Gå til innhold

Level 10 GT, Sandy Bridge & GTX 470 på vann


Anbefalte innlegg

Kva eg jobber med

Eg kikke i detta tilfellet på å muligens få satt opp vannkjøling i mitt Level 10 GT tårn.

 

Selve pcen består i skrivende stund av følgende...

Kasse: Thermaltake Level 10 GT

PSU: Corsair AX 850

Mobo: Gigabyte Z68-UD3P-...noe.

CPU: Intel i5 2500k

Kjøler: Noctua NH-D14

Minne: Corsair Vengeance LP 4GB x2

HDD: Samsung Spinpoint F3

GFX: Zotac "Amp!" GTX 470

 

Temperatur er på ingen måte relevant problem her, men eg liker å ha noe å tukle med med pcen. Foruten det så har eg lyst til å rydda opp å få ut noen vifter om mulig. Kabinett-viftene er så mykje roligare enn kjøler- eller skjermkort-viftene...

 

Planen framover

Ideen er å sette sammen vannkjøling i systemet mitt, med liten eller ingen markante begrensinger rent økonomisk akkurat nå.

 

Handlelisten har eg for meg slik så langt...

Pumpe & Tank: XSPC X20 DC-200 kombo reservoir/pumpe

Grafikkblokk: Bitspower GTX 470 nikkel/acetal

Prosessorblokk: Swiftech Apogee XTL

Radiator: Phobya 200mm

 

Det mangler då sjølvsagt koblinger, slange, kjølevæske, etc, men eg har ikkje glømt dei; det er bare litt mer planlegging eg har tenker må inn først, og vil gjerne ha inspill her også.

 

Spørsmål, etc...

Først av alt lurer eg sjølvsagt på kor mykje eg trenger. Vil 200mm radiatoren fra Phobya være god nok for både skjermkort og prosessor?

 

Videre undres eg om dere har peiling på kor det er å oppdrive Bitspower sine GTX 470 blokk. Den er listet på performance-pc.com, men har ingen informasjon på om dei har inne.

 

Utover det lurer eg litt på om dere har noen ideer for tank og pumpe, da helst i relasjon til kor eg bør eller kan installera dei i kabinettet eg bruker? Er kombi-løsninger gode, eller bør eg glemma den tanken?

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om eg holder meg ved denne ideen om å holde det rimelig rolig da? :p Hvilke vifter og radiatorer er relevante då?

 

Skjønt det egentlig skal godt gjøres å få mer støy enn nå, siden det forsåvidt fremdeles fjerner tre vifter... :p

 

Men eg må spørra igjen, tenkte du eg burde ha to pumper? Eg har i bunn og grunn greit med plass i kabinettet til å skru fast pumpa andre steder, så det er på intet måte eit krav at det må være i tanken.

 

Edit: Dumme, dumme leif.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Nei, du trenger på ingen måte to pumper her, en pumpe er mer enn nok så lenge den har nok trykk/head.

 

Jeg tenkte du kunne kjøre 700RPM på 200mm-vifta og 1200RPM på 140mm-vifta.

Eventuelt kan du vurdere en RX240 i topp og en 140/120mm rad i eksosen (du kan velge her). Kjører du da Gentle Typhoons på 1150 RPM vil dette være rimelig stille.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje noe elsk-forhold til 200mm vifta foruten at den er stillegående, så om du meiner ein dobbel 120 radiator hadde vært bedre går eg gjerne for det i stedet. Det er uansett mykje penger som må brukes enten det er alternativ A eller B eg kjører så lenge eg har fysiskt plass til det. :p

 

Rent fysiskt har eg veil 6 cm med plass mellom toppen av kabinett og moderkort, skjønt det antageligvis kan overlappe rimelig mykje ettersom monteringen for ein dobbel radiator er sentrert i 200mm'en.

 

Videre kan eg jukse og montere vifter på utsiden av kabinettet. Det hadde nesten vært moro å montere radiator på ytre siden, men det virker egentlig som ein dum ide samtidig. :D

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Beklager om eg virker litt schizofrensk. Det er virkelig helst å få ut støy eg er interessert i, så eg håper på då på å ha minst mulig vifter... :p

 

Men eg er samtidig veldig lett distrahert noen ganger. :D

 

Nå er eg vel og merke typen som har skjermkortet på 30% viftehastighet (Afterburner lar meg ikkje senka det lenger ned) og Noctua viftene på NH-D14en min har begge lav RPM kabler på. Skjønt eg trur eg kan fjerna 120mm vifta på NH-D14en når eg tenker på det...

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Da sier jeg som sagt:

3x Gentle typhoon 1150RPM

RX240+RX120

 

Burde gi deg sånn ca 350W kjøleevne med lavt støynivå, type kabinettviftesvakt.

 

EDIT:

Om du er plaget av støy med så lave viftehastigheter tror jeg du må finne ut hvilken komponent som bidrar mest til støyen. Jeg kan tro kabinettet ditt er det største problemet her.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Må legga meg flat og innrømma at eg ikkje heilt følger tråden på kor du får dei nødvendige tallene fra.

 

Er varmeutviklingen beregnet i form av watten delene kan bruke, eller er det noe unicorn-magic på gang her som eg har gått glipp av? :blush:

 

Eg forstår jo kva varmeutvikling og kjøleevne er rent konkret, men korleis å beregne eller finne tallene eg i dette tilfellet trenger er ukomfortabelt høgt over hodet mitt akkurat nå. :p

Lenke til kommentar

Effekten under last antar jeg at du har en liten overklokk på CPU og GPU: ~110W for CPU og ~240W for GPU, samlet ca 350W under last.

 

Så ser jeg på anmeldelsen: grafen med de mange fargene som går lineært oppovere representerer hvor mange watt radiatoren klarer å avgi ved en 10C forskjell i temperatur mellom vannet som går ut og lufta som går gjennom radiatoren, typisk ideelt her er 10C fordi bedre resultater krever ofte langt mer radiatoroverflate for mindre vinning enn tidligere og høyere forskjell i temperatur fører til raskt dårligere kjøleytelse.

 

En RX240 vil holde for ditt bruk, slenger du på en 120mm ekstra vil du få ekstremt lave temperaturer og mye mer rom for overklokking fordi økende strømforbruk vil ha lite å si på kjølinga.

 

EDIT:

Det er kanskje fordi klokka er forbi midnatt at du sliter litt ;)

 

EDIT2:

Passert midnatt. På tide å legge seg.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...