Gå til innhold

Filming av tromme-cover med Canon 550D


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig kjøpt meg et Canon EOS 550D. På nyttårsaften funket det veldig bra med fyrverkeriet som jeg filmet. I en lang stund nå, også før jeg fikk dette kameraet, har jeg hatt lyst til å ta opp sanger der jeg spiller trommer m/ musikk i bakgrunnen. Trommesettet jeg har er elektrisk og heter Yamaha DTXplorer. Har noen erfaring med å koble kameraet opp mot trommesettet/PCen og recorde noe? :)

Alle forslag vil bli vurdert, noe fordi jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal kunne gjøre dette.

 

Canon 550D har jo inngang for ekstern mic, og derfor tenkte jeg at kanskje jeg kunne koble noe inn dit?

 

 

 

 

På forhånd takk! :)

-Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller ta opp lyden separat, da kameraet lyd-inngang ikke er all verden.

Ta opp på PC f.eks og så legg til lydsporet når du redigerer.

 

Det kan være en mulighet det også. Takk for svar :)

 

Men det å i det hele tatt spille inn noe vet jeg ikke hvordan man gjør :p

Har forhørt meg om lydkort osv, men det må da finnes andre valg?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke koble kameraet til PCen for å ta opp video. Bare sett det på et stativ og start opptaket. Så setter du deg ved trommene og spiller i vei.

 

Lydmessig kan du bruke den innebygde mikrofonen, men vær obs på at den gir elendig lydkvalitet. Du vil garantert ønske deg bedre lyd etter hvert og første trinn på den veien kan være å kjøpe en ekstern mikrofon med minijack-plugg som du kobler til kameraet.

 

For proffere kvalitet bør du nok skaffe bedre opptaksutstyr. Kvalitets-mikrofon + godt lydkort og programvare for redigering.

Lenke til kommentar

Lydmessig kan du bruke den innebygde mikrofonen, men vær obs på at den gir elendig lydkvalitet.

 

Nå sa han vel at han har elektroniske trommer, så de gir ikke noe særlig lyd til mikrofon.

 

Derfor trengs det en linjeinngang til kamera, noe 550D vel ikke har.

 

Ta opp med kamera med den innebygde mikken. Den lyden bruker du bare som "synctrack". Samtidig tar du opp lyden av fra trommene og bakgrunnsmusikk direkte fra mikser til PC eller annet opptaksutstyr. Så synkroniserer du dette i video redigerings programmet etterpå, hvor du bare lar lyden fra det eksterne opptaket bli igjen på den ferdige videoen.

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du trenger det eksterne lydkortet kommer litt an på hva slags PC du har. Hvis du har mulighet for å koble trommene rett i PC'n + spille inn en kopi av backing musikken og få det inn på et multitrack software i PC'n, så trenger du vel streng tatt ikke lydkortet.

 

Men som sagt, kommer an på PC,n og hva slags lydImikser software du har.

 

Spør litt rundt før du kjøper s du ikke kjøper noe dårlig/unødvendig. Spar kr.55.- på å kjøpe lydkortet her; http://evenstadmusik...e%2520%2520(bus

 

http://www.multima.n...dio%20Interface

 

 

 

Du kan også prøve å stille spørsmålet om lydkort her; https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=313

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...