Gå til innhold

Navn på kamerateknikk og eksempler fra filmer?


Enceladus

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å forklare men.. Jeg er ute etter et navn på en kamerateknikk, om den da har et navn? Man filmer liksom foran ansiktet på en karakter mens karakteren ser inn i kamera og beveger seg fremover. Tiden går gjerne mye fortere og så er det hele ofte akkompagnert av musikk.

 

Dette skaper en slags følelse av at karakteren er svært beruset (føles ihvertfall slik når jeg er full :p) eller at karakteren befinner seg i en slags sjokk tilstand.. Litt sånn i ørska og at personen er veldig inne i sitt eget hode og omgivelsene bare farer utydelig og fort forbi i bakgrunnen.

 

Noen eksempler fra kjente filmer på dette via youtube?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe slikt du tenker på? Om jeg forstod beskrivelsen din riktig.

 

http://www.youtube.com/watch?v=lPpGqINhyfU

Ifølge denne artikkelen kalles teknikken eller riggen SnorriCam.

 

"The SnorriCam rig, essentially a rig that attaches the camera on to the chest of the actor, has been around since as early as 60s. In case you are wondering it got its name from, thank two Icelandic directors, Einar and Eiour Snorri, (no relation, seriously) who worked to improve the rig in the 1990s. What makes this rig so awesome is that it literally is only as good as the actor wearing it – meaning that it showcases a performance so intimately, while at the same time is so intrusive to the performance that it takes a really dedicated actor or actress."

 

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...