Gå til innhold

Spørsmål rundt sandy bridge og minnespenning


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et Asus P8Z68 hovedkort og en i7 2600k cpu, og Patriot 8GB DDR3 PC3-12800 XMP 2.0 (8-9-8-24). Begynte å titte litt på OC muligheter i går kveld. Det jeg la merke til er at nå alt står på auto, står target dram speed til 1066. Timingen på rammen er også rar, den står til 7-7-7-20. Den skrur også ned spenningen til 1.5v. Jeg må manuelt sette memory frequecy til 1600 for at minnefrekvensen skal bli korrekt. Når jeg setter den manuelt til 1600, blir også timingen (8-9-8-24) og volten (1.65v)rett.

 

Etter litt forum browsing igår, ser jeg at mange mener at 1.65v på ram er for høyt for sandy bridge. (Noe med en minnekontroller i cpu'n som kunne ta kvelden?) Så da er jeg litt i tvil. Skal jeg sette 1600 manuelt, få den timingen og hastighet jeg egentlig skal ha, men med for høy(?) spenning, eller skal jeg bare la den stå på auto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnefrekvensen og timing er programert inn i minnebrikkene, gjerne 1066, 1333 og 1600 Mhz. Når hovedkortet leser dette, settes ikke nødvendigvis den beste (høyeste) frekvensen automatisk, og i tillegg har du XMP minne som er en egen profil som må velges manuelt i BIOS. Noen hovedkort velger dette når du setter "optimized defaults" men ikke alle.

Er minne ditt spesifisert for 1600 Mhz og 1,65 V er det helt trygt å kjøre på de instillingene.

Noen tidlige socket 1366 og 1156 hovedkort hadde problemer med for høy minnespenning, men de tider er vel forbi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...