Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte olje etter turbo havari


Topper271

Anbefalte innlegg

Hei

Var så uheldig her om dagen at turboen på bilen min gikk i stykker, fikk den på verksted med hjelp av Viking.

Etter at turboen ble byttet ringte verkstedet meg og sa at det er anbefalt å bytte olje og olje filter i samme slengen, det skjønner jeg også men hva koster det egentlig å bytte olje og olje filter på en BMW E90?

Prisen jeg fikk synes jeg var helt horribel!

 

Topper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes oljen burde gå under garantien også. Venn av meg fikk en motorhavari etter registerreima røk. VW tok hele regningen på garanti.

Jeg hadde betalte det med beskjed om at du tar saken til Forliksrådet....

 

Ja, jeg hadde ventet at leverandøren tok regningen, men i stedet tok de 2800,- for å bytte olje, oljefilter og luftfilter. Og ta tok de ingenting for arbeidet (!)

 

Tror at jeg har betalt for alt arbeidet, slik at verkstedet ikke skulle gå i tap.

Mener å ha hørt at ved reklamasjon betaler importøren delen mens verkstedet betaler for timene det tar å gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Jeg synes oljen burde gå under garantien også. Venn av meg fikk en motorhavari etter registerreima røk. VW tok hele regningen på garanti.

Jeg hadde betalte det med beskjed om at du tar saken til Forliksrådet....

 

Ja, jeg hadde ventet at leverandøren tok regningen, men i stedet tok de 2800,- for å bytte olje, oljefilter og luftfilter. Og ta tok de ingenting for arbeidet (!)

 

Tror at jeg har betalt for alt arbeidet, slik at verkstedet ikke skulle gå i tap.

Mener å ha hørt at ved reklamasjon betaler importøren delen mens verkstedet betaler for timene det tar å gjøre jobben.

 

2800 kroner høres mye ut for et oljeskift. Bilen min med VR6 motor bytter jeg oljen selv. Mobil 1 og ny filter kommer på 1000 kroner og det er 6,5 liter olje.

Du har nok betalt for arbeidet der.

Når et oljeskift koster 2800 kroner med gratis arbeid, så lurer norske verksteder hvorfor folk fikser bilene i Sverige og Polen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke akkurat hvilken motor du har men om vi tar utgangpunkt i prisene på MECA, så er vanlig utsalgspris for Mobil-1 ESP 5-30 kr 225,- pr liter og du må feks ha 7 liter om det er 320D. (ca 6,5 på de små, og 7,5 på de store BMW diesel). Det er ikke urimelig og anta at BMW tar 25% høyere pris for sin high-end Castrol enn Mecas topp-olje, og med andre ord noe rundt 280 kroner litern. Isåfall er vi oppe i Kr. 1960,- for oljen.

 

Videre koster uoriginalt oljefilter-innsats Kr 240,- på Meca, og uoriginalt luftfilter koster Kr 550,- tappeplugg med pakning Kr 40,- (tilsammen Kr 830) Om vi sier at også dette koster 25 % mer originalt hos BMW, enn hos Meca, så blir det Kr 1037,50 for delene.

 

Tilsammen Kr 2997,50

 

Oppsummert skal jeg si meg enig i at det koster å være kar, men kan ikke umiddelbart se at det er grunn til å tro du har blitt svindlet. At de kanskje burde tatt dette som goodwill kan jeg forsåvidt si meg enig i, og spesielt dersom oljeskiftet er et krav for videre garanti. Hvor langt unna var du neste oljeskift da dette turbo-havariet skjedde?

Lenke til kommentar

Hvis de ikke bytter olja så kan det jo hende de får en ny garantijobb på turbo igjen snart. ;)

 

Bør bytte slangene for olje tur/retur til turboen også, samt sjekke intercooler for olje.

 

Sjekket prisen på oljebytte på et annet Bmw verksted rett før jul, 5390 skulle de ha! Er kanskje ikke så værst med 2800 allikavel ;)

 

Jeg Lurer på hvordan slike verksteder får jobb i det hele tatt, snakk om å prise seg selv ut av markedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...