Gå til innhold

Salgsrapport - Excel


Geirern

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tatt på meg jobben å lage salgsrapporter for selgerene her på huset og jeg har en funksjon jeg har veldig lyst til å legge til, men som jeg er usikker på hvordan jeg skal få til. Skjemaet skal ha funksjonaliteten at vær gang det gjøres et salg, en henvisning eller liknende skal dette føres inn i en gitt uke. Siden det fort er 52 uker i løpet av et år blir dette nødvendigvis enten et bredt eller langt skjema, og dermed lite brukervennelig for selgerene.

 

Optimalt sett vil jeg ha en pivottabell sortert etter kvartal, uke og type produkt, og hvor selger kan skrive inn summen rett i pivottabellen, ettersom en da lett kan ekspandere og slå sammen kvartal og skjule alle uaktuelle uker - men er det mulig å kunne redigere direkte i pivottabeller? Jeg ønsker ikke at selgerene må inn å redigere kilden, for den blir fort fryktelig uoversiktelig!

 

Alternativt tenkte jeg en drop-down liste hvor selgeren velger en uke og legger inn verdier for denne uken. Neste uke velger selger ny uke, det som står der blir blanket ut og nye verdier kan legges inn. Hvis selger ønsker å se hvordan forrige uke gikk kan han velge forrige uke i drop-down-lista og forrige ukes verdier dukker opp. Jeg kan lage drop-down lister men jeg vet ikke hvordan jeg kan få et valg i lista til å påvirke andre celler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen Excel ekspert, men utifra det du sier, er det relativt komplisert å få til i Excel. Salgsrapporter er i utgangspunktet rimelig komplisert, en skal ofte rangere selgere (eks Månends beste, Årets beste osv). I tillegg vil gjerne de øverste lederne ha et top view av salgsaktiviteten. har må du nok muligens inn med litt VBA scripting i tillegg for å få det slik du vil ha det.

 

Hvis du har muligheten, vil jeg heller anbefale Dynamics CRM, der de har all den funksjonaliteten du etterlyser ut av boksen. Online utgaven er også relativt rimelig priset, tror det var et sted mellom 100-150 kr pr mnd pr bruker.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har tatt på meg jobben å lage salgsrapporter for selgerene her på huset og jeg har en funksjon jeg har veldig lyst til å legge til, men som jeg er usikker på hvordan jeg skal få til. Skjemaet skal ha funksjonaliteten at vær gang det gjøres et salg, en henvisning eller liknende skal dette føres inn i en gitt uke. Siden det fort er 52 uker i løpet av et år blir dette nødvendigvis enten et bredt eller langt skjema, og dermed lite brukervennelig for selgerene.

 

Optimalt sett vil jeg ha en pivottabell sortert etter kvartal, uke og type produkt, og hvor selger kan skrive inn summen rett i pivottabellen, ettersom en da lett kan ekspandere og slå sammen kvartal og skjule alle uaktuelle uker - men er det mulig å kunne redigere direkte i pivottabeller? Jeg ønsker ikke at selgerene må inn å redigere kilden, for den blir fort fryktelig uoversiktelig!

 

Alternativt tenkte jeg en drop-down liste hvor selgeren velger en uke og legger inn verdier for denne uken. Neste uke velger selger ny uke, det som står der blir blanket ut og nye verdier kan legges inn. Hvis selger ønsker å se hvordan forrige uke gikk kan han velge forrige uke i drop-down-lista og forrige ukes verdier dukker opp. Jeg kan lage drop-down lister men jeg vet ikke hvordan jeg kan få et valg i lista til å påvirke andre celler.

 

Har laget en demo som du kanskje bygge videre på?

Kopi av 2010 Demo - Selgeranalyse med Pivottabell og Slicer.xlsx.txt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...