relativt beskjedne tusenlapper. Da får du separat kjøler. Gjør du det, og får full flush av oljen, så kan denne kassen vare lenge. Men gjør du ikke det, kan jeg "garantere" at kassen ryker før 200.000KM. Sjekk om den er hard i skift fra 2-3 og omvendt. Er det det, må ventilsettet byttes (ca 22.000,-).

Bilen ellers er en moderne sak. Samme chassis som bla.a. Saab 9.3. I standardversjon er den litt dvask i fjøringen til aktiv kjøring, men sportsverjon fjører dempere koster det samme som standard, og gir en helt annen bil. Nettverksbasert elektrisk, som funker utmerket. Litt svake hovedlys, men +50pærer hjelper godt på. Du kan ikke sette lysforsterker på disse lyktene. Litt usikker hvor stort bagasjerommet er. Stv-utgaven er enormt stor, men den er mye lengre enn sedanen. Så evt se etter tilsvarende bil i stv, da har du plass til 3 unger! Gode seter, men de passer ikke alle, litt smal i sitteputen mener enkelte. Jeg stortrives i setene, og jeg har en ryggskade og er ekstra følsom for seteform og komfort.

Prisen var grei, sålenge det er brukandes historikk og garanti på bilen. Men stv koster ikke noe videre mer, bare så det er sagt.

Det står at det er antispinn på den. Noen modeller har også ESP, og få sjekket om det er det på den. Det vil du ha, for å si det slik. Ikke det at bilen er dårlig uten, men ESP-en er bedre enn normalt, på disse. Mener at det på denne utgaven (før 2005) skal være egen bryter for å koble ut ESP, som skal stå på høyre side av radioen. Klarer ikke se på bildene om det er det. Ellers kan du få sjekket om hjernen til antispinn har et merke som sier "ESP". Hjernen er plassert bak batteriet, nærmest torpedovegg.

Kan hjelpe deg videre med Vectra-modeller, om det er aktuelt. Kjenner disse bilene relativt godt, og kjenner til de fleste svakheter, ting å se etter.

Etter 3 år og 70.000KM (nå 171.000KM) stortrives vi iallfall med vår, og vet om en fyr i Romania som har samme utgave som vår, som har kjørt 1.500.000KM med sin, uten å bytte særlig annet enn ordinære slitedeler. Men så steller han den som gull og...

Lenke til kommentar

Syns ingen biler er problemfrie jeg

Er litt som russisk rulett å kjøpe bil idag. F.eks helt nye biler kan det gå så mye galt, også en gammel bil ryker ingenting på

selv har jeg hatt en passat i 3 år nå 2000 modell 1.8 , 125 hk 4motion, kjørt ca vel 25 tusen totalt i mitt eie og eneste som feila var bagasjelåsen som kosta 200 kr å fikse.

Det er sant. Det er et lotteri. Nyere biler idag har så mye bling-bling som kan gå i stykker. Men stort sett er det de samme svakhetene på alle i samme serie/årsmodell, så om en leter med lykt og lupe kan en finne en utgaver som er grei å eie, nesten uansett merke. Og en kan gjøre stygge bomkjøp, som koster skjorten og litt til. Mitt inntrykk er at de fleste merker har begge deler.

Lenke til kommentar

eneste som feila var bagasjelåsen som kosta 200 kr å fikse.

 

Beklager off topic, men sleit du med at bilen trodde bakluka var åpen? Hva var løsningen?

 

Hei. Nei sleit ikke med det, var bare at den ikke ville låse seg. Alt fungerte ellers

Var en 11 år gammel motor som tokk kvelden , en sånn aculator som det kalles på engelsk.

Koster 260 eller 216 kr på møller tror jeg. Det var da bare å åpne opp dekselet på bagasjeluka og bytte så var den i orden ;)

 

Men hvis du sliter med at den tror at den alltid er åpen så er nok microbryteren gåen. Den sitter der hvor låsen er synelig i låsekassa. Må bytte den da !

her er tråden btw der jeg spurte om hjelp om problemet mitt

http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/passat/285126-bagasjeluka-streika-vil-ikke-lase-passat-3b.html

 

og jeg har aldri hatt lys i bagasjen så er nok microbryteren gått på min bil også, før jeg kjøpte den. Men det er ikke noe stress, har bare kobla opp en lampe i 12 volt uttaket bak.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor relevant dette er nå. Jeg har kjørt en VW Passat 3b(sedan)1.9TDI 110/115? hk (man. gear) det siste året, den hadde gått 388 000km når jeg kjøpte den for 35000 ,- og nå har den bikket 400 000km uten det minste problem. Kjøpte usett da jeg ikke fikk tid til å se på den, bare bildene som lå ute på finn. Blandet kjøring 0.45-0.6, langtur så kommer den ned i 0.40 med en snittfart på 86 km/t, by er jeg ikke sikker på da jeg ikke har prøvd den der enda. Det eneste som er byttet er forstillingen, men det var året før jeg kjøpte den, men ellers er alt originalt. Lojale biler!

Endret av WhiteLeaf
Lenke til kommentar

Hei alle,

har vært litt opptatt med å se på MB'en i helgen og har ikke fått svart her.

Det ble litt prøvekjøring av bilen og den ser og virker helt grei ut. Synes bilen dro littegran til venstre under kjøring og det har jeg sagt i fra om at bør ses på/fikses. Det virket som den giret helt ok når jeg kjørte normalt, men ved bånn gass virket det som den var litt treg med å gå ned i gir. Lurer på om det kan være sånt med andre MB kasser?

 

Det var ikke aktuelt å prute på prisen da det hadde vært veldig mange som hadde ringt om bilen og den hadde nok blitt solgt relativt fort tenker jeg.

 

 

fikse: det er full historikk på BOS på bilen, men jeg fant aldri ut om girkassaolja er byttet. Jeg har bedt dem bytte olje+filter, men vet ikke om de gjør en ordentlig "flush". Holder det bare å bytte olja+filter på kassa?

Lenke til kommentar

 

 

fikse: det er full historikk på BOS på bilen, men jeg fant aldri ut om girkassaolja er byttet. Jeg har bedt dem bytte olje+filter, men vet ikke om de gjør en ordentlig "flush". Holder det bare å bytte olja+filter på kassa?

Er det Vectra-en du snakker om, eller en annen bil? På Vectra-en er det ikke filter som skal byttes... Men uansett er ikke oljebytte godt nok, det må "flushes" eller spyles. Til det brukes det en egen maskin, som flere verksteder har etterhvert. Det vil si, dette gjelder de kassene jeg kjenner, Aisin Warner. Om MB-kassene må flushes eller om bytte er godt nok, tør jeg ikke si noe om.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Jeg tenker på MB E220 CDI. Jeg har gått for den, får den til helgen.

Hmm, ok, jeg må høre nesten høre med en mekaniker som har service på MB taxi-biler.

 

 

 

 

fikse: det er full historikk på BOS på bilen, men jeg fant aldri ut om girkassaolja er byttet. Jeg har bedt dem bytte olje+filter, men vet ikke om de gjør en ordentlig "flush". Holder det bare å bytte olja+filter på kassa?

Er det Vectra-en du snakker om, eller en annen bil? På Vectra-en er det ikke filter som skal byttes... Men uansett er ikke oljebytte godt nok, det må "flushes" eller spyles. Til det brukes det en egen maskin, som flere verksteder har etterhvert. Det vil si, dette gjelder de kassene jeg kjenner, Aisin Warner. Om MB-kassene må flushes eller om bytte er godt nok, tør jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar

Lurer veldig på om en MB 220CDI bruker mye lengre tid på å bli driftsvarm enn f.eks en Passat TDI? Bilen var inne i oppvarmet hall hos forhandleren før jeg prøvekjørte bilen, men synes den brukte over 15-20min på å bli driftsvarm. Kjørte da ikke i kø og lå på rundt 50-80 heleveien ca 10-15km.

 

Synes å ha hørt fra en annen venn som har MB E2000 bensin , 2000-model som visstnok bruker lengre tid enn min tidligere Passat 1.9 TDI på å bli varm.

 

Da lurer jeg på, er det slik de fleste MB E-klasser er mtp tiden det tar for å få driftsvarm motor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...