Gå til innhold

[Løst] ønsker ny stasjonær gaming pc til 7-8000


Anbefalte innlegg

hei. og hjelp! sitter med en 7 år gammel maskin det ikke er mye håp for lenger, og jeg er derfor ute etter en ny. jeg bygger ikke selv, og ønsker et ferdig oppsett jeg bare kan plugge inn og slå på.

 

budsjettet mitt er maks 8000, men kan jeg få en til en lavere pris uten å merke noe særlig forskjell i ytelse så går jeg gjerne for det. men inkludert i budsjettet mitt, om det er mulig, så vil jeg gjerne ha både skjerm og tastatur.

 

ønsker gjerne å være litt kresen på tastauret. er ute etter et flatere/mykere, som på bærbare. lange negler og harde taster - gjør fort vondt etter litt skriving. tastatur er ingen deal breaker, det kan alltids kjøpes senere.

 

skjermen jeg har nå er 17". ønsker ikke noen mindre skjerm. (vil ha ny, for jeg tror den jeg har er i ferd med å takke for seg også)

 

maskinen skal hovedsakelig brukes til second life, photoshop (samtidig) og blender.

 

jeg ville satt uendelig pris på all hjelp, og særlig hvis noen bare kan anbefale en grei maskin til mitt bruk uten å bli så altfor teknisk med alle disse rare navnene på komponenter... :blush:

 

det jeg har nå er sånn ca

  • Processor: AMD Athlon 64 Processor 3700+, MMX, 3DNow, ~2.2GHz
  • Memory: 1536MB RAM
  • skjermkort: NVIDIA GeForce GTS 250

så, ja. alt vil vel være et steg opp :new_woot:

 

og til slutt - bør jeg vente til etter jul med å kjøpe? (leser noe om nye skjermkort etter nyttår) eller er ikke det aktuelt å ta sikte på for en på mitt budsjett?

 

takk for at du leste så langt. jeg er veldig takknemlig for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det kanskje enklere hvis jeg kommer med et par forslag til maskiner jeg har sett på? :)

 

denne?

http://www.dustinhome.no/hp-7320-elite-all-in-one-ci3-33-4gb-500-215-w7p/product/5010618050?intcmp=searchProvider_dacsa

 

eller denne

http://www.dustinhome.no/dustin-pc-performance-xa65/product/5010613317?intcmp=searchProvider_dacsa

med denne skjermen?

http://www.dustinhome.no/lg-e2251vr-215-wide-tft-led-black-silver/product/5010617167

 

jeg er veldig usikker på hvor jeg bør begynne, som feks hvilke deler av maskinen jeg bør prioritere (til mitt bruk; se op)

 

hvis noen kan hjelpe meg med å finne komponenter som passer sammen fra komplett.no (feks) så er det også en start; hvis nettbutikken kan sette den sammen for meg før de sender den XD

Lenke til kommentar

Hei!

 

Til ditt bruk er det prosessor og skjerm som bør prioriteres i mine øyne.

 

En Sandy Bridge prosessor fra Intel (i5-2***/i7-2***) og en IPS skjerm vil være toppen. IPS skjermer koster litt mer, men det finnes noen rimelige varianter av disse også.

 

La meg se på dette mer i morgen tidlig da jeg er vanvittig trøtt nå, så skal jeg se om jeg får hjulpet deg litt.

 

 

Mvh

-Deluze

Lenke til kommentar

jeg kom frem til dette:

 

post-227710-0-31073500-1323473045_thumb.png

 

er med skjermen som Ares fant

 

men det er uten tastatur da :/

 

har selv nylig oppgradert fra en Athlon 64 x2 4000+

 

jeg lover deg at du kommer til å merke ytelsen betydelig på den prosessoren jeg satt opp.

 

si ifra hvis jeg glemte noe annet enn tastatur, jeg er også veldig trøtt...

Lenke til kommentar

TS:

Hva er dine tanker rundt overklokking?

 

Overklokking er å "trimme" prosessoren, og med i5-2500K er dette en lett affære.

Du vil kunne få en god økning i ytelse, men for all del, i5-2*** gjør en god jobb stock.

 

Hvis overklokking ikke er noe du vil holde på med kan du bytte ut prosessoren i olestokk sitt forslag med en i5-2500 (uten K) da sparer du litt, samt et H67 hovedkort.

 

 

@olestokk:

Et flott oppsett, og ingen mangler utenom tastatur så vidt jeg kan se

 

-Deluze

Lenke til kommentar

takker for alle tilbakemeldinger! så flott! :w00t:

 

Til ditt bruk er det prosessor og skjerm som bør prioriteres i mine øyne.

det høres logisk ut, takker :)

 

 

Enig meg Deluze med tanke på skjerm valg!

Har da funnet en skjerm på dustinhome til ca 1200 kr.

å, det var en fin skjerm :love: takk for tips :) nå spørs det om den får plass på skrivebordet mitt, for den var stor! :!:

 

 

jeg kom frem til dette:

 

post-227710-0-31073500-1323473045_thumb.png

å, så snilt å sette opp et forslag, takker :) men, hmmmm, hva er hva på den listen, det skjønner ikke jeg... :blush: men jeg stoler på at du vet hva du har satt opp :thumbup: er det lagt opp slik at de setter dette sammen for meg før de sender det?

 

 

TS:

Hva er dine tanker rundt overklokking?

at de som ikke vet noe særlig om det, og som har en uforklarlig tendens til å kjøre alt som går på strøm i grøfta, bør holde seg langt unna å fikle med ting som virker i utgangspunktet :!:

 

så da skal jeg se om ikke jeg får til å finne den prosessoren uten en k :blush: takk for godt tips! :)

 

 

har noen noen tanker om hvor jeg kan finne et slikt tastatur jeg beskrev? (ikke chiclet) trenger ikke være noen fancy greier, som feks ikke noe som lyser i mørket eller et typisk gamer tastatur. men gjerne et multimedia-oppsett eller noe.

 

og spiller det noen rolle om jeg bestiller før eller etter jul?

 

dere er til kjempestor hjelp - tusen hjertelig takk så langt! :w00t:

Endret av fortborte
Lenke til kommentar

 

jeg kom frem til dette:

 

post-227710-0-31073500-1323473045_thumb.png

å, så snilt å sette opp et forslag, takker :) men, hmmmm, hva er hva på den listen, det skjønner ikke jeg... :blush: men jeg stoler på at du vet hva du har satt opp :thumbup: er det lagt opp slik at de setter dette sammen for meg før de sender det?

 

 

sorry, beklager, tenkte ikke over det :(

 

dessverre settes det ikke sammen :(

 

komplett.no kan bygge den, men der er det veldig redusert i hvilke valg av deler man kan ha

 

eller så kan det settes sammen selv, ikke vanskelig heller, det er mer eller mindre "plug the thing into the thing", lærerikt og morsomt er det også :)

Lenke til kommentar

Skal vi se, denne maskinen hos Komplett kan være et utgangspunkt. Ta bort skjermen, og eventuelt bytt ut prosessoren til i5-2500 (i5-2400 er standard). Da havner prisen på 7042,- + skjermen som ares linket til som koster 1249,-

 

Så litt over ditt budsjett med andre ord (=8291,- + frakt).

 

 

Hvis du kjenner noen som kan bygge en data er det lett å presse prisen litt.

 

 

Hvorvidt det lønner seg å kjøpe før eller etter jul kommer helt an på hvilke tilbud som eventuelt kommer når, med andre ord er det vanskelig å si.

 

Angående tastatur kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Men om du oppretter en egen tråd om det under "Mus/tastatur" underkategorien av "Maskinvare" kan det være noen flere napp.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Hvis du kjapper deg litt kan du gjøre et aldri så lite kupp ved å kjøpe denne demo-maskinen fra komplett.no. Spillmessig er dette ganske så kraftig overkill til ditt bruk, men det kan jo tenkes du får lyst til å prøve noen kraftigere spill med tiden.

 

I tillegg kan du, som nevnt før se på denne skjermen.

 

Sammenlagt skal du da være oppi ca. 5700kr. I tillegg må du kanskje ha Windows? Isåfall vil Windows 7 Home Premium koste deg 700kr.

 

Ang. tastatur kan personlig anbefale deg denne lille saken som både har lave og myke taster, er trådløst og er ganske så sexy om jeg må si det selv ;) Det lades også via solcellepanel så du slipper å tenke på batterier.

Lenke til kommentar

dessverre settes det ikke sammen :(

å, fillern. :( hmm, ja, er kanskje ikke så vanskelig hvis man har en ørliten peil på hva man driver med. på dette tidspunktet er å prøve meg på bygging for første gang det siste jeg tenker på. men hvis jeg ikke får løst det på annen måte blir jeg kanskje desperat nok :grin2:

 

 

Skal vi se, denne maskinen hos Komplett kan være et utgangspunkt. Ta bort skjermen, og eventuelt bytt ut prosessoren til i5-2500 (i5-2400 er standard). Da havner prisen på 7042,- + skjermen som ares linket til som koster 1249,-

takk for forslag! vil du si den maskinen er et likeverdig alternativ til bygge selv-oppsettet fra dustinhome.no? taket på 8000 er dessverre maks :hm: og når jeg ikke har tilgang på noen som kan bygge for meg så begynner jeg å forstå at hva jeg er ute etter kanskje ikke er mulig...?

 

grunnen til at jeg spurte om jeg burde vente til nyåret med å kjøpe er fordi jeg har lest litt her at det kommer nye skjermkort da? og at det heller lønner seg å vente på det enn å kjøpe et av "forrige sesong". meget mulig jeg tar feil, men det var det inntrykket jeg fikk. men kanskje det ikke har noe å si for en med mitt budsjett uansett.

 

 

 

Ang. tastatur kan personlig anbefale deg denne lille saken som både har lave og myke taster, er trådløst og er ganske så sexy om jeg må si det selv ;) Det lades også via solcellepanel så du slipper å tenke på batterier.

oops, var ikke kjapp nok for den demo-maskinen. men - hvor trygt er det å kjøpe demo-maskiner?

 

det tastaturet der likte jeg veldig godt! :thumbs: takker for bra tips! ser ut til å være akkurat det jeg er ute etter :)

 

 

jeg tenker litt på om ikke det jeg ønsker meg er ute av rekkevidde for meg, ettersom jeg ikke bygger selv, eller kjenner noen som kan gjøre det for meg, pluss at budsjettet er såpass stramt. :hm:

 

denne maskinen som ares linket til i begynnelsen av tråden, kan den være at alternativ for meg da? og hvordan vil den være i sammenligning med det selvbygger-oppsettet fra dustinhome.no (som ser ut til å være det beste, hadde jeg bare bygget selv)?

 

 

TL;DR

så, kjapp oppsummering; denne skjermen og dette tastaturet er hva jeg har så langt. bare skjermen er inkludert i budsjettet mitt på maks 8000. tastaturet kan vente litt. og om denne maskinen kan være et alternativ til dette selvbygger-oppsettet.

 

takker for all innspill! hadde aldri turt å kjøpe noenting uten å høre her først :)

Lenke til kommentar

Det du ønsker er absolutt ikke utenfor rekkevidden til budsjettet ditt. Du får mye PC for 8000,- inkl. den skjermen, vårt problem er det å finne den maskinen med de beste kompromissene (som er lettere med byggesett, men bør ikke være veldig vanskelig med ferdigbygg).

 

 

Den maskinen ares linker til er absolutt ikke en dum maskin. Den har en prosessor som er et (ørlite) hakk under i5-2400 (3,0 vs 3,1 GHz), og den har et kvassere skjermkort.

 

 

Hvis du kjøper den og skjermen du blir anbefalt tror jeg neppe du vil bli skuffet, og ASUS er et godt merke.

 

 

Du har helt rett i at den nye skjermkortserien til AMD kommer til neste år (ryktene tilsier januar). Jeg vil anta(!) at det vil ta en stund til disse vil være å finne i ferdigbygg, men dette er antagelser basert på lite annet enn løse tanker.

 

Og den gleden du kan ha av maskinen nå, kan aldri erstattes av et litt bedre maskin senere, mener nå jeg i det minste :)

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Det du ønsker er absolutt ikke utenfor rekkevidden til budsjettet ditt. Du får mye PC for 8000,- inkl. den skjermen, vårt problem er det å finne den maskinen med de beste kompromissene (som er lettere med byggesett, men bør ikke være veldig vanskelig med ferdigbygg).

alt du skriver høres veldig bra ut, tusen takk for et supert, og oppmuntrende(!), svar :)

 

hvis det går 6-7 år til neste gang jeg kan oppdatere meg på pc-fronten så kanskje jeg tør å bygge da :D jeg har faktisk installert både os, harddisk og nytt skjermkort (med suksess :w00t: ) ved tidligere (separate) anledninger, men å sette alt sammen fra bunnen av åpner for litt for mange feilskjær akkurat nå, så tenkte det var best å play safe :cool:

 

da er jeg veldig mye nærmere en avgjørelse etter å ha spurt om en ting til... :blush: selv om den egentlig går over budsjettet mitt så er det jo jul snart :whistle: og jeg tenker at valget mitt nå står mellom den du opprinnelig linket til og asus-maskinen. hvis jeg gir komplett-maskinen 8gb ram, vil det være verdt det? burde jeg gå for den istedenfor asus-maskinen? med/uten mer ram. (jeg vet at ytelsen på en maskin ikke står og faller på mengden ram. (men det ser så pent ut med mer :!: ))

 

ang skjermkortet; jeg kjenner til nvidia-kortene og liker de og jeg vet at de går godt sammen med second life. har jeg forstått det rett om jeg sier at begge disse maskinene jeg nå står mellom har nvidia-kort? selv om den ene sier gainward. (dumt spørsmål? ja :thumbup: spurte jeg? ja :!: )

 

Og den gleden du kan ha av maskinen nå, kan aldri erstattes av et litt bedre maskin senere, mener nå jeg i det minste :)

det har du så rett i!

 

begynner å glede meg til ny maskin...! :new_woot:

Lenke til kommentar

Hei

 

Bare hyggelig!

 

Nå skal jeg ikke presse deg til noe du ønsker, men om du har installert OS, byttet skjermkort og harddisk har du nesten bygget en datamaskin :)

Det "vanskeligste" er hovedkortet og alle dets ledninger, men med manualen som følger med og god tid er ikke det noen kunst heller. Men nok om det, du bygger en PC selv når og om du føler at du har lyst.

 

Med tanke på din bruk (les: photoshop) vil 8GB minne være på sin plass, nå er ikke jeg en bilderedigerer, men jeg føler på meg at mange vil si at det er en nødvendig mengde.

 

 

 

Når det kommer til hvem av dem du bør velge kan det være til hjelp å liste opp de viktigste forskjellene mellom de to:

 

Hovedkort:

ASUS'en har et hovedkort med H67 brikkesettet, mens i Home i50 er det et Z68 brikkesett.

 

Det er 3 ting som Z68 har som H67 mangler; 1 av de er neppe vesentlig for deg (en RAID løsning).

 

2) Det som kan være interessant er at Z68 gir deg mulighet til å overklokke prosessoren (mest interessant med en ulåst prosessor som er merket med en "K" etter navnet (eks. i5-2500K)). Overklokking er rett og slett å "trimme" prosessoren for å få mer kraft. Nå vil prosessoren være mer enn god nok for deg, men ved å overklokke kan en skyve på tidspunktet når en må oppgradere prosessoren.

 

3) Videre gir Z68 mulighet for å ha en SSD som cache for en HDD. Dette skal gjøre at maskinen vil legge filer som sjelden brukes på HDD og filer som hyppig blir brukt på SSD'en for å gi deg raskest mulig maskin. NB! Dette er noe jeg virkelig ikke kan 100%, men jeg tror ikke jeg sier mye feil.

 

 

Skjermkort:

ASUS'en har et GTX 550 Ti, og Home i50 har et GTS 450. GTX 550 Ti er omlag 15% raskere enn GTS 450, men ingen av dem er et spesielt stort hopp opp fra det kortet du har i dag (GTS 250). Faktisk yter GTS 450 dårligere enn GTS 250 i hvert fall 2 spill (link og link).

 

Du må i grunn legge på ca. 1000,- for et vesentlig ytelsesløft innen grafikken (til et GTX 560 Ti). Dette er ca. 36,6 % raskere enn GTX 550 Ti og 41,6 % raskere enn GTS 450 (prosentvis forskjell er gjennomsnittet av tre resultater fra denne testen).

 

 

Prosessor:

ASUS'en har en i5-2320 og Home i50 har en i5-2400.

i5-2320 har en klokkehastighet på 3GHz og en turboboost til 3,3 GHz.

i5-2400 har en klokkehastighet på 3,1 GHz og en turboboost til 3,4 GHz.

 

Dette er så marginale forskjeller (sier jeg uten å ha sjekket faktiske tester av de to) at valget er hipp som happ.

 

 

Øvrige deler:

Jeg har ingen grunnlag for hva jeg har tenkt til å påstå nå, og alt som følger er hva jeg tror. Jeg tror at maskinen fra ASUS ikke har like gode/trygge komponenter som den fra Komplett. Dette har jeg ingen støtte for å si, men hva jeg kan trygt si som stemmer er at delene i ASUS'en er ukjente. Og ukjente deler er deler jeg ikke stoler på. Men det er min filosofi, og det kan være at jeg har en grunnløs frykt.

 

 

 

Så, hvilken maskin bør du velge?

 

Svaret jeg har lyst til å gi deg er verken av dem. Uansett hvem av dem du velger kjøper du et grafikkort du ikke har bruk for siden det du har i dag yter tilnærmet like godt.

 

Det jeg heller foreslår er at du tar sjansen på å bygge selv, til tross for hva jeg sa inledningsvis om ikke å presse deg til noe du ikke ønsker.

 

Når jeg begynte å skrive innlegget var jeg ikke klar over de ørsmå forskjellene mellom GTX550 Ti/GTS 450 og GTS 250, og tok det for god fisk at du ville oppleve et ytelseshopp uansett. Siden det ikke er tilfellet vil jeg anbefale deg å utfordre deg selv med et selvbygg. Det er ikke vanskelig om du bruker manualene som følger med, samt tar deg god tid. Og hvis noe ikke skulle fungere har du dette forumet med mange brukere som kan hjelpe deg med det aller meste.

 

 

Jeg lar deg gruble litt på hva du ønsker å gjøre, så kan vi heller diske opp en handlekurv med deler eller kikke oss omkring etter et bedre alternativ når du gir oss svar på hva du ønsker å gjøre.

 

 

ang skjermkortet; har jeg forstått det rett om jeg sier at begge disse maskinene jeg nå står mellom har nvidia-kort? selv om den ene sier gainward. (dumt spørsmål? ja :thumbup: spurte jeg? ja :!: )

 

Du har forstått helt rett! Begge er kort fra Nvidia. Nvidia og AMD produserer kort og deretter sender de kortene til en rekke andre (blant andre Gainward) som setter på sine klistremerker og eventuelt modifiserer kortene på ulike måter (overklokking og/eller andre kjøleløsninger blant annet). Dumt spørsmål? Ikke egentlig. Det er alltid greit å bli helt sikker.

Og om det skulle være slik at det var et dumt spørsmål gjør ikke det så mye heller, for de er lette å svare på :)

 

 

 

Mvh

Deluze

Lenke til kommentar

hei igjen, og beklager at det har tatt litt tid før jeg svarte. som du foreslo så har jeg brukt tiden til å tenke grundig over om jeg skal gå for selvbygg eller ikke.

 

jeg har til syvende og sist landet på et ferdig oppsett.

 

startet denne tråden med en overbevisning om at jeg ikke ville bygge selv, men har etterhvert helt seriøst vurdert å gjøre det. etter å ha pløyd gjennom noen artikler og videoer om emnet, og etter å ha lest (dine) flotte og konstruktive svar jeg har fått her så tenkte jeg at det ser faktisk ikke umulig ut. men nå har den nåværende maskinen min endelig tatt kvelden, etter en lang og smertefull historie bak seg med kranglete oppførsel og fullstending systemkræsj hvertfall tre ganger. jeg er bare så møkklei feilsøking og alt som ikke virker "inni der" (peke på kabinettet).

 

sukk, kjære julenisse, jeg ønsker meg bare en maskin jeg kan slå på og begynne å bruke... (ikke spesielt rettet til deg altså, med mindre du har masse hvitt skjegg :grin: )

 

jeg skal medgi at det er ikke fullstendig uinteressant å vite hva som befinner seg på innsiden av kabinettet og hvordan ulike komponenter best kan arbeide sammen. og hadde jeg ikke vært så desperat ivrig etter å få et nytt system så fort som mulig så hadde jeg gjerne prøvd meg på selvbygg.

 

er du fremdeles villig til å hjelpe med å finne et greit alternativ til selvbygg? kanskje er du bortreist for julen, men det er kanskje noen andre som leser dette som kan og vil hjelpe? (i såfall, se min første post for hva jeg er ute etter)

 

deluze, du er en engel som har giddet å være så behjelpelig med informasjon og jeg er oppriktig takknemlig for tiden din, uansett om du kan hjelpe mer eller ikke.

 

:)

Lenke til kommentar

*snip*

 

sukk, kjære julenisse, jeg ønsker meg bare en maskin jeg kan slå på og begynne å bruke... (ikke spesielt rettet til deg altså, med mindre du har masse hvitt skjegg :grin: )

 

*snip*

 

deluze, du er en engel som har giddet å være så behjelpelig med informasjon og jeg er oppriktig takknemlig for tiden din, uansett om du kan hjelpe mer eller ikke.

 

:)

 

Jeg har en del skjegg, men hvitt er det ikke :)

 

Bare hyggelig! Det er greit å hjelpe til der en kan synes jeg. Jeg jobber mye om dagen for å få ferdig noen prosjekter, men forhåpentligis finner jeg litt tid til å finne noe torsdag/fredag eller eventuelt lørdag.

 

Et alternativ kan være en Demo-PC fra Komplett eller lignende. Dette er maskiner som Komplett har bygget for andre, som enten har vært returnert med angrefrist eller ikke hentet i det hele tatt. Men vi får se, forhåpentligvis finner vi noe som passer bruken og lommeboken din.

 

Mvh

-Deluze

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et alternativ kan være en Demo-PC fra Komplett eller lignende. Dette er maskiner som Komplett har bygget for andre, som enten har vært returnert med angrefrist eller ikke hentet i det hele tatt. Men vi får se, forhåpentligvis finner vi noe som passer bruken og lommeboken din.

 

hei igjen :) (og/eller til andre som måtte lese og har input)

 

nå er jeg såpass desperat ivrig at jeg har landet på selvbygg. :!: på dette stadiet hva har jeg å tape egentlig, ikke sant? :!:

 

har satt opp den samme handlelisten (hos dustinhome) som først ble foreslått her. ser at det er enkelte prisforandringer, men sluttsummen er stort sett den samme. os opp 100 kr! er dette normalt?

 

takknemlig for alle innspill! :)

 

kunne ikke finne noen mulighet for å dele handlevognen så legger ved et bilde av hva jeg har nå:

post-96867-0-32804800-1325717029_thumb.gif

 

pr idag, er dette hva jeg kan gå for eller har det dukket opp noe nytt jeg kan forandre på?

 

takknemlig for alle innspill! :)

Lenke til kommentar

Trenger du tastatur, mus, prosessorkjøler, musmatte, headsett osv..?

 

hei! som nevnt tidligere i tråden så er tastatur funnet, men vil bli kjøpt inn utenom budsjettet ved en senere anledning. musematte, headsett osv (=høyttalere og mus?) trenger jeg ikke.

 

prosessorkjøler var jeg ikke klar over. jeg kan ikke se at noen av forslagene hittil har nevnt dette og oppsettet jeg har gått for har fått tommelen opp, så dette var nytt for meg. jeg trodde prosessoren ble levert sammen med dette? eller kjølepasta?

 

ble litt forvirret nå. forklar gjerne :)

Lenke til kommentar

Trenger du tastatur, mus, prosessorkjøler, musmatte, headsett osv..?

 

hei! som nevnt tidligere i tråden så er tastatur funnet, men vil bli kjøpt inn utenom budsjettet ved en senere anledning. musematte, headsett osv (=høyttalere og mus?) trenger jeg ikke.

 

prosessorkjøler var jeg ikke klar over. jeg kan ikke se at noen av forslagene hittil har nevnt dette og oppsettet jeg har gått for har fått tommelen opp, så dette var nytt for meg. jeg trodde prosessoren ble levert sammen med dette? eller kjølepasta?

 

ble litt forvirret nå. forklar gjerne :)

 

det følger med en kjøler med kjølepasta sammen med prosessoren, men en anne kjøler vil være stillere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...