Gå til innhold

Blindesyn aktivt når en kjører bil?


Anbefalte innlegg

Regner med de fleste kjenner til fenomenet.

 

Blindesyn er påvist ved tester på mennesker som kun ser på ett øye. Det er brudd i den ene synsnerven som gjør at hjernen kun får info fra det ene øyet.

 

Forskere har funnet ut forsøkspersoner fortsatt kan oppfatte informasjon fra det "blinde" øyet til andre deler av hjernen som ikke er en del av synssenteret. Resultatet er at forsøkspersoner ubevisst kan oppfatte ansiktsuttrykk som kun vises for det "blinde" øyet.

 

Jeg har da tenkt litt videre på dette. "Blindesyn" er kanskje mer aktivt brukt av alle enn vi tror. Eksempel: De fleste har sikkert opplevd at de har tankene et annet sted mens de kjører bil, og vips kan man ha kjørt flere kilometer uten å ha vært bevisst på veien, by som landevei. Er det blindesynet som slår inn, når synssenteret er opptatt med visualisering av tankene?

Endret av Redak Tøren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det underbevisstheten som tar over styringen, men det var ikke poenget. Poenger var at andre deler av hjernen tar over prosesseringen av signalene fra synet, da synssenteret er opptatt med dagdrømming. For hadde Tiugama Kaa sett alt som skjedde de 5-6 siste minuttene av kjøreturen, så hadde Tiugama Kaa vært bevisst på det også.

Lenke til kommentar

Sikker på det?

jeg har kjørt bil på "automaten" mens jeg har ført lengre og meget intressante samtaler og når samtalen er slutt sitter både jeg og passasjeren og lurer på hvor i huleste vi er nå, eller hvorfor kjørte vi her når vi egentlig skulle 3 kilometer andre veien.

 

jeg er da under hendelsen bevist, men fokuserer på andre ting en å kjøre bil. vær gang jeg har opplevd dette har jeg kjørt på kjente veier.

 

 

mener du at folk som har vanlig syn på begge øynene bruker "blindesyn" f.eks når de kjører bil og dagdrømmer?

det er vel ikke blindesyn, bare at hjernen ikke oppfatter situasjonen til "viktig" nok og dermed ikke dedikerer minne til å huske det som foregår da du heller vil gjøre noe/følge med på noe annet

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

sliter også med at jeg zoner ut, kjører ikke bil men padler mye kajakk (både på flatt vann og elv) og spesielt på lettere seksjoner så kan ting gå helt på autopilot, litt skummelt om man plutselig blir overraska og du ikke er helt sikker på hva som skjer eller hvor på elva man er. tar liksom litt mer tid å "switche over", men ser at med mer trening så går ting fra å være beviste valg til reflekser. mange erfarne padlere tar f.eks. eskimorulla på refleks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...