Gå til innhold

Spørsmål om mac...


Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år vert en svoren PC entusiast og er det fortsatt, men for å følge "tiden" så har jeg muligens bestemt meg for å kjøpe Mac ved neste korsvei, og da enten en MacBook Pro eller iMac.

 

Har en Mac på jobben som jeg bruker veldig lite inni mellom, men det er ett par ting jeg lurer på anngående mac:

 

1. Hvordan finner man ut hvor mye minne man til enhver tid bruker og ressurser generelt?

 

2. På den MacBook Pro'en jeg har på jobb så får man ikke høyreklikket for å få opp samme menyen som på pc. Stemmer det?

 

Jeg er vel den typen som har en litt gammeldags holdning til mac og synes derfor fortsatt at mac er litt "sært". Design og kvalitet er derimot noe Mac kan, og det finnes mange finnurlkige løsninger, men det er en del småting som gjør at jeg synes jeg har mer "kontroll" over ting som skjer på en pc kontra en mac. Jeg føler at alt av systemfiler/register etc. er veldig godt gjemt på en Mac?

 

I det hele tatt er jeg ute etter svar på spørsmålene over samt noen argumenter for å velge Mac fremfor PC neste gang. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. I OS X så har vi noe som heter aktivitetsmonitor. Den finner du i Verktøymappen(programmer->Verktøy) eller ved å klikke på forstørrelsesglasset oppi høyre hjørne og skrive inn aktivitetsmonitor.

 

2. Høyre-klikk finnes på mac, men det er slått av som default. Gå til systemvalg->mus for å slå det på.

 

Systemfiler/register er godt gjemt, og det er like greit, for du har ingen behov for å rote rundt med det på mac. Synes selv det var uvandt i starten, men nå i dag så tenker jeg ikke noe mer på det og bruker heller tiden på andre produktive ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens :)

 

Jeg synes det største argumentet for å velge mac i dag er designet og de kreative løsningene. Små ting som får en til å trekke litt på smilebåndet av begeistring, men så koster den også langt mer enn en pc av samme kaliber. Man betaler altså ganske mye (tror jeg) for de små tingene.

 

Blir nok kanskje en mac på meg ved neste korsvei, men jeg føler liksom litt at mac er laget for "menigmann" og ikke for dem som vil ta litt "styring" selv... Eller tar jeg feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller påstått Apple mac er laget for utsendet, luksus, men som ikke prioriterer brukervennlig og muligheter så mye.

 

Man kan jo ikke si OSX kan erstatte windows 7/windows 8 på noen måte.

Men det den kan gjøre er å få brukeren å slippe å sette opp linux på maskinen sin isteden, og har verktøy for foto/musikk og videoredigering mye enklere.

Lenke til kommentar

Blir nok kanskje en mac på meg ved neste korsvei, men jeg føler liksom litt at mac er laget for "menigmann" og ikke for dem som vil ta litt "styring" selv... Eller tar jeg feil?

Kommer vel an på hva du mener med "styring". Om du absolutt vil sitte å micro styre alt mulig så er det fullt mulig. Om du med "styring" mener å skru og dille på maskinen, så har du rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du babler om? Det er jo akkurat det OSX gjør.

 

Ja mac er jo en fin spillmaskin, multitasker, blueray avspiller i 3d, selv om man hadde maskinvare til dette?

 

Ikke rart at mac tar i bruk mye minne selv om om man avslutter programmer må det gjøres i øverste meny også.

 

Så jeg ville anbefalt en 16 GB ram i lion, om man bruker mange programmer på en gang.

 

Jeg har ikke apple operativsystem fordi jeg syns det er så veldig bra, men jeg syns det er jo gøy å prøve litt forskjellig også. Nå har vi vel delte meninger om tingene også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Blir nok kanskje en mac på meg ved neste korsvei, men jeg føler liksom litt at mac er laget for "menigmann" og ikke for dem som vil ta litt "styring" selv... Eller tar jeg feil?

Kommer vel an på hva du mener med "styring". Om du absolutt vil sitte å micro styre alt mulig så er det fullt mulig. Om du med "styring" mener å skru og dille på maskinen, så har du rett.

Hvis jeg feks. får ett virus eller lignende, så er jeg prisgitt virusprogrammet, hvis jeg ikke får gått manuelt inn i registeret og fjernet/endret verdier etc, for det legges ofte inn skadelig kode der...

 

Nå er ikke jeg veldig plaget med virus, men jeg vil ha en viss kontroll selv. Det å bytte ut hardisk/minnekort/batteri etc. bør også være en ganske obligatorisk greie.

 

Senest i dag så måtte jeg restarte Macbook Pro'en på jobb to ganger grunnet at nettverkskortet hang seg. (Kom meg vertfall ikke på nett)

 

Så man kan si jeg er litt skeptisk, men nyskjerrig :)

Lenke til kommentar

Det å bytte ut hardisk/minnekort/batteri etc. bør også være en ganske obligatorisk greie.

Jeg skriver nå på en MacBook Pro som ble levert med 4GB RAM og 250GB harddisk. NÅ har den 8GB RAM, en SSD på 120GB og en HDD på 500GB. Batteriet er også lett å bytte ut. Det er vel mer eller mindre akkurat det samme som er vanlig å bytte ut på alle andre laptoper også. Det er mye mer man lett kommer frem til av maskinvare, men de nevnte tre er de letteste.

 

Og jeg har aldri hatt ett eneste problem med virus eller noe som ligner i mine 2-3 år som Mac-bruker.

Lenke til kommentar

Det å bytte ut hardisk/minnekort/batteri etc. bør også være en ganske obligatorisk greie.

Jeg skriver nå på en MacBook Pro som ble levert med 4GB RAM og 250GB harddisk. NÅ har den 8GB RAM, en SSD på 120GB og en HDD på 500GB. Batteriet er også lett å bytte ut. Det er vel mer eller mindre akkurat det samme som er vanlig å bytte ut på alle andre laptoper også. Det er mye mer man lett kommer frem til av maskinvare, men de nevnte tre er de letteste.

 

Og jeg har aldri hatt ett eneste problem med virus eller noe som ligner i mine 2-3 år som Mac-bruker.

Har mani det hele tatt bruk for et antivirusprogram på en mac?

Lenke til kommentar

Heisann!

Nå i sommer tenkte jeg det samme, og kjøpte med en MacBook Pro 15" ganske godt spekket.

Fin maskin var det, men sto overhodet ikke til forventningene.

Prisene er helt sinnssyke på tilbehør.

Kan overhodet ikke sammenliknes med en Windows PC til samme pris. Windows PC er langt bedre, MYE faktisk.

Hvorfor ikke gjøre det enkelt?

Kjør MAC OS X på Windows PC'en.

Ser at du er fotograf, så dette vil være en bedre løsning.

Du trenger kraft til slike programmer!

Nå kommer jeg til å få høre av Apple gutta, men det er verdt det, og jeg har prøvd det.

Lenke til kommentar

Hva slags tilbehør osv er det du snakker om?

Docks, batterier og deler generelt.

Aldri sett en mer jævelig konfigurator på hjemmesiden. Skal du plutselig ha SSD, skjerm, ram, prosessor og annet dilldall.

Like overpriset som Alienware.

Muligheten er å kjøpe slike ting fra f.eks komplett, og putte det inn. Blir billigere, men ikke alle som har nok datakunnskap til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har mani det hele tatt bruk for et antivirusprogram på en mac?

I grunnen ikke. Med mindre du har for vane å laste ned piratkopiert programvare skulle jeg tro det der går ganske greit.

Omtrent som på Windows altså.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at man betaler for det kvalitative når en kjøper Apple-maskiner; om det er verdt det er opp til enhver. Jeg ser ikke at Apples maskiner er så mye dyrere enn de det er naturlig å sammenligne seg med (gitt at man synes det kvalitative er verdt penger), ThinkPad T etc er heller ikke gratis.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at Apples maskiner er så mye dyrere enn de det er naturlig å sammenligne seg med (gitt at man synes det kvalitative er verdt penger), ThinkPad T etc er heller ikke gratis.

 

Se på f.eks

 

ASUS ZENBOOK UX31E 13,3" HD+ (1600 x 900 oppløsning)

Core i7-2677M 1.8 Ghz, 4GB RAM, 128GB SSD sata 600, kamera, Bluetooth, W7 Home til 9000 kr.

 

Apple MacBook Air 13.3" (1440 x 900 oppløsning)

1.7Ghz Intel Core i5,4GB 1333MHz DDR3 SDRAM,128GB Flash Storage,OS X Lion 10.7 10.290 kr

 

Det er jo ikke veldig dyrere nei, men man får jo mye mere for pengene ved en pc.

Nå brukte jeg komplett å sammenligne pris med.

 

Så hvis man ikke trenger thonderbolt er det like greit å gå for asus da jeg mener det er bedre kjøp, riktignok ikke med apple operativsystem, men maskinvaren henger etter. Så da er det nok bare operativsystemet som spiller rollen for valget.

 

Selvsagt er det lureste å vente på Ivy Bridge (3612QM) prossessorer som muligens vil gi mye ytelse ved lav batteriforbruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...