Gå til innhold

Linsevæske på glasset inni objektivet?


Anbefalte innlegg

Var innom Elkjøp i dag og kjøpte et rensesett for objektivet mitt. Har sett at det er en ørliten prikk på innsiden av objektivet, ikke framme på linseglasset, men "inni" objektivet. Det finnes jo et glass der også, sjekket om det var støv, blåste litt på det og fant en prikk. Det kan se ut som et fettflekk. Har prøvd å gni forsiktig over med en mikrofiberklut, men uten hell. Den er der fortsatt. Kan jeg bruke linsevæske og slikt papir for å rense linser med? Eller er denne linse-rensevæsken for sterk å bruke? Kan jeg i det hele tatt bruke slik rensevæske på glasset inni objektivet?

 

Det står utenpå glasset: "HTMC", hva nå det betyr.. Leste et annet sted at rensevæske kan gi skygger på bildene om man bruker slik rensevæske som jeg har her. Vil jo ikke ødelegge objektivet heller :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det står utenpå glasset: "HTMC"

 

Har en misstanke at du har et UV-filter foran objektivet som kan ha fått flekker, eller at det er noe støv imellom filteret og selve objektivet.

 

Du kan eventuelt skru av filteret og rengjøre glasset innenfor, selve filteret burde du være forsiktig med siden de sjeldent tåler mye "skrubbing" før de får skjolder/riper.

Lenke til kommentar

Står det HTMC på noe slikt: 2864_hama-htmc.jpg

 

Hvis ja, og merket er bak dette, kan du bare ta tak i kanten og skru det av mot klokka..

 

Nei nei, ikke noe filter påmontert på objektivet. Har ikke noe slikt. Jeg mener inni objektivet, altså den delen der du skrur på objektivet på selve kamerahuset. Inni der, en smal kanal og et glass inni den kanalen. Hadde jeg bare visst hva alle de finurlige delene heter :hmm: Mye mulig jeg er helt elendig på å forklare :D

 

Fant ut jeg også at det kanskje er like greit med egenprodusert damp fra pust, og en god mikrofiberklut :) Trenger vel ikke alltid å være så komplisert.

Lenke til kommentar

Du kan ogsåprøve en lenspen som er beregnet til dette formålet.

 

Hvis du mener at det er skitt på innsiden av linsen, så ville jeg sendt inn objektivet hvis du ikke klarer å leve med dette.

 

Det vil med stor sannsynlighet ikke synes på bildene dine. Har sett flere som har tatt bilder med knust linseglass hvor bildene blir helt fine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...