Gå til innhold

Veguvesenet med en ørliten regnefeil


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inkompetanse i form av mangel på informasjon. De står ikke akkurat med maskinene i felten på det nåværende stadiet. Slike anslag er stort sett basert på erfaringstall fra gamle karer som vet hva de driver med.

 

Hvem mener du da bør gå?

 

Vi sendte nettopp en mrd til Brasil fordi vi ikke hadde noe bedre å bruke pengene på. Om man overfører noe fra disse pengene til vegbygging, så er 11 mrd hentet på 2-3 år...

Lenke til kommentar

Inkompetanse i form av mangel på informasjon. De står ikke akkurat med maskinene i felten på det nåværende stadiet. Slike anslag er stort sett basert på erfaringstall fra gamle karer som vet hva de driver med.

 

Hvem mener du da bør gå?

 

Vi sendte nettopp en mrd til Brasil fordi vi ikke hadde noe bedre å bruke pengene på. Om man overfører noe fra disse pengene til vegbygging, så er 11 mrd hentet på 2-3 år...

 

Jeg kan ikke konkret si hvem som må gå, vet for lite om prosess og ansvar. Men jeg har ihvertfall null tillit til de ansvarlige som har satt sin signatur på et estimat der man bommer med slike gigantiske beløp.

 

Nå er det ikke størrelsen på beløpet jeg reagerer på, det er den grove regnefeilen.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit at man korrigerer et estiamttall for en veg bygges i tildels ukjent terreng over rundt 23 mil. Når man ikke engang har fastslått trase, blir det virkelig å stikke fingen i luften.

 

Har lest et sted at 1km motorveg i Norge koster rundt 110 millioner. Mitt estimat blir derfor 230*110→ 25,3mrd.

 

Himmel og hav?! Høres ut som vegvesenet sitt første estimat.

 

Edit:

Søkte på 1km motorveg og pris og fikk følgende artikkel:

http://www.tu.no/motor/article203222.ece

 

120-150M per kilometer motorveg. Da blir nytt estimat 34,5 mrd.

 

Skal si tallene flyr her.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Vegvesenet har nok hatt en anslagssamling hvor man stort sett sitter og snakker om erfaringstall. De treffer stort sett også relativt bra med sine anslag.

 

At mine tall tilfeldigvis treffer, er vel fordi jeg brukte SVVs erfaringstall i regnestykket... :)

 

Manglene KS før behandling, ja. Samtidig tyder ting på at de ikke var ferdig med behandlingen når feilen nå er plukket opp.

Lenke til kommentar

Flere som er enig med meg

 

http://e24.no/naeringsliv/hareide-kritisk-til-vegvesenet-etter-milliardbom/20133778

 

"Statens vegvesen har i ett år visst at en ny firefelts vei mellom Vest-Agder og Rogaland ikke vil koste 26, men 37 milliarder kroner.

 

Men først i går fikk politikerne vite om talltabben.

"

 

 

 

Her er den ansvarlige som bør ta sin hatt:

 

"Prosjektleder i Statens vegvesen, Karl Sandsmark, tar på seg det hele og fulle ansvaret for talltabben.

TAR ANSVARET: Prosjektleder Karl Sandsmark i Statens vegvesen, tar på seg det hele og fulle ansvaret for talltabben.

Fo- Vi glemte å oppdatere prosjektet med de nye tallene. Disse fikk vi ca. 1,5 måned etter at vi hadde gått ut med de første tallene.

- Når var det?

- Ved juletider i fjor fikk vi den nye kalkylen fra vår konsulent.

"

Lenke til kommentar

Les og bli sjokkert..

 

Prosjektet visste om de nye tallene ved juletider ifjor...

 

"På et stort møte i en egen samarbeidsgruppe med alle involverte i april var firefeltsprosjektet fortsatt kostnadsberegnet til 25,8 milliarder kroner - uten at noen reagerte.

 

I august fikk samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) overlevert Statens vegvesens forslag til konsept. Også i dette dokumentet var firefeltsalternativet kostnadsberegnet til 25,8 milliarder kroner.

 

Og senest i går kveld på Statens vegvesens egne nettsider sto firefeltsalternativet fortsatt oppført med en kostnadsberegning på 25,8 milliarder kroner.

 

"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...