Gå til innhold

Batteribackup til autoklav


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en batteribackup til en autoklav som bruker 3000 watt. Problemet er at i samme bygg som denne autoklaven står, er det et par fotostudioer. Når de tar bilder og de enorme blitsene de bruker skal lades opp, trekker de så mye strøm fra strømnettet i bygget, at autoklaven svikter. En autoklav er er steriliseringsverktøy, for de som ikke vet det, og dette er ganske sensitivt for dropp i strømtilførselen.

 

Jeg trenger altså noe som kan holde strømforsyningen stabil, ikke en batterieliminator som kan stå på i flere timer. Det er kun disse droppene i strømtilførselen som er problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok havnet i feil forum, dessverre kan du ikke bruke noen av løsningene som brukes for PC da høyeste jeg har vært borti til en sinnsyk pris er 2000W, fortsatt 1000W under hva du trenger, og du må ha noe rundt 3500W eller lignende vil jeg anta.

 

Billig løsning: Klipp kablene til fotostudioet :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En såpass stor dropp i spenningen er nok heller en sak mellom eier av bygget og strømleverandøren. Avhengig av hvordan strømtilførselen er lagt opp i bygget så er det godt mulig at problemet kan løses med at du får ny kurs(er) direkte fra hovedforsyning eller at hovedtilførsel til bygget økes, men en enkel fiks er selvsagt en UPS. Du får antakeligvis en slik i pluggbar slik at du selv kan plugge den inn mellom stikkontakten din og autoklaven.

 

Trekker den konstant 3000W eller bare i korte perioder? Har den høy startstrøm? Dette er ting som påvirker valgmulighetene (og prisene) dine.

Lenke til kommentar

Er det sikringene som ryker eller er det et spenningsfall som slår ut styringselektronikken i autoklaven?

 

Dersom det er sikringene så må jo noe være feil. Om naboen bruker mye strøm og sikringene ryker hos ham så skal jo ikke du påvirkes. Dersom så skjer, hvordan deler dere strømregninga? Uansett så er nok ny/egen kurs det billigste.

 

Hvis det er elektronikken som er sensitiv til spenningsdropp så er det vel mulig å skille styringselektronikk og element(ene). Bruk en billig UPS på styringselektonikken og kjør element(ene) utenom denne.

Lenke til kommentar

Du spørr etter Batteribackup, emn det er ikke det du er ute etter..

 

Problemet er ene og alene Spenningsfall...

 

Du forklarer det som om det er spenningsfall lokalt i bygget pga andre brukere/firma...

 

 

Ring deres elektriker å få dem på besøk...

 

Enkleste som må gjøres først er å legge ny 16A kurs gjerne med 4 kvadrat kabel direkte fra nærmest måleren...

(Dette er lurt å gjøre uansett om det må til andre løsninger senere)

 

Om driftsikkerhet også er et tema, at det er økonomiske følger av at den stanser under drift, så er det andre ting som også må vurderes. En oppegående installatør vet hvasom må til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...