Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

1200W Strømforsyning tar sikringa!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at du har en 16A sikring. Hvor mye annet har du på kursen, og hvor mye strøm trekker maskina di totalt?

Hvor mye strøm datamaskinen min trekker har jeg ingen anelse om, men jeg har ikke noe annet enn to LCD skjermer, datamaskinen og to lamper på denne kursen.

 

Kan jeg da konkludere med at jeg har en gåen strømforsyning? Datamaskinen fungerer som normalt når sikringen ikke går.

Endret av Damp
Lenke til kommentar

Med en 16A-kurs skal du kunne trekke i underkant av fire kilowatt. Spørsmålet er selvfølgelig hvor mye du ellers trekker, men om vi tar litt hardt i på det du beskriver her så kan jeg ikke se noen umiddelbar grunn til at sikringa ryker. Ingen varmeovner, støvsugere eller lignende?

Lenke til kommentar

Regner med at du har en 16A sikring. Hvor mye annet har du på kursen, og hvor mye strøm trekker maskina di totalt?

 

 

@MMW:

Det som menes med en 16->B<- sikring er at denne sikringen er på 16 ampere men den har utløserkarakteristikk B. (Det finnes både b,c,d og e i noen typer sikringer ;)

 

OnTopic:

Du slår sikringen ut på en peak strøm som kan fikses med å bytte denne sikringen til en 16C sikring som tåler større peak(sjokk). NB: for å gjøre dette forskriftsmessig må du ha en elektriker for å gjøre dette selv om det er ganske lett å gjøre dette selv.

 

Men grunnen til at den slår ut noen ganger kan være at det står varmekabler/ovner/"noe som trekker litt" på samtidig, som gjør at den ryker av og til. Gå i skapet og les på kurskjemaet i skapet om hva annet som går på den samme kursen

Lenke til kommentar

Da vil jeg nok kanskje si at du har litt lite strøm til toppene dine. Hvis varmeovnen og PC'en din slår inn full kraft samtidig er du jo i beste fall rett i underkant av tilgjengelig strøm. Legger du til det andre du har koblet på kursen din er det ikke så rart at sikringa går...

Lenke til kommentar

Er det når du slår på pcen eller når du slår på strømmen på strømforsyninga at sikringen går? Vist det er når strømforsyninga blir slått på. Så er det ikke uvanlig at det kan skje. Har sjøl en Corsair HX 1000W som tar sikringen når den får strøm. Kursen er 10 A

Går bare ned i skapet og slår inn sikringen så funker alt som det skal.

Lenke til kommentar

Er det når du slår på pcen eller når du slår på strømmen på strømforsyninga at sikringen går? Vist det er når strømforsyninga blir slått på. Så er det ikke uvanlig at det kan skje. Har sjøl en Corsair HX 1000W som tar sikringen når den får strøm. Kursen er 10 A

Går bare ned i skapet og slår inn sikringen så funker alt som det skal.

Er dette så sunt for elektronikken da?

Lenke til kommentar

Er det når du slår på pcen eller når du slår på strømmen på strømforsyninga at sikringen går? Vist det er når strømforsyninga blir slått på. Så er det ikke uvanlig at det kan skje. Har sjøl en Corsair HX 1000W som tar sikringen når den får strøm. Kursen er 10 A

Går bare ned i skapet og slår inn sikringen så funker alt som det skal.

Er dette så sunt for elektronikken da?

Min 1000W har oppført seg slik i flere år. Fungerer like fint enda.

Lenke til kommentar

BeQuiet 1200W, 10A sikring til rommet, har aldri opplevd at sikringen slår ut under oppstart. Gammelt hus gammel sikringsboks dog.

Hadde en 1000 w før, ingen problemer med 10A sikring.

 

@Hertugen:

Gamle sikringer også kalt patronsikringer har en mye høyere sjokktoleranse og de har en tendens til å tåle mer enn merkestrømmen. Har selv målt 22-24A ut på en kurs som hadde 16A patronsikringer.

 

On Topic:

Om sikringen ryker kun når du prøver å slå på pc'en din ryker den på Peak eller sjokkstrøm, kan hjelpe om du slår av annet elektrisk utstyr på kursen når du slår den på og slå det på igjen etter pc'en har begynt å boote. Grunnen til dette vil jeg tro er at du har en sikring som står 10/B/ helt nede på selve sikringen og under karakteristikk i kursfortegnelsen (SKAL henge i døren).

 

Kursen skal ikke ryke ved fast belastning med mindre du overskrider 2300w :).

 

Edit: skriveleif

Endret av Loxxo
Lenke til kommentar

BeQuiet 1200W, 10A sikring til rommet, har aldri opplevd at sikringen slår ut under oppstart. Gammelt hus gammel sikringsboks dog.

Hadde en 1000 w før, ingen problemer med 10A sikring.

 

@Hertugen:

Gamle sikringer også kalt patronsikringer har en mye høyere sjokktoleranse og de har en tendens til å tåle mer enn merkestrømmen. Har selv målt 22-24A ut på en kurs som hadde 16A patronsikringer.

 

On Topic:

Om sikringen ryker kun når du prøver å slå på pc'en din ryker den på Peak eller sjokkstrøm, kan hjelpe om du slår av annet elektrisk utstyr på kursen når du slår den på og slå det på igjen etter pc'en har begynt å boote. Grunnen til dette vil jeg tro er at du har en sikring som står 10/B/ helt nede på selve sikringen og under karakteristikk i kursfortegnelsen (SKAL henge i døren).

 

Kursen skal ikke ryke ved fast belastning med mindre du overskrider 2300w :).

 

Edit: skriveleif

Er det dyrt å få skiftet til en tregere 10 amp. sikring?

Lenke til kommentar

Damp: har funka fint her i 2 år no. Meina at grunnen til at enkelte strømforsyninger kan ta sikringen. Var at kondensatorene lader seg fortere opp en det enkelte sikringer kan takle. Trur at det var c sikringer som kunne takle lasten i frå kondensatorene.

 

Stemmer :). Alt som trekker høyere startstrøm enn driftstrøm.

 

 

On Topic:

Spør du meg så er det ikke en permanent løsning å leve med at det blir svart i rommet hver gang du vil bruke pc'en. Kan tenke med det blir store irritasjoner av slikt:).

 

Så det er nok bare å få tak i noen som kan skifte en b automat til en c for deg ;).

Lenke til kommentar

BeQuiet 1200W, 10A sikring til rommet, har aldri opplevd at sikringen slår ut under oppstart. Gammelt hus gammel sikringsboks dog.

Hadde en 1000 w før, ingen problemer med 10A sikring.

 

@Hertugen:

Gamle sikringer også kalt patronsikringer har en mye høyere sjokktoleranse og de har en tendens til å tåle mer enn merkestrømmen. Har selv målt 22-24A ut på en kurs som hadde 16A patronsikringer.

 

On Topic:

Om sikringen ryker kun når du prøver å slå på pc'en din ryker den på Peak eller sjokkstrøm, kan hjelpe om du slår av annet elektrisk utstyr på kursen når du slår den på og slå det på igjen etter pc'en har begynt å boote. Grunnen til dette vil jeg tro er at du har en sikring som står 10/B/ helt nede på selve sikringen og under karakteristikk i kursfortegnelsen (SKAL henge i døren).

 

Kursen skal ikke ryke ved fast belastning med mindre du overskrider 2300w :).

 

Edit: skriveleif

Er det dyrt å få skiftet til en tregere 10 amp. sikring?

 

 

Det har veldig mye å si om du gjør det på den ulovlige måten å gå utenfor forskriftene eller bruker en elektriker som forskriftene sier.

Om du ikke har utdaterte sikringer som ikke er på markedet enda vil en montør klare dette på en halvtime arbeid + sikringen som kostnader + evt kjøretid. Om de er utdaterte må han bygge litt mere i skapen men skal fortsatt ikke være så alt for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...