Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"BOOTMGR is missing"


Anbefalte innlegg

Hallo! Har noen problemer med PC-en. Håper det er greit at jeg beskriver problemene på engelsk. Dette er fordi jeg først tok opp saken på et engelsktalende forum, og jeg tror ikke det trengs oversettelse. Hvis noe likevel skulle være uklart, så er det bare å si ifra!

Hey, I've got myself into some computer problems. I've asked my friends, some of which know a lot about computers, but none had a clue (except for one, he didn't solve it though, who I mention at the bottom). So, if you can solve this, I would be incredibly thankful! Anyhow, here's my problem:

 

I decided to reset my computer (a laptop, HP Pavilion 6***, with Windows Vista) to factory defaults. It went fine, until I got the previously mentioned "BOOTMGR is missing" message. I tried using a Windows Recovery CD, but it didn't work either.

At about 2:19 into the video, he gets a "Microsoft Windows Vista" message. I do not. I even tried a few commands (but they did not work):

bootrec /rebuildbcd

Also tried:

bcdedit /export C:\BCD_Backup

ren c:\boot\bcd bcd.old

bootrec /rebuildbcd

The commands got a bit messy, but I hope they are understandable. I also tried the "Install now" button (2:13 into the video), but no luck there either. And that's pretty much it. I don't know what to do. My friend said there was something wrong with my harddrive, but I decided I'd ask here first. If anything is unclear, let

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en del slike problemer og min framgangsmåte nå er:

 

Skru ut hardisken, bootmgr missing er som regel boot sektoren på hardisken som har gått i gunken, altså vil ikke boote. Skru ut disken og smell den i en stasjonær pc, få ut det viktige. Om jeg forsto deg riktig så får du ikke formatert disken heller? Det prøver jo vista på vil jeg tro. Så vil nok tro hardisken synger på siste verset om jeg har forstått riktig.

 

Kjøp SSD disk ;)

Endret av Hårek
Sletter unødig sitering
Lenke til kommentar

Hva mener du med "få ut det viktige"? Uansett, ja, antagelig et problem med harddisken, det er det de fleste sier til meg. Vet ikke om jeg gidder å bytte den ut. :/ Var tross alt bare ett spill jeg egentlig hadde lyst til å spille på den, kan sikkert klare meg uten. Skole PC-en er faktisk mye bedre til alt annet enn gaming. 

Endret av Hårek
Sletter unødig sitering
Lenke til kommentar

1.) Kjør igjen fra Vista Recovery CD command:

bootrec /scanos

Notere hva du får som resultat.I

 

tilleg kjør command:

diskpart

select disk 0

list partition

list volume

 

notere alt du får som resultat etter hvert fra list partition og list volume commandoer

 

exit

 

Alt det er kun en del av du trenger å gjøre. Senere vi må finne om Vista er virkelig reinstallert.

 

I tillegg:-last ned Windows 7 Recovery CD.  Vi skal bruke den CD for å ordne på ting og saker, Hvis, det er en gyldig Vista installasjon å finne på hardisken.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

1.) Kjør igjen fra Vista Recovery CD command:

bootrec /scanos

Notere hva du får som resultat.I

 

tilleg kjør command:

diskpart

select disk 0

list partition

list volume

 

notere alt du får som resultat etter hvert fra list partition og list volume commandoer

 

exit

 

Alt det er kun en del av du trenger å gjøre. Senere vi må finne om Vista er virkelig reinstallert.

 

I tillegg:-last ned Windows 7 Recovery CD.  Vi skal bruke den CD for å ordne på ting og saker, Hvis, det er en gyldig Vista installasjon å finne på hardisken.

Bootrec /scanos

Scanning all disks for windows installations.

Please wait, since this may take a while…

Successfully scanned Windows installations.

Total identified Windows installations: 0

The operation completed successfully.

 

Diskpart

Microsoft DiscPart version 6.0.6000

Copyright <C> 1999-2007 Microsoft Corporation.

On computer: MINWINPC

 

Select disk 0

Disk 0 is now the selected disk.

 

List partition

Partition ### Type Size Offset

Partition 1

Partition 2 Primary

Primary 454 GB

12 GB 1024 KB

454 GB

 

List volume

Volume ### Ltr Label Fs Type Size Status Info

Volume 0 E 2007.11.03_ UDF DVD-ROM 121 MB Healthy

Volume 1 C Recovery NTFS Partition 454 GB Healthy

Volume 2 D NTFS Partition 12 GB Healthy

 

Var det jeg fikk.

Lenke til kommentar

Ok.Hvis du er i Vista recocery og i CMD skrive og tast enter

 

notepad

 

Notepad vil åpne i en vindue.

Overst til venstre klikk på File , klikk på Open.

I det nye vindue som åpner klikk på arrow i -Look in- felt.

 

Nå kan du browse i både C: og D:.

Hvor er Vista nistallasjon å finne? Du vet, det vil være noe som -Users- -Windows- -Program Files-  osv.

 

Det er viktig at vi virkelig finner det.I tilleg se i D: Det er den vel som er den recovery.

 

Prøve å gi meg tilbakemeldning.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Finner virkelig lite, altså.

 

I C: fant jeg en folder kalt "Temp", som inneholdt et dokument kalt "SrtTrail", som bare har loggført det jeg har gjort, hvor mange ganger jeg har forsøkt å reparere og sånt.

 

I D: fant jeg en haug av foldere, som ikke inneholdt noe som helst. Kan liste opp folderne:

FilesToKeepBackup -> prgoram files -> sminst -> No items match your search.

HP -> PostRecovery -> No items match your search.

Fant en del i "Preload" folderen, faktisk. Men folderne som het "VISTA.64" og "VISTA.32" var tomme. Var noen flere dokumenter her, hvor jeg ikke tror det stod noe nevneverdig.

RECOVERY -> This folder is empty.

SOURCES -> No items match your search.

 

Det var det. Fant ingen Vista installasjon.

EDIT: Vi kan ikke gjøre dette over MSN/Skype/eller noe? Hadde gått kjappere.

Endret av Hårek
Sletter unødig sitering
Lenke til kommentar

Det er riktig å utføre det vi kan her, slik at eventuelt andre brukere og, kan ha nytte av det.

Det er selvfølgelig ikke noe fordel for deg,det du informere oss om vedrørende innholdet i C: og D:

 

Jeg tror ikke det er noe spesielt å finne,vedrørende Os i vista.64 og vista.32 folder.

Det i så fall,måtte være noe apps.

Du mangler mange GB av data her.

Jeg vet ikke om det korrupsjon på disken eller om det er del skjulte filer og foldere.

 

Derfor vil det være riktig å utføre igjen den default HP recovery og registrere feilmeldninger eller ikke,reboots eller annet under recovery.

 

Om alt stopper opp så er det mest sannsynlig at data er borte.

Siste sjanse må det i så fall være at du har de recovery DVDs.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det kom faktisk en feilmelding, da jeg reformaterte. Det var likevel helt på slutten av prosessen, det stod at den var 100%, men det kan hende det har noe med det å gjøre. Jeg prøvde faktisk to ganger, og feilmelding kom begge gangene.

 

Vil det fungere hvis jeg kjøper en ny utgave av Windows?

Endret av Hårek
Sletter unødig sitering
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil at Windows 7 vil fungere.

 

Men det hadde vært til nytte om:

-si meg om -reformatere- som du nevner,er ikke en enkelstående formatering,eller,om det er den default HP recovery som du starter når du starter maskinen og velge den rett fra boot.

 

-om når du velger den (hvis) HP recovery, får du flerre valg og hvilket du velger.

og til slutt:

 

-om du velger den HP recovery, og like før det blir 100%,eller helveis, drar ut strøm tilførsel, for deretter å starte maskinen igjen fra den Vista DVD recovery og gjøre det samme som tidligere,

dvs bruke notepad for explore litt.

 

Er da de samme data og de samme partitioner som tidligere? Det siste kan føre til enda mer problemer, ikke sikkert dog, men du har ikke mange valg uansett.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hvordan jeg "reformaterte", mener du? Vel, jeg brukte bare de CD-ene som jeg lagde omtrent da jeg fikk PC-en. Endrer BIOS rekkefølgen til CD-drive eller noe først. Etter det restarter jeg maskinen, og fortsetter prosedyren. Stiller alt tilbake til factory default.

 

Sier du at jeg rett og slett bare kan installere Windows 7 på den? Jeg fant en legit versjon på Piratebay som er klar til bruk, så hvis det går an, hadde jo det vært utrolig enkelt.

 

EDIT: Jeg brukte "Partition Manager" for å sjekke harddisken, og der er jo "bootmgr". Der finner jeg også masse under "VISTA.64" og "VISTA.32".

Endret av Hårek
Sletter unødig sitering
Lenke til kommentar

Jeg fikk den samme feilen. Måtte reboote for at det skulle installere seg riktig, men da fikk jeg bare "BOOTMGR is missing."

Satt i Win7 DVD'en igjen og kjørte opp Windows Repair. Kjørte auto fiks. Reboot. Da gikk den rett inn, men det var ikke så enkelt. Når jeg tok ut Win7 DVD'en igjen og reboota, så fikk jeg samme meldingen. Googla feilen på nettet og fant ut at det skal gå ann å kjøre "kommandoer" fra Windows Repair for å gjøre spesielle ting. Prøvde "bootrec /fixboot"(fikk bare melding om at neste kommando er klar, ergo det skjedde ingenting, mulig fjernet fra Win7?) Så prøvde jeg bootrec rebuildbcd osv, til ingen nytte. Fikk bare melding om at programmet fant ingen Windows 7 installasjon..

 

Så fortsatte jeg å kjøre med den samme Windows 7 installasjonen med Win7 DVD for å få boota, til jeg nå sist prøvde å installere Windows 7 på nytt på en annen harddisk, og regna med at dette ville løse det hele. Fortsatt samme feilen. Begynner å lure på om det kan være en av de andre harddiskene som prøver å boote uten "BOOTMGR"?? :hmm: Men jeg har ingen andre harddisker med Windows installert. Boot sequence priority skal være riktig også. HW i signatur hvis noen skjønner hva feilen er..

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...