Gå til innhold

Test: Asus Transformer Prime


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Er svært spent på hvordan den vil fungere sammen med en kapasitiv stylus til håndskrevne notater.

 

 

the cosmonaut er en stylus som er verdt å teste hvis du vil ta håndskrevne notater.. Har ikke prøvd den selv, men innbiller meg at den må være mye bedre enn de typiske tynne flisene man stort sett må klare seg med ellers :p

 

 

Den ser faktisk ganske genial ut. Takk for tipset.

 

 

Jeg har altfor mange styluser, deriblandt Just Mobile AluPen som er samme konseptet som Cosmonaut, en Maglus, Arcitect Stylus, Wacom Stylus og en haug som er mindre "premium". Det med stor stylus er et fint konsept i teorien, men det blir egentlig rimelig irriterende etterhvert som du istedet prøver de som går andre veien, dvs de som har så liten tipp som mulig. Arcitect stylus og Wacom Bamboo stylus er begge pennstørrelse, med mindre tupper enn vanlige styluser. De er etter min mening og et år på skolen med kun iPad som hjelpemiddel (ingen bøker, ingen papirer) bedre å bruke i lengden. Du har også Jot stylusen som er et annet konsept for en nøyaktig stylus: http://adonit.net/store/jot/

 

Problemet med Android er derimot software. Det er et par ting et notatprogram MÅ ha etter min mening for å være nyttig: For det første må du kunne importere og eksportere PDF slik at du kan importere/scanne dokumenter on the go og skrive oppå. For det andre må du ha en god forstørrelsesmodus, som er et system mange notatprogrammer på iOS har hvor du forstørrer en liten bit av arket i en boks nederst hvor du da kan skrive så stort du vil og få det krympet ned. Disse boksene har også automatisk fortsettelse, så når du kommer til enden av boksen flytter den automatisk utsnittet av siden slik at du bare fortsetter å skrive fra starten av. Resultatet er at du kan skrive minst like nøyaktis som med penn og papir. Her er et eksempel av en hel håndskrevet side jeg har i Goodnotes på iPad, men de fleste dokumentene jeg har er PDF-filer med notatet, uthevinger etc: http://dl.dropbox.com/u/510000/Photo%2015-12-2011%2003%2016%2003.png

Det finnes også apps for å scanne dokumenter med kameraet, og de fungerer utmerket, spesielt på Prime som har så bra kamera. Problemet er derimot at Android ikke har slike notatprogrammer som over, mens iOS har bokstavelig talt dusinvis. Det har irritert meg grenseløst. Det nærmeste du kommer er ting som ezPDF, som kan annotere frihånd til en viss grad, men er ment for å signere PDF filer og ikke har forstørrelsesmodus eller noe slik. Asus Supernote har forstørrelsesmodus (dog ikke veldig avansert), men ikke dokumentimport.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Så lenge fjøla ikke har tjenester som digitale magasiner, så er iPad det eneste alternativet for meg :)

 

Liker å slenge meg nedpå sofa'n og lese for eks. Illustrert Vitenskap på iPad'en. Den luksusen får man ikke blandt andre brett.

 

IMG_8526.jpg

Lenke til kommentar

Hei

 

Har noen amatør spørsmål angående dette brettet.

 

1) Vil touch systemet på brettet funke når den er koblet til tastaturet? Altså tastatur, mus og touchen på nettbrettet funke samtidig?

 

2) Er appsene til asus samme som samsung? Altså jeg handler de samme appsene fra samme sted som samsung?

 

3) Vil feks Elkjøp selge dette nettbrettet? Grunnen til jeg spør er fordi Elkjøp og Lefdal er de to eneste elbutikkene i Norge som leverer 2 år uhellsforsikring... de andre tilbyr kun 1 år og hvis man handler på nettet så får man ikke uhellsforsikring en gang...

 

Mvh

 

Jo4w :)

Lenke til kommentar

1) Vil touch systemet på brettet funke når den er koblet til tastaturet? Altså tastatur, mus og touchen på nettbrettet funke samtidig?

Det vil jeg tro - det gjør ihvertfall på 1. gen. Transformer.

 

2) Er appsene til asus samme som samsung? Altså jeg handler de samme appsene fra samme sted som samsung?

De du finner i Android marked er felles for alle Android telefoner/nettbrett. De appsene som håndteres av Samsung sitt system er kun for Samsung - ikke at jeg savner de. Det er ikke alle app'er som oppfører seg like elegant på et nettbrett som en telefon; men det er du sikkert klar over.

 

3) Vil feks Elkjøp selge dette nettbrettet? Grunnen til jeg spør er fordi Elkjøp og Lefdal er de to eneste elbutikkene i Norge som leverer 2 år uhellsforsikring... de andre tilbyr kun 1 år og hvis man handler på nettet så får man ikke uhellsforsikring en gang...

 

Mvh

 

Jo4w :)

Trenger du uhellsforsikring, da? Jeg har ikke kjøpt forsikring på noe som helst i butikk - har kun vanlig forsikring. Og med de pengene jeg har spart i de siste 10 årene kan jeg fint kjøpe et nytt nettbrett om uhellet skulle være ute. Eller 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Vil touch systemet på brettet funke når den er koblet til tastaturet? Altså tastatur, mus og touchen på nettbrettet funke samtidig?

Det vil jeg tro - det gjør ihvertfall på 1. gen. Transformer.

 

2) Er appsene til asus samme som samsung? Altså jeg handler de samme appsene fra samme sted som samsung?

De du finner i Android marked er felles for alle Android telefoner/nettbrett. De appsene som håndteres av Samsung sitt system er kun for Samsung - ikke at jeg savner de. Det er ikke alle app'er som oppfører seg like elegant på et nettbrett som en telefon; men det er du sikkert klar over.

 

3) Vil feks Elkjøp selge dette nettbrettet? Grunnen til jeg spør er fordi Elkjøp og Lefdal er de to eneste elbutikkene i Norge som leverer 2 år uhellsforsikring... de andre tilbyr kun 1 år og hvis man handler på nettet så får man ikke uhellsforsikring en gang...

 

Mvh

 

Jo4w :)

Trenger du uhellsforsikring, da? Jeg har ikke kjøpt forsikring på noe som helst i butikk - har kun vanlig forsikring. Og med de pengene jeg har spart i de siste 10 årene kan jeg fint kjøpe et nytt nettbrett om uhellet skulle være ute. Eller 2.

 

Bruker du innbo forsikring da? som skal dekke alt som skjer med nettbrettet?

Lenke til kommentar

Bruker du innbo forsikring da? som skal dekke alt som skjer med nettbrettet?

Innboforsikringen vil normalt dekke skader i hjemmet; reiseforsikringen når jeg er ute å reiser turer på minst et døgn.

 

Ellers passer jeg på å være normalt forsiktig med utstyret mitt.

 

 

vanskelig å alltid passe på tingene våre når vi har en 16 mnd jenteunge som tror tven er GUD og mobil, laptop, etc er andre "små Guder". Når hun våkner så ser hun etter mobilen. Og når vi kommer hjem så løper hun til tven og smiler... hehe. kanskje litt overdrevet men, det er ikke langt i fra noe sånt...

 

En annen ting... På testen til samsung galaxy tab 10,1 så står det at den tar ALT av video filer... Vet noen om Asus transformer prime også gjør det? Eller er det begrenset? Noen som vet?

Lenke til kommentar

jo4w: Den innebygde videospilleren i Transformer Prime spiller ikke så mange formater. Men maskinvaren har støtte for de fleste - slik at du lett kan ta ned en spiller fra Android Market for å spille alle mulige formater. Dette var mulig før også, men uten hjelp fra maskinvaren (hardwareakselerasjon) var det ofte ikke mulig å spille av disse formatene i høy oppløsning.

 

Transformer Prime trekker så godt som alle formater i inntil 1080p. Vi har testet de fleste videoformater, men vi har foreløpig til gode å teste filer med høyoppløste surround-formater. Vi skal se om vi rekker å komme tilbake til dette før jul :)

 

(Edit)

Joda, touch-skjermen funker også med tastaturet tilkoblet. Vi har også koblet til to samtidige mus, som har virket fint samtidig med pekeplaten og touch-skjermen. Ingen begrensninger på dette punktet, altså :)

 

Både Galaxy Tab og Transformer Prime henter apper fra Android Market. Transformer Prime har i tillegg Tegra Zone. Tegra Zone er ikke en egen app-butikk, men den sorterer utvalget i Android Market, slik at du får enkel tilgang på appene som er spesialtilpasset den kraftige maskinvaren i akkurat dette brettet. Samsung har sin egen variant med utvalgte apper, men der er det snakk om en litt annen sortering og generelle anbefalinger heller enn skreddersydde apps.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Eg har ikkje prøvd, men når ein skrivar ikkje virkar (brettet har tross alt kontorprogramvare for vanlege formål), kan eg ikkje sjå for meg at virtuelle COM-portar over USB kan virke. Kva vil du koble på? Finst det Android-apps for å bruke kva du no har tenkt å koble på den, eller har du tenkt å skrive eigne apps?

 

-Edit-

 

Med root er sjølvsagt ingenting umogleg, og sidan det finst kjernemodular for Android som let ein bruke eksterne 3G-modem (mange av desse brukar virtuelle COM-portar), kan det godt vere det er nok til at du får snakke med det du koblar i andre enden. Hinderet då er programvare for tingen du vil koble på, som nevnt over.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

hvorfor lage et tastatur som er prikk likt apple sine? vil de provosere, eller er det virkelig det beste de klarer å finne på? ingen tar skade av å være litt orginale, isteden for å se ut som om de har så dårlige designere at de bare kopierer en annen produsent

 

jeg tror at det har med mote og luksus faktoren å gjøre.

Designet til Apple er for mange eksklusivt.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Snærk: Her er det ikke nødvendigvis snakk om å kopiere Apple. Chiclet-tastatur har eksistert siden 1979, og de ser ut til å ha dukket opp første gang i en maskin fra Texas Instruments - så langt som mine Google-ferdigheter har ledet på stående fot :)

 

http://www.pcworld.com/article/139100/the_10_worst_pc_keyboards_of_all_time.html

 

At Apple har popularisert denne tastaturvarianten er neppe feil. Man kan anklage Asus for å ha kastet seg på motebølgen, men det ser for meg ut til at begge selskaper har kopiert Texas Instruments, med noe mer hell enn TI hadde på egen hånd :)

Lenke til kommentar

Eg har ikkje prøvd, men når ein skrivar ikkje virkar (brettet har tross alt kontorprogramvare for vanlege formål), kan eg ikkje sjå for meg at virtuelle COM-portar over USB kan virke. Kva vil du koble på? Finst det Android-apps for å bruke kva du no har tenkt å koble på den, eller har du tenkt å skrive eigne apps?

 

-Edit-

 

Med root er sjølvsagt ingenting umogleg, og sidan det finst kjernemodular for Android som let ein bruke eksterne 3G-modem (mange av desse brukar virtuelle COM-portar), kan det godt vere det er nok til at du får snakke med det du koblar i andre enden. Hinderet då er programvare for tingen du vil koble på, som nevnt over.

 

Jeg bruker laptopen på jobben stort sett til å konfigurere nettverksutstyr via seriell forbindelse.

 

Jeg har sett en youtube-video av en som gjør det jeg ønsker å oppnå med en G1, da med hacket rom.

 

Følgende software skal fikse biffen, hvis USB-kontrolleren støtter "host mode". https://market.android.com/details?id=slickdevlabs.apps.usbtoserialtermpro&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwic2xpY2tkZXZsYWJzLmFwcHMudXNidG9zZXJpYWx0ZXJtcHJvIl0.

Lenke til kommentar

Fjarle?

 

Hvordan er det med å se pikslene på skjermen, er de synlige på en halv meters avstand ca? (Slik du vanligvis holder et nettbrett eller ser på et på et bord)

 

Nei, er det enkle svaret. Har du et uvanlig godt falkeblikk kan det hende du er i stand til å se litt taggete kanter her og der, men jeg har vanskelig for å se for meg at noen vil legge merke til det uten å lete etter det :)

 

For å si det på en annen måte - jeg nistirret på skjermen i etpar minutter nå. Jeg klarte ikke helt å avgjøre hvilke av disse kantene som var piksler og hva som eventuelt var lavoppløst grafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...