Gå til innhold

Skjermdriver har sluttet å virke


Anbefalte innlegg

Sliter med dette. Den går noe ala "Skjermdriver NVIDIA kernel blablabla har sluttet å virke og blitt gjenopprettet"

 

Dette skjer hovedsakelig når jeg ser videoer, det være seg på youtube eller i mediaplayer/VLC. Skjermkortet er et Asus Geforce GTX 570.

 

Er det noen som vet hva det kan være? Jeg har gjort clean install av nyeste drivere men det hjalp ikke.

 

-sup

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Samme her. Ganske irriterende. Jeg har nVidia 460GTX. Tror det begynte etter jeg oppdaterte driveren fra nvidias hjemmesider ifm anskaffelse av Skyrim. Mulig det går an å oppdrive en eldre driver å prøve å innstallere den. (har ikke prøvd det enda altså).

 

edit: har nå prøvd å rulle tilbake driveren ved å velge "installer driver" i enhetsbehandling (kontrollpanel). Fant en liste med historiske drivere der. Skal melde tilbake om det funker.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Jeg er forhåpentligvis din redningsmann :thumbup:

 

Har hatt samme problemet i lengre tid, dog har jeg ATI kort. Symptomene er dog klin like. Det later altså til å være et Windows problem.

 

Enkelte kombinasjoner av kort og OS ser ut til å kræsje fordi de idler på for lav klokkefrekvens.

 

Er usikker på fremgangsmåten for NVIDIA, mulig du manuelt må skrive om et tall eller to i en config fil ett eller annet sted, men du må rett og slett stanse skjermkortet ifra å idle på en lav klokkehastighet.

 

Min idlet på 100Mhz, og da kræsjet den titt og ofte, tom. i noen spill. Økte idlehastighet til halvparten av stock, rundt 500 om jeg husker riktig, og vips, har ikke hatt et kræsj siden.

 

Eneste ulempen er at kortet vil lage mer varme mens det idler, og kanskje bråke litt mer, men pytt sann, det er utrolig mye mindre irriterende enn konstante driver resets.

Endret av Runinho
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har også påålevd det på mitt GTX 560 Ti. Trodde det var strømforsyningen, men enda ikke helt avklar den biten. Bruker nyeste betadrivere. Har enda ikke låst seg med de driverne.

Lenke til kommentar

Har også påålevd det på mitt GTX 560 Ti. Trodde det var strømforsyningen, men enda ikke helt avklar den biten. Bruker nyeste betadrivere. Har enda ikke låst seg med de driverne.

 

Jeg var også en stund redd det kunne være PSU, men det merkelige er at under full load så kræsjer det aldri. Det skjer gjerne i browser, i diverse vinduer, eller særlig mens man ser på flash videoer osv.

Lenke til kommentar

Jeg er forhåpentligvis din redningsmann :thumbup:

 

Har hatt samme problemet i lengre tid, dog har jeg ATI kort. Symptomene er dog klin like. Det later altså til å være et Windows problem.

 

Enkelte kombinasjoner av kort og OS ser ut til å kræsje fordi de idler på for lav klokkefrekvens.

 

Er usikker på fremgangsmåten for NVIDIA, mulig du manuelt må skrive om et tall eller to i en config fil ett eller annet sted, men du må rett og slett stanse skjermkortet ifra å idle på en lav klokkehastighet.

 

Min idlet på 100Mhz, og da kræsjet den titt og ofte, tom. i noen spill. Økte idlehastighet til halvparten av stock, rundt 500 om jeg husker riktig, og vips, har ikke hatt et kræsj siden.

 

Eneste ulempen er at kortet vil lage mer varme mens det idler, og kanskje bråke litt mer, men pytt sann, det er utrolig mye mindre irriterende enn konstante driver resets.

Ja, det er også en mulighet som kan prøves ut. Ellers har jeg også lest at et tips kunne være å stille inn at PhysX alltid skulle bruke skjermkortet (dvs ikke stå på auto), men prøver det med gammel driver nå først.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg var også en stund redd det kunne være PSU, men det merkelige er at under full load så kræsjer det aldri. Det skjer gjerne i browser, i diverse vinduer, eller særlig mens man ser på flash videoer osv.

Ditto...

Lenke til kommentar

Dette må være tidenes mest vage/idiotiske feilmelding i Windows. De gangene jeg har hatt det (ATI 4870, 4890, 5850, Nvidia GTX260) har jeg prøvd alskens tips og triks for å få bukt med problemet, men til ingen nytte. Har også fått det en gang eller to med mitt nåværende GTX580.

 

Mistenker at det kan være varme VRM-ettellerannet (på mine tidligere ATI-kort), eller, som nevnt over, idling på for lav klokkefrekvens (på GTX260'en).

 

Tror ikke det er én konkret løsning på denne feilmeldingen. Drivere, overoppheting, klokkefrekvens, konflikt med annen hardware(?)... mulighetene er nesten uendelige virker det som.

Lenke til kommentar

Feilmeldinga kan bety ganske mye, generelt er det lurt å sjekke :

 

*At skjermkortet får god nok kjøling. Temperaturer helst under 90C ved belastning.

*At pcen er stabil og ikke overklokket for mye. Man bør kjøre stabilitetstester som prime95 , memtest86 etc.

*At skjermkortet får nok strøm , plugg ut et par komponenter og se om det hjelper. I værste fall kan det være en problematisk og ustabil psu som hopper opp og ned med peaks og fall.

*Bios på hovedkort bør også oppgraders i noen tilfeller om det er den som gir ustabilitet.

*Alle oppdateringene på windows bør også innstalleres (I alle fall de som har med os kernel etc å gjøre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe. det kan godt være, men ifølge en test jeg tok sku jeg ha et forbruk på ca 640w på en 620w psu, så det er vel på hengende håret uansett. Dessuten så var ikke svaret på spm hans at han sku ta ut en disk, men at det kunne være for liten psu.

Endret av Henning-
Lenke til kommentar

hehe. det kan godt være, men ifølge en test jeg tok sku jeg ha et forbruk på ca 640w på en 620w psu, så det er vel på hengende håret uansett. Dessuten så var ikke svaret på spm hans at han sku ta ut en disk, men at det kunne være for liten psu.

Om problemet var for liten PSU hadde han slitt når han skulle spille spill. Ikke på skrivebordet. Strømforbruket på skrivebordet i dag er en brøkdel av load-forbruket. Nare se på HD 7970: 3W long-idle og 200W load, eller i5-2500k: 6W idle og 95W load.

Lenke til kommentar

Ja, det går ikke ann å diagnosere problemet på drivermeldingen, den er utrolig A4, og betyr bare at driveren har kræsjet. Det kan som sagt være mange grunner til det. Men tenker du over det så er kræsj pga. lav idlefrekvens på mange måter likt det som skjer om kortet overopphetes, mangler nok strøm, nemlig at GPU'en plutselig ikke gjør jobben sin når det kreves mer throughput.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, det går ikke ann å diagnosere problemet på drivermeldingen, den er utrolig A4, og betyr bare at driveren har kræsjet. Det kan som sagt være mange grunner til det. Men tenker du over det så er kræsj pga. lav idlefrekvens på mange måter likt det som skjer om kortet overopphetes, mangler nok strøm, nemlig at GPU'en plutselig ikke gjør jobben sin når det kreves mer throughput.

Det er når det ikke er høy belastning at driveren slutter å virke. Da kan man utelukke strøm og temperatur som årsak...

 

Når man installerer driverne, er der et valg om clean install....

Valgtr den og lot være å instalere 3D briller og slikt..

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...