Gå til innhold

Bygge gamer-PC i januar


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg la planene om en ny gamer-PC i november på is i påvente av AMDs HD 7000-serie. Nå begynner tiden å nærme seg, så tenkte jeg skulle kjøpe inn de fleste delene allerede nå. Har tenkt meg litt om, og gått for midtower istedenfor fulltower. Er nesten 100% sikker på delene, men vil bare forsikre meg om at alt er kompatibelt og gir god ytelse i spill som BF3, Crysis og fremtidige spill. Jeg har ingen bestemt prisgrense, men om en liten prisøkning gir stor ytelsesgevinst er det ingen krise.

 

Jeg tenker på dette oppsettet (alle delene skal ikke kjøpes fra Komplett ;)):

*CASE:Corsair Carbide 500R MIDI White (skal ikke byttes, liker design og funksjoner)

*MOBO: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155

*CPU: Intel® Core i7-2600K Processor

*CPU-KJØLER: Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler

*GPU: AMD Radeon HD 7970

*RAM: 2 x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

*SSD: Samsung SSD 830 Series 128GB

*HDD: Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

*PSU: Corsair HX 850W PSU

*DVD: Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19

*WIFI: D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter

*SKJERM: DELL U2412M ULTRASHARP 24" WIDE TFT LED BLACK

*TASTATUR: Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB

*MUS: Logitech G400 Gaming Mouse (MX518)

*MUSMATTE: SteelSeries QcK, Musematte i Tøy

*HEADSET: CM Storm Sirus Gaming Headset eller Logitech G35 Gaming headset

 

Er usikker ang. hvilket headset jeg skal skaffe. Hardware.no har ingen test av G35, men CM Sirus fikk god kritikk. Skjermen velger jeg med tanke på bildekvalitet og justeringsmuligheter. Vil det være mulighet for 2 x HD 7970 i Carbide 500R? Jeg venter kanskje med kjøp av harddisk, har en WD Green-disk liggende som kan benyttes inntil prisene synker. :)

 

Tar i mot alle innspill og kommentarer.

 

EDIT: Prisen for dette oppsettet på Komplett er rundt 18500 kr (inkl. skjerm fra Dustinhome, men uten HDD). For HD 7970 regnet jeg med den ryktede prisen på 4400 kr. Det kan sikkert bli litt billigere om jeg kjøper litt her og der.

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan o starte med å bytte prosessor til i5 2500K siden i7 2600K har ikke noe for seg i spilling, det var 800kr spart :)

 

i tillegg så må jeg "advare" deg om at H100 bråker værre enn en flygemaskin under oppstart med mindre du har viftene koblet til viftestyring.

 

Edit: så ikke at du hadde skrevet 2x på RAMen, dropp sett nr.2, du trenger ikke mer enn 4 GB RAM i gaming, de fleste kjøper 8GB fordi det er så billig, 16GB er bare "overkill inception"

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å kjøre en del tunge kalkulasjonsprogrammer på PCen i skolesammenheng, vil det ikke lønne seg med 2600K da? Jeg har lest at 2600K også kan overklokkes mer enn 2500K. Men prisforskjellen er også ganske stor. hmm...

 

Innser at 16GB RAM er overkill, men så var det jo såpass billig at det nesten ikke skader. :p

 

Oi, jeg trodde vedlikeholdsfrie sett som H100 var musestille jeg. Bråker det mye under load også, eller gjelder bare oppstarten? Hvis det er sistnevnte, er det ikke så farlig siden jeg nesten aldri skrur av PCen uansett. :D Har du forslag til noen gode luftkjølere da? Regner med at Noctua NH-D14 vil kræsje med Vengeance-brikkene, eller?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å kjøre en del tunge kalkulasjonsprogrammer på PCen i skolesammenheng, vil det ikke lønne seg med 2600K da? Jeg har lest at 2600K også kan overklokkes mer enn 2500K. Men prisforskjellen er også ganske stor. hmm...

 

Innser at 16GB RAM er overkill, men så var det jo såpass billig at det nesten ikke skader. :p

 

Oi, jeg trodde vedlikeholdsfrie sett som H100 var musestille jeg. Bråker det mye under load også, eller gjelder bare oppstarten? Hvis det er sistnevnte, er det ikke så farlig siden jeg nesten aldri skrur av PCen uansett. :D Har du forslag til noen gode luftkjølere da? Regner med at Noctua NH-D14 vil kræsje med Vengeance-brikkene, eller?

 

ja noctua nh-d14 krasjer med vengenace brikkene.

 

h100 bråker bare de 2-3 første sekundene, det er noe man vender seg til.

 

overklokking kommer rett og slett an på de individuelle prosessoren, alle prosessorer overklokker forskjellig, det gjelder bare å være heldig med sin ;)

 

hvilket programm bruker du til kalkuleringene? forskjellen mellom i5 og i7 er hyperthreading, ikke alle programmer bruker dette, de fleste som bruker det er videoredigering on sånt

Lenke til kommentar

Ok, tror jeg går for i5 2500K da siden jeg ikke skal bruke PCen til videoredigering og slikt. Pengene som spares kan jeg bruke på HDD eller GPU. Blir nok H100 siden den passer så godt inn i 500R. Er det verdt å erstatte viftene til H100 eller er det penger ut av vinduet?

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. :)

 

Jeg får teste ut de medfølgende viftene før jeg evt. går til anskaffelse av nye, men har lest litt rundt og funnet mye godt om Typhoon. Blir nok mest sannsynlig de om jeg velger å bytte.

 

EDIT: Glemte å spørre om det vil være mulig med Crossfire 7970 i 500R dersom jeg skulle velge å ha det i fremtiden?

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Ok, tror jeg går for i5 2500K da siden jeg ikke skal bruke PCen til videoredigering og slikt. Pengene som spares kan jeg bruke på HDD eller GPU. Blir nok H100 siden den passer så godt inn i 500R. Er det verdt å erstatte viftene til H100 eller er det penger ut av vinduet?

H100 i seg selv er penger ut av vinduet:

Phanteks kjøler er bedre og bråker mindre

H80 og Kühler 920 kjøler 95% så bra, koster mindre og bråker like ille.

Kjøling mot støy blir gruset av luftkjøling.

 

For prisen av en H100 kan du kjøpe en Silver Arrow og erstatte viftene med Gentle Typhoon eller bedre vifter.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å prøve ut et ferdig "vannkjølingssett", selv om det blir en relativt dyr affære. :p Har alltid hatt luftkjøling, og fikk lyst på noe nytt bare for å sammenligne. Støyen kan jeg klare meg med hvis jeg justerer ned viftehastigheten ved idle, under load har jeg mest sannsynlig headsettet på med full guffe.

Lenke til kommentar

Den så faktisk ikke så ille ut mtp. prisen, omtrent like dyr som H100. Men regner med at dette settet er langt vanskeligere å installere i kabinettet (modifikasjoner?), og krever en del vedlikehold? Følger alt med i pakken? Hvordan stiller denne seg i forhold til H100? Skjønte ikke noe som helst av tysken der. Ser det ble en del spørsmål, men håper du skjønner at jeg er noob på vannkjøling. :)

Lenke til kommentar

Da så. Jeg trodde du hadde overklokket fra 1600 MHz. Jeg vil tro disse brikkene ikke kan utnyttes 100% av et hovedkort og CPU som ikke støtter så høy minnefrekvens, og med prisforskjellen på 200,- er det i mine øyne ikke verdt. Går med de jeg allerede har valgt.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt meg litt om nå. Siden de første HD 7970-kortene som kommer fra AMD ikke har de beste kjøleløsningene, er det like greit at jeg venter til de andre kort (fra ASUS og lignende) kommer noen måneder senere. De er sikkert også overklokket litt og lager mindre støy.

 

Så det faktiske spørsmålet: Hvilket kort for rundt 1500 kr bør jeg velge som midlertidig løsning? AMD eller nVidia? Vil det klare BF3 greit?

 

EDIT: Har sett litt på disse:

 

*ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII 1GB PCI-E

 

*GIGABYTE GEFORCE GTX 560 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI

 

*ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU 1GB GDDR5 PCI-E DVI/DP

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt meg litt om nå. Siden de første HD 7970-kortene som kommer fra AMD ikke har de beste kjøleløsningene, er det like greit at jeg venter til de andre kort (fra ASUS og lignende) kommer noen måneder senere. De er sikkert også overklokket litt og lager mindre støy.

 

Så det faktiske spørsmålet: Hvilket kort for rundt 1500 kr bør jeg velge som midlertidig løsning? AMD eller nVidia? Vil det klare BF3 greit?

 

EDIT: Har sett litt på disse:

 

*ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII 1GB PCI-E

 

*GIGABYTE GEFORCE GTX 560 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI

 

*ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU 1GB GDDR5 PCI-E DVI/DP

 

gå for 6870 du:

 

post-227710-0-88097400-1323514068_thumb.png

testen er BF3 - high - 0xMSAA - 16xAF - 1920x1200

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...