Gå til innhold

[Løst] Delvis overgang til Canon fullformat - hvilke objektiver?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler jeg er i samme båt som deg :p Har ikke lyst til å oppgradere før neste versjon kommer og bruktmarkedet forhåpentligvis kommer til å flomme over av billige mark II..

 

Btw, 24-105 er en killer på FF og foretrekker den framfor 24-70. Skal jeg fotografere når jeg trenger noe mer lyssterkt så hjelper det ene blendertrinnet ikke så mye uansett så da er det alltid fastoptikk som gjelder :)

 

Sigma 50 1.4 er fantastisk. Byggekvalitet er nevnt, jeg vil også si bildekvalitet vid åpen - ekstremt bra :) Har så godt som aldri brukt den over 2.8 :p

Lenke til kommentar

Du kan gjøre som meg: Vente på Samyang 24/1.4. Den kommer nok til å bli billig og god, slik som de andre Samyangene, ergo perfekt for nattfoto. Eneste ulempen er manuell fokus. :) Kjøper du Nikon-modellen + adapter med lysmålingchip får du mest mulig elektronikk på Canon også. For Canon har vel ikke lysmåling med Samyang. Er hvertfall noe som mangler av elektronikk på Canonmodellen. :)

Lenke til kommentar

Det er smart å hugsa på at også brennvidda speler inn på eksponeringa indirekte dersom ein vil unngå at stjernene stripar :)

Brennvidden påvirker ikke eksponeringa, men du får et annet utsnitt, og utsnittet påvirker lengden på "stjernestripene" - "stripa" får nemlig da en annen lengde i forhold til hele bildet. :)

 

Lat oss anta at ein ikkje ynskjer stjernestriper. Brennvidda påverkar utsnittet (sjølvsagt), som igjen vil påverka kor "snøggt" stjerne stripar. Ergo, val av brennvidde vil påverka eksponeringa sidan ein må kompensera med ei snøggare lukkartid for å unngå stjernestriper. Det var dét eg meinte :) God jul!

 

Du kan gjøre som meg: Vente på Samyang 24/1.4. Den kommer nok til å bli billig og god, slik som de andre Samyangene, ergo perfekt for nattfoto. Eneste ulempen er manuell fokus. :) Kjøper du Nikon-modellen + adapter med lysmålingchip får du mest mulig elektronikk på Canon også. For Canon har vel ikke lysmåling med Samyang. Er hvertfall noe som mangler av elektronikk på Canonmodellen. :)

 

Etter mi meining er ikkje manuell fokus ei ulempe i stjernefotografering - tvert om! Eg fokuserer kun manuelt med mitt Tokina 12-24mm (med mindre eg knipsar familiebilete), fordi eg automatisk fokusering fungerer dårleg med så lite lys tilgjengeleg. Om eg ikkje hugsar heilt feil, så kviler alt lenger vekke enn tre meter på uendeleg. Men det er berre mine meiningar og erfaringar :)

 

 

TS: evt.

 

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/vidvinkel/samyang-14mm-2.8-canon/

Endret av kjikvadrat
Lenke til kommentar

Du kan gjøre som meg: Vente på Samyang 24/1.4. Den kommer nok til å bli billig og god, slik som de andre Samyangene, ergo perfekt for nattfoto. Eneste ulempen er manuell fokus. :) Kjøper du Nikon-modellen + adapter med lysmålingchip får du mest mulig elektronikk på Canon også. For Canon har vel ikke lysmåling med Samyang. Er hvertfall noe som mangler av elektronikk på Canonmodellen. :)

 

Det som mangler for Samyang på Canon er i realiteten bare fokusbekreftelse, og der finnes det chip å "lime" på. Lysmåling er noe som foregår i huset så det fungerer uansett. Det som er spesielt med de nyere Nikon-versjonene til Samyang er de er utstyrt med innbygd "Nikon elektronikk" fra fabrikk. Trolig har Samyang fått til en lisensavtale med Nikon som gjør dette mulig. Men årsaken kan også være at Nikon i motsetning til Canon har valgt å beholde blenderringen på alt unntatt G-optikk, og det således var enklere å få til en løsning som Samyang har valgt. Man kan således bruke langt flere modus (P, S, A og M) enn på Canon - hvor egentlig bare manuell og blenderprioritet kan benyttes. Personlig bruker jeg 80 % blenderprioritet på Samyang.

 

Det hjelper ikke om man kjøper Nikon versjon + adapter med chip, da den faktisk kun gir fokusbekreftelse samt EXIF-data. Noe mer klarer ikke noen av de Canon chippene som er på markedet å gjøre. Det du sikkert tenker på er det spesielle adapteret laget for Nikon sin G-serie optikk (kalt gjelda optikk av mange), disse har nemlig ikke blenderring og da trenger man en litt spesiell løsning for at disse skal kunne brukes med adapter. Dette adaptere har en Da er det rimeligere å kjøpe chippen løst til Canon-versjonen, koster ca 25 - 30 USD på eBay. På 5DmkII ville jeg glemt hele chippen (om man ikke må ha EXIF-data), da bruk av best mulig mattskive gir bedre kontroll på fokus enn chippen (AF-confirm), selv etter nøye innstilling av denne.

 

Ellers er de fleste enig i at Samyang sine objektiver er utrolig mye bilde- og byggkvalitet for penga. Den manuelle fokusen er presis og en fryd å bruke. Så både 14 mm, 35 mm, 85 mm og den planlagte 24 mm er/kan være gode alternativ å ha i fotobaggen - særlig når alternativene fort koster det dobbelte og mer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg går for f/4 fra 17 til 105, jeg. Også har jeg 70-200 f/2,8 og 100mm makro f/2,8 i tillegg. Også tenker jeg det blir noe fastoptikk etterhvert når det blir penger igjen. f/1,4 ellerno.

 

5Dmk2 fåes forhåpentligvis i løpet av uka, sammen med 24-105. Jakter på 17-40 enda.

Lenke til kommentar

Var halvveis i samme båt da jeg skal bytte hus, men faller omsider på et 7D fremfor et 5DII. Bruker mye ekstremvidvinkel også, så mine vurderinger falt klart på 17-40 f/4L om jeg gikk til FF.

 

Angående 50 1.4-debatten så har jeg selv god førstehånds erfaring på disse objektivene; solgte først mitt EF 50 fordi jeg syntes ikke det var skarpt nok, og hadde mye CA vid åpent. Pløyde så gjennom tre eksemplarer av Sigma 50, og alle feilfokuserte på mitt 40D, selv etter kalibrering, så til slutt gav jeg opp og fikk meg et nytt EF 50. 5DII kan jo man justere sensorplasseringen for å kompensere for feilfokusering, så her er du nok reddet; selv skulle jeg ønske jeg kunne beholde Sigmas 50, det var nydelig når det traff, men det gjorde det i ett av 100 eksponeringer.

 

Jeg har EF 24-70 2.8L og elsker dette objektivet. Det sitter som støpt på kameraet mitt. På crop syntes jeg det blir litt trangt til tider, men jeg får veid det opp med en Sigma 10-20, slik du har. Har fått prøvd det på et 5DII, og det er veldig deilig å bruke. Har aldri angret på at jeg ikke gikk for 24-105. For ikke å snakke om at det er enormt skarpt! Så at noen nevnte at du burde vente på den nye 24-70en, men den har en veil. utsalgspris på 19 000,-, så spørs om du ikke bør legge det på is.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...