Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sa opp avtale for sent, hva kan jeg gjøre?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har driti meg ut litt, og er på jakt etter måter jeg kan rette opp noe som blir svært dyrt, og er ekstremt unødvendig.

 

Jeg var, frem til starten av desember student på Markedshøyskolen. Jeg fant til slutt at dette ikke var mitt kall, så det endte opp med at jeg ville slutte. Droppet som en konsekvens av det også de siste eksamene, og jobbet isteden for å tjene penger.

 

Oppsigelsen leverte jeg Markedshøyskolen den 14. desember. Får til svar at jeg ikke kan skrives ut før neste semester er ferdig, fordi utmeldingsfristen var 1. desember. Jeg må mao ut med nesten 28 000, selv om jeg ikke kommer på skolen en eneste dag.

 

Jeg forklarer situasjonen men får til svar at kontraktsreglene ikke kan tøyes (jobber selv med kundebehandling, så dette vet jeg er bull, men det er strengt tatt ikke relevant), og at jeg derfor må ut med hele summen til skolen.

 

Dette er bare min egen feil, jeg har rota, og som en konsekvens av dette risikerer jeg å tape en pen sum penger, uten å få noe tilbake.

 

Er det noen her inne som vet om noen lovbestemelser, eller rettigheter jeg har som kunde, som gjør at jeg slipper dete tapet?

 

Vil for eksempel angreretten på 14 dager gjelde her, eller er den uaktuell iom at MH og meg har inngått vår egen avtale, som jeg har skrevet under på?

 

Hjelper det at jeg strengt tatt ikke har fått produktet deres ennå, og at jeg heller ikke kommer til å ta det i bruk?

 

Takk!!

 

 

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shit happens.

Det er ikke meningen å være negativ, men her virker det vel tross alt som alt ligger i dine hender og at skolen har sitt på det rene.

Et eller annet sted sitter det en person som gjerne ville hatt plassen din i stedet - og var villig til å betale avgiften. Når du dropper ut midt i semesteret synes jeg det virker helt åpenbart at det ikke er skolens økonomiske ansvar.

De ville tapt penger på at du ikke fullfører, da de helt fint hadde klart å fylle opp plassen din med en annen elev.

 

At du ikke får "produktet" er jo ene og alene din skyld da du ikke møter opp på skolen. Hadde skolen låst dørene for deg hadde du kunnet brukt dette argumentet.

 

Jeg skjønner godt at det er sure penger, men slik er det nå å vokse opp - du må ta ansvar for dine beslutninger - og gjerne sjekke opp slike ting i god tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har aldri påstått at det ikke er mitt ansvar. Jeg skriver jo ordrett at dette bare er min egen feil, og at jeg har rotet. Er det noen steder jeg prøver å fordele ansvar på andre enn meg selv?

 

Men nå som du først tar det opp, så vil jeg benytte anledningen til å si at nettopp dette med å prøve og feile er en viktig del av å studere. Ikke alle er så heldige at de har et kall i en alder av 19 år, og vet hva de skal gjøre resten av livet. Jeg ville heller kalt det å innrømme at dette studiet var feil, enn å droppe ut. Droppe ut er et belastet ord, og betyr at man ikke klarte eller gadd å følge opp skolen. Dette er ikke tilfelle.

 

Dessuten, så har jeg absolutt ikke tatt plassen til noen, alle søkere som har generell studiekompetanse og penger kommer inn.

 

Og igjen vil jeg påpeke at dette selvfølgelig er ene og alene min feil. Jeg stiller likevel spørsmål til hvordan skolen markedsfører seg selv som et helt uforpliktende studiested, hvor eneste informasjon elevene har fått om oppsigelse befinner seg på første brevet vi fikk og skrev under på fra skolen. På forsommeren en gang, i søknadsprosessen. Når da fristen i tillegg er satt til midt i den værste eksamenstiden er den høyst menneskelig å glemme, og jeg mener de spekulerer i dette.

 

Jeg gir deg likevel en pluss for at du gadd og svare, det er jeg takknemlig for.

 

:)

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å kritisere deg utover det du selv skrev - bare å bekrefte din påstand og si at ansvaret lå på dine skuldre alene.

Jeg vil tro at du ikke er førstemann som ønsker å hoppe av midt under studiene, og en såpass etablert skole har nok sørget for å ha betingelsene sine i orden.

Jeg vil likevel anbefale deg å be om et møte med skolen og spørre høflig og saklig - det skader ihvertfall ikke. Skriftlige betingelser må alle forholde seg til, men det er ingenting som tvinger skolen til å følge de slavisk.

Har du flaks så får du en saksbehandler som er føyelig.

Lenke til kommentar

Du er nok litt for impulsiv du kjære Bjarnemann. Hadde du ikkje ein tråd for ikkje så lenge sidan der du bad om råd om du skulle fullføre eksamenen eller fullføre før du slutta på høgskulen?

 

Desverre så trur eg ikkje det er så mykje du får gjort med denne rekninga, det einaste er om du gjennom ein dialog med høgskulen kan komme til ei enigheit om ein lavare pris, men mest sannsynleg så kjem ikkje skulen til å fjerne kravet sidan dei ikkje har noke å tjene på det.

Lenke til kommentar

På så store avgjørelser er jeg ikke impulsiv, derav tråden. Tråden gjaldt forøvrig hva jeg hadde å tjene på å fullføre neste semester. Det var fælt lite, dermed tok jeg avgjørelsen om å slutte. Den avgjørelsen står jeg ved. Jeg tror ikke på å drive med noe man ikke brenner for.

 

Har forøvrig fått endelig svar nå, det er bare å punge ut, hele semesteravgiften.

 

Sitt, men sånn er livet! Ingen vits i å dvele ved det, får bare gå i sølibat et par måneder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...