Gå til innhold

Studielån, strøk på 1 av 3 eksamener


siindre

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Så jeg har veldig lite greie på lån og kriteriene til lånekassen, noe som er ganske idiotisk ettersom jeg har fult studielån, 40000 i semesteret. Jeg har nå altså klart å stryke på matteeksamen i mitt første semester og skal sikkert ta den opp igjen på konteeksamen en gang i februar.

 

I tillegg så klarte jeg å dette av ex.phil seminarmodell (møteplikt, gikk ikke så bra..) så jeg har bestemt meg for å heller ta eksamensmodellen til neste semester.

 

Vil dette ha noe innvirkning på studielånet mitt? jeg har bodd hjemme dette første semesteret, så full tilbakebetaling blir det uansett, men kan det få andre innvirkninger av noe slag?

 

Nå skal jeg flytte ut også, og har hørt at det er viktig å få adresseendringen riktig. Fant ikke noe spesifikt dokument på lånekassen som jeg kunne skrive under på og sende inn, hva må jeg gjøre egentlig? Hvertfall melde det inn til skatteetaten og posten, det skal jeg gjøre så snart leiekontrakten er skrevet under. Så skal jeg ringe lånekassen i morgen også, men bare lurer på om noen her har vært i samme situasjon og kan peke meg på riktig vei. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en slags "bankkonto" med studiepoeng, som motregnes mot antall studiepoeng du har fått støtte for. Dersom du har tatt 60 studiepoeng mindre enn det du har fått støtte for, så mister du støtten fram til du kommer à jour. Du kan f. eks. ta flere studiepoeng enn normert et annet semester, eller du kan la være å søke støtte et semester, eller så kan du drite i det, så lenge du ikke havner 60 bak bryr ikke lånekassen seg nevneverdig.

I tillegg til dette har du det med stipend, men det angår ikke deg. Her er det slik at du kan gjøre opp for stryk nå, ved å ta dette faget opp igjen i tillegg til andre fag senere, eller la være å søke støtte et semester.

Lenke til kommentar

Mindre blir omgjort til stipend, dvs du taper penger.

Tar du disse eksamene på nytt blir det omgjort igjen.

Du kan vel stryke i alt i 2-3 år før de krever 60 poeng fullført før vidre støtte.

 

Når man bor hos foreldrene, får man ingenting omgjort til stipend uansett.

Det var ihvertfall slik da jeg var student (2008).

 

Angående adressendring:

 

Det er vel ikke så viktig hvordan du gjør dette, om du informerer dem via mail, eller telefon.

Men de har spesifiert før at det IKKE holder å bytte inne på nettsidene deres.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...