Gå til innhold

[Løst] ønsker ny stasjonær gaming pc til 7-8000


Anbefalte innlegg

det følger med en kjøler med kjølepasta sammen med prosessoren, men en anne kjøler vil være stillere

 

ah, jeg skjønner! har sett litt på forskjellige kjølere nå. hva ville være en god for meg da? tror ikke jeg kommer til å kjøpe en nå med det samme, men jeg kan bytte ut senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei fortborte!

 

Først og fremst, beklager at jeg har glemt deg helt bort.

 

I oppsettet du linker til får du mye PC for pengene, enkelt og greit.

 

I løpet av neste uke vil vi vite mer om HD 7***-serien til AMD (under CES messa som starter på mandag), så selv om du begynner å bli desperat kan de være verdt ventingen. Det kan virke som om det er snakk om en lansering av kort som er over ditt budsjett i første omgang, men forhåpentligvis får vi bedre greie på øvrige kort også.

 

 

Som olestokk påpeker følger det med prosessorkjøler. Det er også korrekt at en annen kjøler vil være mindre støyende. Men jeg vil påstå at en ny prosessorkjøler først og fremst er tiltenkt overklokkere. Jeg tror det er langt mellom de som kjøper en ny kjøler kun for støybildet.

 

Om du har lyst på en ny kjøler er Cooler Master Hyper 212 Plus et godt alternativ (ca. 200-250,-), eventuelt andre i den prisklassen, men helt ærlig synes jeg det er bortkastet i et budsjett som er ganske presset fra før.

 

 

Mvh

-Deluze

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei fortborte!

 

Først og fremst, beklager at jeg har glemt deg helt bort.

 

I oppsettet du linker til får du mye PC for pengene, enkelt og greit.

 

I løpet av neste uke vil vi vite mer om HD 7***-serien til AMD (under CES messa som starter på mandag), så selv om du begynner å bli desperat kan de være verdt ventingen. Det kan virke som om det er snakk om en lansering av kort som er over ditt budsjett i første omgang, men forhåpentligvis får vi bedre greie på øvrige kort også.

 

hei igjen :) null stress! vet ikke om jeg gruer eller gleder meg til å bygge selv for første gang, så jeg har ikke tenkt så veldig mye på det i det siste egentlig.

 

tar rådet om en annen kjøler til etterretning. det er ikke noe som er så veldig viktig for meg, i det minste ikke akkurat nå.

 

men er litt spent på å høre om eventuelle nye grafikk-kort. :)

 

Du burde vurdere i5 2500K. Du trenger ikke overklokke nå, men om 3 år kan det redde deg fra og måtte oppgradere prossessor, som igjen vil tvinge deg til å endre hovedkort, og antageligvis ram.

hei! hm, ok. hvis det ikke er så store prisforskjellen så antar jeg at det ville være dumt å ikke gjøre det da? hvis dette kan spare meg en del som du sier. takk for det tipset :) og takk for link til selvbygger-videoen; det var den jeg har sett på, ja :)

 

Angående Tastatur, mus og headset/ høytallere, kan dette være et forslag:

http://www.logitech.com/no-no/mice-pointers/mice-keyboard-combos/devices/7807

Hvis du går for dett kan du sende meg en melding her inne, og jeg kan sende deg en kupong som gir deg 30% rabatt, og en totalpris på: ca. 1680, og dette er med frakt!

hei! det var et veldig generøst tilbud, takker for det :) men som nevnt tidligere i tråden så trenger jeg ikke mus/høyttalere/headset og tastatur er funnet men vil bli kjøpt inn utenom budsjettet på et senere tidspunkt.

 

heisann, takker for tips! men jeg har mer eller mindre et oppsett ferdig nå og er ikke så veldig keen på å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å stusse på en PSU fra Corsair.

 

PsU'en fra OCZ er helt ok, ikke noe mer enn det. Det er klart en fordel med en modulær PSU, men hvor stor kan vi diskutere.

 

Forskjellen, Fortborte (et navn du virkelig lever opp til :) ), er som det blir nevnt at ledningene ut fra strømforsyningen ikke sitter fast (eller rettere sagt, ikke alle sitter fast).

 

Det betyr at en kun kobler til de ledningene en trenger, og slipper da en klyse med kabler i bunnen av kabinettet. En klyse som først og fremst er et estetisk problem, spør du meg.

 

For deg er det hipp som happ, selv kjøper jeg Corsair da jeg føler meg mer trygg på de enn OCZ (dette kan være at SSD problemtatikken deres smitter uberettighet mitt generelle OCZ-syn).

 

 

 

Når det kommer til skjemkort fikk vi ikke vite noe i det hele tatt, svært synd om du spør meg.

 

HD7950 skal visstnok lanseres i slutten av januar, men dette er også et kort over ditt budsjett.

 

Forhåpentligvis kommer HD 7850 og 7870 snart (kort som er mer interessant for deg antageligvis), men det kan jeg ikke si noe mer om.

 

 

 

En grei ting å si er at du ikke børt vente i evigheter på ting som skal en dag komme. Har du bruk for/ønsker du maskinen i dag, så kjøp den i dag uavhengig av hva som kan komme neste uke.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å stusse på en PSU fra Corsair.

 

PsU'en fra OCZ er helt ok, ikke noe mer enn det. Det er klart en fordel med en modulær PSU, men hvor stor kan vi diskutere.

 

Litt feil ordbruk kanskje, mener ikke at det er en dårlig PSU så klart! :p

Mener bare at har man muligheten så kjøper man gjerne en modulær PSU for å slippe kabelrot.

CX 500 er ikke basert på samme platform som f.eks HX 750. HX750en er basert på S12II Bronze mens CX 500 er basert på den mindre effektive CWT DSA platformen. OCZen blir satt sammen av Highpower, som, nå etter litt research, så ut til å være en del svakere på 12V enn CX 500. Det er vel pga at OCZen er en dual rail PSU og Corsair single rail.

Uansett, legger meg i støvet og beklager for avsporingen. Ser ut om Corsairen er det definitive valget om man tenker ren kraft. :woot:

Lenke til kommentar

Jeg skjønte nok hva du mente, ikke tenk på det, men jeg ville heller klarere det ovenfor TS.

 

For TS vil verken et rent kabinett eller mest mulig kraft ut av PSU være viktig, så da står er egentlig valget mellom Corsair og OCZ likegyldig. Begge to vil levere hva TS trenger.

 

-Deluze

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En grei ting å si er at du ikke børt vente i evigheter på ting som skal en dag komme. Har du bruk for/ønsker du maskinen i dag, så kjøp den i dag uavhengig av hva som kan komme neste uke.

 

hei og takk for enda fler utfyllende svar og gode tips!

 

det siste du sier her er veldig sant, og nå skal jeg ikke utsette det noe lengre, men bare se å få sendt avgårde bestillingen.

 

bare en siste ting! jeg ser skjermen jeg opprinnelig hadde sett meg ut er utgått (http://www.dustinhome.no/lg-ips225v-215-wide-tft-led-black/product/5010613567?intcmp=searchProvider_dacsa). you snooze you lose huh :blush:

 

så, (dette begynner å bli pinlig!) om det var mulig å få et forslag til en tilsvarende skjerm, helst rundt 1000 kr, men ikke mer enn 1200 kr (kan oppgradere denne senere), så skal jeg stenge og tasse ut av denne tråden :!:

 

 

Fortborte (et navn du virkelig lever opp til :) )

:ph34r:

Lenke til kommentar

Du har valgt en OEM-versjon av Windows. Vær oppmerksom på at denne ikke kan brukes dersom du skulle finne på å oppgradere maskinen i nær framtid. (Låses til det hovedkortet du bruker når du installerer OS'et)

 

Men ... holder denne maskinen også i 7 år er ikke dette en problemstilling du trenger tenke på :-)

Lenke til kommentar

*snip*

 

Skjermer i denne budsjettklassen kjenner jeg ikke til, men jeg ser jo et par alternativer som kan være aktuelle.

Om vi fremdeles skal holde oss til IPS-panel (bedre fargegjengivelse enn TN-panel) blir prisen på rundt 1300,-

Hvis vi går ned til et TN-panel finner vi flere til rundt 1000-lappen.

 

Samsung TN-panel

ASUS IPS-panel

 

 

Jeg leser meg litt opp på de, og hvis noe er hakkende galt kommer jeg innom her igjen.

 

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Du har valgt en OEM-versjon av Windows. Vær oppmerksom på at denne ikke kan brukes dersom du skulle finne på å oppgradere maskinen i nær framtid. (Låses til det hovedkortet du bruker når du installerer OS'et)

 

Men ... holder denne maskinen også i 7 år er ikke dette en problemstilling du trenger tenke på :-)

 

takker for verdifull informasjon!

 

kjenner jeg meg selv rett så blir det ingen ny maskin de første fem årene, minst :D så her det bare å krysse alt man har av fingre og tær for at holder så lenge som mulig, og enda litt til :lol:

 

Skjermer i denne budsjettklassen kjenner jeg ikke til, men jeg ser jo et par alternativer som kan være aktuelle.

Om vi fremdeles skal holde oss til IPS-panel (bedre fargegjengivelse enn TN-panel) blir prisen på rundt 1300,-

Hvis vi går ned til et TN-panel finner vi flere til rundt 1000-lappen.

 

Samsung TN-panel

ASUS IPS-panel

 

jeg valgte asus-skjermen jeg :) takk for tipsene!

 

dette er hva jeg endte opp med av komponenter til min second life/photoshop-maskin:

 

 

tastatur LOGITECH WIRELESS SOLAR KEYBOARD K750 USB blir kjøpt inn på et senere tidspunkt, ettersom jeg har, kremt, presset budsjettet så langt at jeg hører det knirker bra mye nå :whistle:

 

jeg vil gjerne takke alle som har kommet med innspill og råd, det har vært uvurderlig! tusen takk for hjelpen! :new_woot:

 

slår av lysene, stenger og tasser ut av tråden og mumler for meg selv "eeep, jeg skal bygge min første maskin...! :wow: "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...