Gå til innhold

Sony SLT A55 vs A35


Anbefalte innlegg

Heisan, mitt KM Dynax 5D har tatt kvelden (vil ikke skru seg på, prøvd med nytt batteri osv., er vel strømforsyningen inne i kamera som har gått kanskje?). Uansett, regner med at det er like greit å kjøpe et nytt kamera og siden jeg har litt optikk og blitz så må det vel bli et Sony kamera.

 

Har sett på enten SLT A55 eller A35, A55 er på tilbud til 5500 med kitobjektiv og A35 kan man få til 4500 med kitobjektiv, altså ikke den helt store prisforskjellen. Hva hadde dere valgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sammenlignet direkte disse to, men ville nok gått for A55 selv om det er en eldre modell. A35 er jo A33-erstatning og litt lavere modell, men nyere. A35 har så vidt jeg vet ikke dreibar skjerm, noe A55 har. Hvis video er viktig så har er det noen begrensniger på maks opptakslengde på første generasjon SLT-kameraer (som A55) pga at de blir varme. Jeg vet ikke om det samme gjelder andre generasjon som A35, men det går det sikkert an å finne ut fra spesifikasjoner eller ved å laste ned brukerhåndboken.

 

Du er klar over at ingen av disse er speilreflekser (men har gode elektroniske søkere)?

Lenke til kommentar

Ja, vet jo at de ikke er "tradisjonelle speilreflekser", men er det særlig stor forskjell foruten teknologien bak? Lager Sony fortsatt vanlige DSLR?

 

Heller vel også litt mot A55, men det begynner jo å bli 1,5 år gammelt og det gjør meg litt usikker. Hvordan er det egentlig med tilbud på kameraer i denne prisklassen etter jul/på nyåret?

Lenke til kommentar

Du kan alltids kjøpe A550, som er et bra kamera: http://www.japanphot...-m-18-55mm-sam/

 

Men finner du a580, så finner du et kamera som ikke står tilbake for konkurrentene på bildekvalitet. Her er et fra fotovideo: http://www.fotovideo...0000130358.aspx

 

Begge kameraalternativene er tradisjonelle speilreflekser.

 

Hvis du vil ha noe nyere, er a65 et godt alternativ: http://www.fotovideo...0000142059.aspx

 

 

Skulle det bli for dyrt, fins det noen av tre-fire år gamle a700 på bruktmarkedet på foto.no.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Ja, vet jo at de ikke er "tradisjonelle speilreflekser", men er det særlig stor forskjell foruten teknologien bak? Lager Sony fortsatt vanlige DSLR?

 

Jeg kan ikke svare så mye på de spesifikke kameraene siden jeg ikke har testet noen av dem, men jeg har både A77 (SLT) og A850 (SLR) og etter min mening er det ikke vesentlige forskjeller mellom SLT og SLR. De største forskjellen er at du har elektronisk søker og at du ikke har en speil som slår opp og ned (som kun er positivt). For min del var det etter noe tilvenning til den elektroniske søkeren bare en fryd å bruke den og i dag syntes jeg den er et hakk bedre enn A850 sin til alt annet enn studiobruk.

 

Du bør selv teste og vurdere, men jeg tror ikke du vil oppleve at SLT står noe tilbake for SLR i tilsvarende klasse.

Lenke til kommentar

Hvilken optikk og blits har du fra før?

Da tenker jeg både på kvalitet og pris vs nye tilsvarende objektiver og om autofokus vil fungere.

 

Av de fem jeg satt opp i sammenligningen ville jeg strøket A550 fordi A580 har vesentlig bedre bildebrikke. Det som skiller A35 og A55 er hovedsaklig, vippbar skjerm, GPS og Wifi. Dersom det er noe du ikke trenger så kan du like gjerne stryke A55 også. I så fall sitter du igjen med A35, A65 og A580.

 

A65 er det nyeste tiskuddet i alpha-familien, men har ikke kommet i butikkene ennå, så hvis du har hastverk kan du stryke denne. Ellers så har det ganske mange kjekke funksjoner som A35 og A580 ikke har og sensoren er omtrent på samme kvalitetsnivå selv om den har flere megapiksler. A65 har også en skarpere og bedre elektronisk søker enn A35 og bedre kontroll under videoopptak. Det er også litt større, tyngre og mer solid enn A35. A580 har tradisjonelt vippbart speil, optisk søker og mister dermed ikke lys mellom objektiv og sensor, men har til gjengjeld mer normal seriebildehastighet. A65 er sykt raskt på seriebilder med hele 12 bilder per sekund, riktignok bare i meget korte serier, men likevel. A65 blir nok også klart dyrest av disse. Sannsynligvis rundt 8000 kr når det kommer i norske butikker. A65 og A580 har vippbar skjerm. Det har ikke A35.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har en tamron 70-300mm, en god gammel konica minolta 50mm 1,7 som vel bare er manuelt fokus på hvis jeg ikke husker feil, 18-70mm kitobjektiv og en sigma dg 530 super blitz...altså ikke den helt store samlingen med kvalitetsobjektiver for å si det sånn :blush:

 

Har jo ikke noe super hastverk egentlig, kanskje det kommer noen supre lanseringstilbud på a65 :w00t:

Lenke til kommentar

I USA (bhphotovideo) ligger A65 på 25% høyere pris enn A55, begge med kitobjektiv. Hvis vi regner A55 sin norske pris på 6500 kr med kit-objektiv + 25% så vil A65 antagelig koste rett over 8000 kr. (Egentlig tipper jeg butikkene runder av til 7995 av psykologiske årsaker)

 

De to zoomene er ikke akkurat noen råskinn optisk så jeg ville ikke følt meg så veldig bundet til Sony på grunn av de. Manuell 50mm f/1,7 er optisk mye bedre, men går for en slikk og ingenting til alle systemer, så heller ikke der ville jeg følt meg bundet til Sony. Blitsen er derimot veldig bra så det er egentlig den som holder deg mest til Sony. Det er fullt mulig å selge den (og objektivene) og kjøpe en ny til et annet kamerasystem, uten at dette er noen anbefaling. Nykjøp av hele pakken koster jo gjerne en del mer så hvis objektivene er greie nok for deg så er det ikke noen grunn til å gjøre systembytte. På den andre siden så er det en gylden sjanse til å bytte system, dersom det er det du har mest lyst til.

Lenke til kommentar

Jeg forstår for øvrig ikke helt hvorfor Simen1 foreslår å bytte system ut i fra de økonomiske forutsetningene til trådstarteren. Det vil uansett bli mye dyrere med et systemskifte enn å bytte til et nytt hus. Det koster å kjøpe nye objektiver også.

 

a35 og a55 er gode hus som du vil trives godt med.

 

God jul!

 

 

Edit; typo

Endret av universalis
Lenke til kommentar

Jeg hverken foreslår eller anbefaler systembytte. Jeg prøver bare å bidra med mer info så trådstarter til å ta et godt informert valg ut fra egne behov og ønsker. Innspill om alternativer "utenfor boksen" er en naturlig del av det. Både A65 og A580 er "utenfor boksen", uten at det høstet skeptiske blikk.

 

.. siden jeg har litt optikk og blitz så må det vel bli et Sony kamera.

Formuleringen gir i ikke inntrykk av skråsikkerhet på kamerasystem.

 

Kanskje Sony NEX ikke er helt utelukket? Man får billige manuelle adaptere for bruk av alpha-optikk på NEX. (For 50mm f/1,7).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...