Gå til innhold

Tips til kjøp av keyboard


ltdata

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har såvidt begynt å lage litt musikk i FL studio. Jeg er temmelig nybegynner og jeg har aldri hatt et piano eller spilt noe særlig piano. Men jeg synes det er morsomt å lage musikk.

 

Jeg tenkte at det kunne være gøy og nyttig med et keyboard.

 

1. For å bare øve meg på et piano

2. For å bruke det til å overføre notene til FL studio. (istedenfor å bruke datatastaturet)

 

Har dere noen tips om hvilket keyboard jeg bør kjøpe? Har ikke lyst til å kjøpe noe dyrt da jeg som sagt er nybegynner. Jeg ser at det er noe som heter midi keyboard. Så vidt jeg har forstått så er dette keyboard spesielt utviklet for å plotte inn notene i et musikkprogram? Er det høytalere på et midi keyboard? Eller er det mulig å koble til datahøytalerne slik at jeg ikke må sitte foran pcen for å høre det jeg spiller? Eller er det innebygde høytalere på alle keyboard?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et midi-keyboard lager ingen lyder i seg selv, men sender ut midisignaler som en mottaker kan tolke og gjøre noe ut i fra. Denne mottakeren kan f.eks. være en sampler eller et program du har på maskinen(Reason, FL studio++). Og siden et midi-keyboard ikke lager noen lyd i seg selv så har den veldig sjeldent høyttalere.

 

Etter å lese det du skriver så vil jeg tippe du blir mest fornøyd med et vanlig keyboard med et par innebygde samples(og evt. høytallere) som også har MIDI-ut. Med et slikt keyboard vil du kunne bruke det alene, kunne koble til høyttalere/headset eller koble til datamaskinen din og kjøre gjennom en VST eller lignende.

 

Vet ikke hva du ser på som dyrt, men om du dropper høyttalermulighetene så kan du f.eks. gå for et slikt med innebygde samples, midi/usb og som har nok oktaver til å spille piano på.

 

EDIT: Ser ut som linken jeg ga deg er en ganske streit synth, så ikke forvent å få noen heidundranes pianolyder ut av den(med mindre du bruker en bra VST eller lignende), da er nok noen av de andre keyboardene ProLyd har bedre.

Endret av simenschi
Lenke til kommentar

Denne kan du spille med uten noe som helst form for anlegg eller pc, pluss den har midi så du kan koble den til pc-en og styre f.eks. Reason eller VSTs. Så, ja, dette høres ut som akkurat det du er ute etter.

 

Takk. Leste dette etter at jeg hadde kjøpt den. puh :)

Nå gjenstår det bare å lære seg å spille piano :)

Noen tips til en helt nybegynner?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Spørs hva du er ute etter. Har du tenkt til å bli klassisk konsertpianist så hadde jeg skaffa meg en ordentlig pianolærer. Skal du lære deg ordentlig noter så er nok det også lurt. Men om du bare vil spille på gøy og spille modern pop/rock og slikt så finner du mye på youtube. Da kan du følge med på hvordan de spiller og herme. Krever kanskje litt gehør og koordinasjon, så kommer litt ann på hvordan du ligger rent musikalsk. Søk på "how to play <din låt>" så finner du garantert noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...