Gå til innhold

Høy puls ved lett jogging


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har trent styrke siden August og fant ut midt i november at det var på tide å miste fettprosent og få bedre kondis. Så jeg startet å jogge som oppvarming før styrketreningen. Dette gjorde jeg med 3% økende vinkel og 8 km/t. Har holdt dette, men har begynt å ha 10 kmt/ de 2 siste minuttene og avslutter med 12 km/t.

 

Problemet mitt er som følger at av og til når jeg jogger lett 8 km/t så får jeg en puls på 180 uten å være anpusten i det hele tatt.

Takk for svar og godt nyttår! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man løper i oppoverbakke (selv småbakker på bare 3% stigning) aktiveres mage og ryggmuskulaturen i større grad enn på flat mark.

 

Men regner med at du bare har holdt rundt håndtakene på løpemaskinen for å måle dette, de er sjeldent veldig nøyaktige så bruk en pulsklokke når du måler.

Lenke til kommentar

Mølla, men har vært på treningssenteret 2 ganger etter jeg lagde denne tråden og har ikke merket noe. Tvert imot, jeg har faktisk økt hastigheten fordi jeg ikke ble varm nok.

 

Men er det noen av dere som har noen tips til kondistrening på vinteren for en som ikke liker ski og mer en 10 min på tredemølle?

Lenke til kommentar

220-alder er formelen for å regne ut makspuls, den varierer fra person til person så klart. Når man er 80%+ vil det være vanskelig å snakke så du har nok målt feil. Har du egen klokke eller bruker du måleren på mølla?

220-alder stemmer ikke så altfor ofte. I min familie så har vi:

Mann(55) - 188

Mann(54) - 178

Mann(22) - 207

Kvinne(20) - 210

 

Ved 80% har jeg også ingen problemer med å snakke, det er dog ikke som å føre en samtale sittende i sofaen, men ingen problemer.

 

Men du kan jo sjekke makspulsen din på egenhånd for å få en verdi du kan sammenligne med, men hvis du har en makspuls på 220 så er du ikke så langt unna 80%(rett over) av makspulsen din når du løper på 10kmt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan jo fortsatt jogge ute. Berre kle deg godt. Ikkje kle deg for mykje heller. Men du finner nokk ut kva som er "godt nokk".

 

Så kan du trene utholdenhet i muskler med vekter.

Kjør 3-4 sett med 20-25reps.

Vekten skal vere så pass at du greier minst 20, men maks rundt 25, etter det så skal ikkje du greie å løfte meir.

 

Ein anna type trening som er bra med vekter, er sirkel-trening. Ikkje ta så alt for tunge vekter. 12-15reps.

Så kjører du runden, utan å ta pause, med 3-5 ulike øvelser (for ulike muskel grupper).

Ta 3-4 sånne runder, med 3min pause i mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...