Gå til innhold

Apple bøtelagt for Apple Care i Italia


Anbefalte innlegg

Flott, sånn skal det gjøres.Sånne utvidede garantiplaner er vel i bunn og grunn ubrukelige for oss som har en såpass god lovpålagt reklamasjonsrett.Eneste er at man slipper å krangle så mye med de.

 

Det er butikken du har kjøpt dette i som har ansvaret for og følge dette opp.

og med utvidede rettigheter så kan ett eksempel være alla dell de kommer på døren og fikser dataen. dette er ikke dekket av forbrukerloven. forbrukerloven dekker fiksing /erstatting av produktet men du må selv gå i butikken med det og vente i rimelig tid som kan være flere uker.

 

merk at skal produktet sendes i retur så skal selger dekke porto også. når det gjelder reklamasjon. vist det gjelder angrerett så er det vel forbuker som skal dekke eventuell porto.

 

Dette tiltaket med og merke eskene burde vi hatt i norge også. Det er så utroligt mange selgere i elektromarkeder rundt om som prøver seg må noen teite vrier på hva som gjelder og ikke gjelder. prøver kansje og si at det gjelder bare produksjonsfeill på billedrør osv. ved eks reklamsjon på tver.

 

dette er helt feil. det gjelder alt som du ikke har fororsåket selv utover normalt bruk. og til opplysning så går det heller aldri ann og kontraktere seg vekk fra kjøpsloven. vist noen sko prøve seg og si at du har skrevet unna her eller der.

 

kjøpslover er og blir veldig bra og er en av de beste kjøpslovene i verden så jeg anbefaler alle og sette seg skikkelig inn i den

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' timestamp='1325079243' post='18764638']
Raptor' timestamp='1325077526' post='18764558']
Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad?
Det er viktig å skille mellom en garanti fra en produsent og reklamasjonsrett.En garanti skal gi noe ut over hva man allerede har krav på med reklamasjonsrett, som for eksempel at problemet repareres "neste arbeidsdag" eller at problemet fikses uansett hvilket land du er i.
Og gjør Apple Care dette?
Ja, det gjør den...Ting som global reparasjondekning, Programvarestøtte og at de fikser maskinen hurtig (på dagen eller mens du venter) er ikke inkludert i vanlig norsk reklamasjonsrett.http://store.apple.com/no/product/APPLECAREMBA-102582

 

dette har du helt rett i det som blir beskrevet er såkalt utvidede rettigheter men det er verdt og huske om du kjøper 1 år med apple care. så betyr det fortsatt at du har 5 års reklamsasjonsrett. dvs at du etter det ene året er gått så har du fortsatt 4 år igjenn med reklamasjonsrett. bakdelen er da at du må sende produktet inn og vente litt.

Lenke til kommentar
[

Dette tiltaket med og merke eskene burde vi hatt i norge også. Det er så utroligt mange selgere i elektromarkeder rundt om som prøver seg må noen teite vrier på hva som gjelder og ikke gjelder. prøver kansje og si at det gjelder bare produksjonsfeill på billedrør osv. ved eks reklamsjon på tver.

/quote]

 

Du tenker på grå import , der de norske loven ikke gjelder.?

Lenke til kommentar

Problemet med slike ting ( ikke bare Apple care ) er at folk ikke vet om de har bruk for det eller ikke.Da jeg kjøpte tv på Elkjøp for mange år siden var jeg veldig usikker på om jeg trengte den ekstra forsikringen.Man kunne jo være uheldig på turen hjem.jeg valgte å frakte det hjem i en privatbil.Man har rett og slet ikke oversikten over hva som dekkes av hva.Når man blir spurt om slik forsikring er det nå eller aldri.Et vanskelig spørsmål når man ikke hvet om man har bruk for det eller ikke

 

Du må skille på utvidet garanti og forsikring.

utvidet garanti kan være i form av dell sin kommer hjem til deg og fikser det.

den såkalte garanti saken du ofte får kjøpt på elektrosenteret er også forsikring.

 

jeg har skjeldent kjøpt slike forsikringer. men når jeg kjøpte meg en jvc boomblaster for og ha med meg når jeg var ute og jobbet så takket jeg ja. og da er det litt enklere da slipper man ikke å være så engstelig for at noe sko skje og sannelig så klarte jeg og miste hammeren på den. faktiskt eheh.

Lenke til kommentar
[

Dette tiltaket med og merke eskene burde vi hatt i norge også. Det er så utroligt mange selgere i elektromarkeder rundt om som prøver seg må noen teite vrier på hva som gjelder og ikke gjelder. prøver kansje og si at det gjelder bare produksjonsfeill på billedrør osv. ved eks reklamsjon på tver.

 

Du tenker på grå import , der de norske loven ikke gjelder.?

Fortsatt norske regler som gjelder når man kjøper ting i NOrge.

 

F.eks: Du kjøper en TV hos KomShop som er gråimport og går i stykker i løpet av de første fem år.

Du kan da rette kravet mot KomShop for reperasjon/omlevering,, men ikke importøren.

Lenke til kommentar

Sikker på det ?

Det har være diskuter før på forumet utenat jeg helt husker hva utfallet ble .

 

Men hvis jeg likevel klarer å huske riktig så mer jeg at de norske forbruker lovene ble satt til side.

Og kjøperen måtte ta til takke til de lovene som gjaldt det landet det ble importert fra ( som var dårligere en de Norske )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Sikker på det .

Det har være diskuter før på forumet utenat jeg hel husker hva utfallet ble .

 

Men hvis jeg likevel klarer å huske riktig så mer jeg at de norske forbruker lovene ble satt til side.

Og kjøperen måtte ta til takke til de lovene som gjaldt det landet det ble importert fra ( som var dårligere en de Norske )

Du er fu**a hvis de du har kjøpt det fra går konkurs, men hvis ikke, så er det de som må stå for 5års (eventuelt 2års) reklamasjonsrett.

 

Edit; men det er vel ingen som regner med at Apple Norge går konk i løpet av de neste årene?

Endret av gwh
Lenke til kommentar
I stedet for 90 dagers support på produktet får man 3 år, på de fleste ikke håndholdte enhetene. Er vell dette de selger på i Norge. Ikke utvidet garanti, da dette er meningsløst.

Hva legger du i "support", ut over det man har krav på i lovverket?

 

Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad?
Er ikke så sikker på det. I hvertfall hvis du kjøper produktet gjennom jobb.

Jeg brukte pc ordningen på jobb og da viser det seg at man bare har 1 års reklamasjonsrett i følge apple. Jeg kjøpte en Macbook pro som hovedkortet røk på etter 14 måneder. Her måtte jeg betale 11500,- for å få byttet til nytt hovedkort. Jeg hadde ikke Apple Care så den ligger ennå i en kasse på loftet.

Det er ikke noe som heter 1 års reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten er enten 2 eller 5 år, nærmere forklart i forbrukerkjøpsloven. Det du prater om er produsentens egne, frivillige garantiordning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg hadde en sånn garanti på min Dell bærbare den gangen jeg var mye utenlands. Mager trøst å ha garanti i Norge hvis du sitter i Australia med problemer, og skal være der tre uker og trenger maskinen. Da hjelper ikke reiseforsikringen heller. Det er ikke å få dekket tapet - i ettertid - som er det viktige, men å være operativ på reisen.

Kjøp ny maskin og programvare, om så med forbrukerlån, så er du operativ ganske kjapt igjen*. Reiseforsikringen dekker tapet. Hvis dette forsinker reisen med f.eks 2 dager så regner jeg med at forsikringsselskapet dekker kostnadene i den forbindelse også, akkurat som de gjør ved sykdom.

 

* Gjenoppretting av tapt arbeid (dokumeter etc) dekkes ikke av hverken forsikring, garanti eller reklamasjon så man er uansett avhengig av å ha gode backuprutiner. Lokal kopi + backup på nettlagringstjeneste er vanligvis god nok sikring for de fleste.

Lenke til kommentar

Sikker på det ?

Det har være diskuter før på forumet utenat jeg helt husker hva utfallet ble .

 

Men hvis jeg likevel klarer å huske riktig så mer jeg at de norske forbruker lovene ble satt til side.

Og kjøperen måtte ta til takke til de lovene som gjaldt det landet det ble importert fra ( som var dårligere en de Norske )

Butikker i Norge er ansvarlige for produktene de selger i Norge, derfor de er så irriterte når det gjelder en del produkter da reklamasjonsretten er så mye lengre enn den garantien de får fra produsent/leverandør, og noen produkter er kanskje ikke ment fra produsenten sin side å vare så lenge.

 

Det har f.eks vært spørsmål en rekke ganger om en mobil skal vare i over fem år eller ikke, men tror fortsatt mobil har 5 års reklamasjon. Dette må selger i Norge forholde seg til.

 

Garanti har du ikke krav på, men en selger vil nok som regel gi deg en garanti tilsvarende garantien han har fått fra leverandør/produsent og håpe at det forvirrer deg om det skjer noe galt med produktet etter den perioden. Garantien kan ikke begrense rettigheter ved reklamasjon (derfor jeg lurer litt på hvordan Apple Care vil forholde seg til f.eks om du får samme feilen tre ganger og ellers kunne hevet kjøpet).

 

Mens vi er inne på temaet, mener også å ha lest følgende (som kan være kjekt å vite): Butikker kan ikke kreve at du betaler for undersøkelser der det viser seg at det er du som er ansvarlig for feilen. Butikker må kunne dokumentere og redgjøre for seg om de mener at forbrukeren er skyld i skaden. Butikker har begrensett tid på seg til å fikse et produkt før du har rett til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en sånn garanti på min Dell bærbare den gangen jeg var mye utenlands. Mager trøst å ha garanti i Norge hvis du sitter i Australia med problemer, og skal være der tre uker og trenger maskinen. Da hjelper ikke reiseforsikringen heller. Det er ikke å få dekket tapet - i ettertid - som er det viktige, men å være operativ på reisen.

Kjøp ny maskin og programvare, om så med forbrukerlån, så er du operativ ganske kjapt igjen*. Reiseforsikringen dekker tapet. Hvis dette forsinker reisen med f.eks 2 dager så regner jeg med at forsikringsselskapet dekker kostnadene i den forbindelse også, akkurat som de gjør ved sykdom.

 

* Gjenoppretting av tapt arbeid (dokumeter etc) dekkes ikke av hverken forsikring, garanti eller reklamasjon så man er uansett avhengig av å ha gode backuprutiner. Lokal kopi + backup på nettlagringstjeneste er vanligvis god nok sikring for de fleste.

NITO sin innboforsikring (gjennom Gjensidige) dekker rekonstruksjon av data for inntil 50.000kr. Gjelder vel sikkert ikke på reise da, men ...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...