Gå til innhold

Nytt hus, spagettikaos i svakstrømsskapet, ny switch må på plass.


Tetanus

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Som ny huseier har nå turen kommet for å få orden på nettverket.

 

Forrige huseier har pusset en del opp, slik at det er en rekke nettverks punkter i huset. Disse ligger da selvfølgelig i skjult anlegg, så jeg kan ikke bare følge kabelen. Problemet er at alle nettverks punktene ender opp i et svakstrømsrom, der rørene og kablene regelrett tyter ut av veggene. Der er selvfølgelig ikke noe merking på hva som går hvor, heller ikke hva som er IPTV eller hva som er nettverks kontakt. Dette er selvfølgelig svært irriterende, og ikke minst svært tidkrevende for meg å finne ut av. Spesielt siden enkelte av boksene ikke ser ut for å være koblet til. Finnes det noe instrument som kan brukes til å finne ut hvilken kabel som går hvor? Den skal selvfølgelig ikke koste skjorta, og bør være enkel å få tak i siden jeg trenger den litt raskt.

 

Det andre jeg trenger er en switch. Jeg pr dd ca 12 nettverks punkter i huset. Jeg har ikke en switch som har så mange porter, så her må jeg altså investere i en ny. Jeg trenger ikke en veldig avansert sak, men den bør være relativt enkel i bruk og oppsett. Jeg skal koble på en del duppeditter som skaper en del trafikk, men det blir mest intern deling av media og film i flere rom samtidig. Jeg har en 50 Mbit linje, så det må den også klare å fordele relativt greit. Plug and play er digg. Siden det ikke er pusset opp i 2. etg så kommer det mest sannsynlig til å bli flere kontakter der oppe. Jeg må altså ha en switch som har minimum 16 porter, men jeg heller mot en med 24 da det alltid er greit å ha noen til overs for fremtidig bruk. Gigabit er en selvfølge. Det hadde selvfølgelig vært en bonus om du kunne ha IPTV og rent datanettverk på samme boksen, men dette får en ta etterhvert som teknologien blir mer moden for det. Jeg har sett på noen Netgear modeller, men jeg kjenner ikke til disse i det hele tatt så jeg er åpen for forslag.

 

På ruterfronten har jeg en netgear WNDR3700 som står koblet i et Tafjord fibermodem. Denne ruteren kjøpte jeg for ca ett års tid siden da jeg hadde bruk for å lage et trådløstgjestenettverk. Jeg er fornøyd med denne ruteren, så den ønsker jeg å beholde en stund til. Mitt eneste ankepunkt på den er at jeg skulle ønske den hadde muligheten til å begrense båndbredden på gjestenettverket. Finnes det noen rutere der ute som har denne muligheten, som er beregnet på forbrukersegmentet?

 

Her er mye spørsmål her, men jeg setter pris på all hjelp som du eventuelt måtte kunne komme med!

 

-T

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes testinstrumenter for nettverkskabler men om det finnes noen som er billige aner jeg ikke.

 

WNDR3700 har innebygd QOS som kan begrense spesifikk trafikk, eller prioritere trafikk. Hvis det ikke er nok så er denne routeren kompatibel med open source firmware som f.eks dd-wrt hvor man visstnok har bedre QOS funskjonalitet enn den som er i stock firmwaren.

Lenke til kommentar

Det du trenger for å finne frem i kabelspagettien din er en kabelsøker. Synd å måtte bruke såpass med kroner for en engangsoperasjon, men siden du har planer om videre oppussing så er det ikke forgjeves. Evt. om du har bekjente som jobber som elektrikker/telemontør så har de garantert dette.

 

Annet alternativ er multimeter og kortslutte ene enden for å lage en krets slik at du kan måle gjennomgang.

 

mvh. Jørn

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare koble opp switchen, og koble alle kablene til switchen.

Ta en berbar pc ut til første kontakt. Koble så denne til. Gå tilbake til switchen å se hvilken port som er i bruk. Noter, gå så videre til neste kontakt å gjør det same.

Helt gratis, men tar litt tid :)

 

Det enkleste er som regel det beste :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...