Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Propanovn - Effektivitet og kostnadsbesparelse


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte meg en 4.2kw propasovn fra Netthandelen.no for ett år siden. Jeg kjøpte et par dager senere en gasstank av type kompositt da disse er sikrere ved brann.

 

For å klare opp:

 

- Ståltanker kan eksplodere og jevne et lite hus med jorden om det begynner å brenne rundt den. 11kg.

 

- Komposittanker begynner i verste fall bare å brenne veldig hvis det begynner å brenne rundt den. 10kg.

 

Så derfor valgte jeg kompositt.

 

Men ikke før i år fikk jeg somlet meg til å kjøpe en regulator og slange. Det jeg dog lurer på er hvor mye en slik ovn bruker på full guffe? Altså hvor mange liter gass i døgnet.

 

Komposittanker er som sagt på 10kg. Vil det si at det er 10kg gass i dem når dem er fulle? I så tilfelle lurer jeg på hvor mange kg den bruker i døgnet på full guffe.

 

Ønsker å regne meg frem til øre/kw pris, og bruke den så ofte som mulig når strømprisen overstiger dette.

 

Noen som kan hjelpe her?

 

 

Ligner på denne:

post-131058-0-23283700-1324672627_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kilo propan gir ca 12,8 kWh, mao så har du ca 130 kWh i en 10 kilos flaske. Du betaler vel mellom 200 og 300, kanskje også litt mer, for å fylle opp flasken, så du kan regne minst 2 kr pr kWh. Skal du spare noe på dette, må du installere gasstank i bakken, og kjøpe i store kvanta. Dette vil ikke være lønnsomt med mindre du baserer mesteparten av oppvarmingen på gass.

 

Jeg har hatt en slik ovn i flere år, men bruker den bare som tilleggsvarme når det er sprengkaldt, og dersom strømmen er borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kilo propan gir ca 12,8 kWh, mao så har du ca 130 kWh i en 10 kilos flaske. Du betaler vel mellom 200 og 300, kanskje også litt mer, for å fylle opp flasken, så du kan regne minst 2 kr pr kWh. Skal du spare noe på dette, må du installere gasstank i bakken, og kjøpe i store kvanta. Dette vil ikke være lønnsomt med mindre du baserer mesteparten av oppvarmingen på gass.

 

Jeg har hatt en slik ovn i flere år, men bruker den bare som tilleggsvarme når det er sprengkaldt, og dersom strømmen er borte.

 

Det vil koste meg 1,55kr pr kWh da Fellesskjøpet her ute tar 199,- pr oppfylling.

 

Med andre ord så vil det kanskje være noen kroner å spare.

 

Sålenge man i dag betaler for uvektet strøm, og gjennomsnittsprisen inkludert nettleie overstiger 1,55kr så er det jo ingen tvil.

 

Prisene i fjor så slik ut:

 

11 - Mar 65,19

 

11 - Feb 64,36

 

11 - Jan 69,57

 

10 - Dec 72,56

 

 

Med en nettleie som nesten er lik strømprisen avhengig av utbygginger, vedlikehold og reparasjoner er jeg kanskje heldig og sparer litt.

 

Hvis ikke så er det ikke mye jeg taper på det, og den deilige strålevarmen på rom der det ikke er peis vil ihvertfall jeg unne meg litt :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Blir det ikke ekstremt fuktig luft av dette?

 

Nei hvorfor skulle luften bli fuktig?

 

Det er jo propangass som brenner helt rent, og ikke vann hehe :p

Kanskje på tide å brushe opp kjemikunnskapene litt? Når propangass brenner, avgir den karbondioksid (CO2) og vanndamp (H2O), karbonmonoksid (CO) og nitrogen(N). Derfor blir luften fuktig når du bruker en propanbrenner innendørs. Du må også passe på god tilførsel av luft for at forbrenningen skal bli fullstendig, da du ikke vil ha så mye CO i stuen din.

Lenke til kommentar

Blir det ikke ekstremt fuktig luft av dette?

 

Nei hvorfor skulle luften bli fuktig?

 

Det er jo propangass som brenner helt rent, og ikke vann hehe :p

Zanta kom med kjemien. Selv har jeg erfaring med problemet. Riktig nok ikke inne i en stue, men i mindre "rom" som brakker og skur er det et problem at det blir veldig fuktig luft. Derfor spurte jeg; er dette også et problem i for eksempel en stue?

Lenke til kommentar

Blir det ikke ekstremt fuktig luft av dette?

 

Nei hvorfor skulle luften bli fuktig?

 

Det er jo propangass som brenner helt rent, og ikke vann hehe :p

Zanta kom med kjemien. Selv har jeg erfaring med problemet. Riktig nok ikke inne i en stue, men i mindre "rom" som brakker og skur er det et problem at det blir veldig fuktig luft. Derfor spurte jeg; er dette også et problem i for eksempel en stue?

 

 

Hvis det ikke er isolert eller tett så vil et varmt rom tiltrekke seg fuktig luft utenfra. Har ingenting med propanovnen å gjøre. Du ville fått samme problem med en vifteovn eller oljeovn dersom disse hadde tilsvarende varmeeffekt som propanovnen ;)

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er isolert eller tett så vil et varmt rom tiltrekke seg fuktig luft utenfra. Har ingenting med propanovnen å gjøre. Du ville fått samme problem med en vifteovn eller oljeovn dersom disse hadde tilsvarende varmeeffekt som propanovnen ;)

Tull. Det er forbrenningen av propan i rommet som danner bl.a. H2O, som beskrevet over. Når du bruker en elektrisk ovn skjer det ingen forbrenning i rommet, og enten det er oljeovn, vifteovn eller panelovn, vil luften tørkes noe pga den høye temperaturen det elektriske varmeelementet. En annen ting er at når luften varmes opp i et rom, vil trykket i rommet øke, og luften i rommet vil dermed presses ut gjennom et dårlig isolert hus, ikke "tiltrekkes" utenfra. Det er derfor bolighus har dampsperren på den siden av isolasjonen som er inn mot oppvarmet rom.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er isolert eller tett så vil et varmt rom tiltrekke seg fuktig luft utenfra. Har ingenting med propanovnen å gjøre. Du ville fått samme problem med en vifteovn eller oljeovn dersom disse hadde tilsvarende varmeeffekt som propanovnen ;)

Tull. Det er forbrenningen av propan i rommet som danner bl.a. H2O, som beskrevet over. Når du bruker en elektrisk ovn skjer det ingen forbrenning i rommet, og enten det er oljeovn, vifteovn eller panelovn, vil luften tørkes noe pga den høye temperaturen det elektriske varmeelementet. En annen ting er at når luften varmes opp i et rom, vil trykket i rommet øke, og luften i rommet vil dermed presses ut gjennom et dårlig isolert hus, ikke "tiltrekkes" utenfra. Det er derfor bolighus har dampsperren på den siden av isolasjonen som er inn mot oppvarmet rom.

 

Hahaha lol!

 

Hvem lærte deg fysikk?

 

En panelovn kan ikke tørke ut luften. Hvor skal fukten ta veien?

Tørker lissom sola ut sjøene slik at om mange millioner år så er vannet borte?

 

- Nei! Vannet fordamper, blir til skyer og regner ned igjen senere. Det samme vil en panelovn i prinsippet gjøre med fuktig luft.

 

Dessuten skaper ikke varmen trykk, det ville ikke være målbart engang, i et vanlig rom.

 

Varm luft får en mindre massetetthet og vil utvide seg bittegrann. Men når hus eller skur holder en konstant temperatur vil det atmosfæriske trykket forbli omtrent det samme også. Og da vil varme rom tiltrekke seg fukt fra kald og fuktig luft utenfra.

 

Sa aldri at en propanovn ikke lager fukt. Det jeg prøvde å implementere i min forklaring var at en propanovn vil ikke alene produsere så mye fukt at det vil bli merkbart. DERFOR merket han ingenting i en stue, men ute i utette rom. Fordi fukten han merket kommer utenfra og ikke fra ovnen. Hadde den fukten han merket kommet fra ovnen ville man HVERTFALL merket fuktig luft i et isolert rom.

 

My 2 cents...

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Mitt siste innlegg i denne tråden:

- Når en elektrisk ovn varmer opp luften, blir ikke vannet "borte", men siden temperaturen økes vil luftfuktigheten (som måles relativt) reduseres. Den absolutte fuktigheten i rommet vil ikke endres, men den relative vil variere med temperaturen.

- Når propan forbrennes, dannes 1,6 liter vann pr kg propan, dvs at en 10-liters tank tilfører rommet 16 liter vann, noe som vil øke fuktigheten betydelig. I tillegg vil det utvikles det en svovel-forbindelse fra uforbrent sporstoff (en svovelforbindelse tilsatt gassen for at man kan lukte gass som lekker ut).

 

Med andre ord: Den eneste fornuftige måten å varme opp en bolig med gass, både økonomisk og mht innemiljø, er å installere en vannbasert varmefordeling (gulvvarme eller radiatorer) fra en fyrkjele med gassbrenner, som tilføres gass fra en utendørs gasstank og har utlufting av avgasser over tak. Man vil heller ikke spare noe i forhold til å fyre med strøm før man gjør dette. Det er en stor investering, men du kan regne med å fyre for 30-35 øre/kWh med en slik løsning. En varmepumpeløsning med jordvarme vil likevel være mer gunstig. Du kan få strøm til fastpris for ca 40 øre/kWh, og variabel er nå på 24, så selv med høy nettleie vil prisen være over det doble ved å fyre med en propanovn.

 

Som nevnt har jeg selv hatt en slik ovn i mange år, men bruker den kun ved ekstremkulde og dersom strømmen er borte, dvs nesten aldri. En vinter jeg hadde ovnen stående i stuen uten å bruke den, og en ny 11 kg gassflaske stående inni, uten regulatoren tilkoblet, viste det seg, når våren kom, at hele innholdet i flasken hadde lekket ut. Det hadde lekket så lite at sporstoffet ikke var merkbart i rommet, men det var for meg en erfaring om at gassflasker ikke bør oppbevares eller brukes innendørs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...