Gå til innhold

Yrke for en som vil jobbe med mennesker, som man tjener minst 400.000 på?


moll

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år. Jeg går 2. året på vgs. Jeg går barne- og ungdomsarbeider. Og tenkte å gå påbygning neste år. Men jeg lurer på hva jeg skal bli. Hvilken utdanning jeg skal ta etterpå.

 

Jeg er veldig glad i mennesker, og kunne tenke meg å jobbe med mennesker. Jeg vil gjerne ha en jobb der jeg tjener ganske bra. Helst minst 400.000 i året.

 

Er det noen som vet av noen yrker som fyller disse ønskene? (helst ikke noe der jeg må håndtere blod og slikt, tåler ikke blod). :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er få jobber der du vil få begynnerlønn på 400 000 om du skal jobbe med mennesker (tenker da på assistanse, miljøarbeider, barnehage, jobbe ved eldrehjem osv.).

 

Men om du får deg god utdannelse innen en eller annen spesialist-tjeneste så kan det jo sikkert gå. Om ikke i begynnerlønn, så kan du jo tjene mer etterhvert.

 

ps. jeg vet langt fra fasitsvaret på spørsmålet ditt, så sikkert mange som kommer med mer utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

tåler ikke blod, så lege blir till i det meste laget for meg. Det er ikke så nøye om det ikke er akkurat 400k, men kunne tenke meg å tjene noe i den duren. Jeg er nemelig veldig usikker på hva jeg vil bli, så da kan jeg jo like gjerne begynne å innteressere meg for noe, der jeg tjener litt penger :D Bare kom med flere forslag, dere er flinke... noe med mennesker ;)

Lenke til kommentar

Lektor med opprykk tjener over 400.000 i året.

 

Mvh Yvonne :heiajente:

 

Det er jaggu ikke bra lønn.Har bare vgs,og tjener over 400.000..

Hva er vitsen med høyere utdannelse,når man tjener det samme som en rørlegger?

 

Fordi jeg ikke vil bli rørlegger, men lærer? Nå skal det sies, lektor med opprykk (vanlige lektorer tjener mindre) er vel noen av de som tjener best innenfor lærerstanden, 415.000 kr i året er deres startlønn, så kan må oppnå over 500.000 i året. Jeg skulle egentlig bli adjunkt og ville da ha tjent vesentlig mindre. I tillegg får jeg slettet 50.000 kr av studielånet etter endt studietid, så jeg er fornøyd. Det er høyere årslønn enn det jeg er oppvokst med (dvs mine foreldre vil tjene vesentlig mindre enn meg, og jeg har hatt en god oppvekst, tvile på at jeg vil lide noen nød).

 

Ikke alt er penger, jeg vil faktisk ha et yrke jeg trives i.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Større mulighet for å komme lengre i bedriften, mer givende og varierte jobber osv. Jeg vet ikke, men kanskje startlønn for en lektor er 400 000, men man kan i så fall få bedre stillinger etterhvert som gir bedre betalt. Lektor er også jobb i det offentlige, som vil betale dårligere.

 

De fleste Siv ing-linjer har for eksempel ha en begynnerlønn på 500 000, med en del linjer som gir 600-700k i startlønn. Den vil også stige betraktelig etterhvert som man får mer erfaring og kan få bedre stillinger.

 

Kort sagt, lengre utdanning vil gi høyere betalt og en lengre og bedre karriærestige.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Det er sant. Innenfor bedriften jeg jobber er lærere faktisk ganske ettertraktede, mye fordi de har erfaring med å jobbe med mennesker, være foredragsholdere etc. Der tjener de da også vesentlig bedre enn jeg nok kommer til å gjøre, men så det å jobbe som lærer viktigere for meg enn lønna (så lenge den er noe å leve av).

 

Det er egentlig fantasien som setter stopper for oss som blir lærere, mulighetene er mange, man må ikke bli lærer selv om man er utdannet til det.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Lektor med opprykk tjener over 400.000 i året.

 

Mvh Yvonne :heiajente:

 

Det er jaggu ikke bra lønn.Har bare vgs,og tjener over 400.000..

Hva er vitsen med høyere utdannelse,når man tjener det samme som en rørlegger?

 

Fordi jeg ikke vil bli rørlegger, men lærer? Nå skal det sies, lektor med opprykk (vanlige lektorer tjener mindre) er vel noen av de som tjener best innenfor lærerstanden, 415.000 kr i året er deres startlønn, så kan må oppnå over 500.000 i året. Jeg skulle egentlig bli adjunkt og ville da ha tjent vesentlig mindre. I tillegg får jeg slettet 50.000 kr av studielånet etter endt studietid, så jeg er fornøyd. Det er høyere årslønn enn det jeg er oppvokst med (dvs mine foreldre vil tjene vesentlig mindre enn meg, og jeg har hatt en god oppvekst, tvile på at jeg vil lide noen nød).

 

Ikke alt er penger, jeg vil faktisk ha et yrke jeg trives i.

 

Sorry,jeg var noe utydelig.Mente bare å sammenlikne lønnsnivå,ikke at du skulle bli rørlegger i stedet for lærer.Men selv om jeg ikke har høyere utdannelse,så er jeg hjertens enig med kompiser som mener at høyt utdannede ikke tjener godt nok,det gjør de ikke dersom lønna er lik en håndverker sin,som krever 4 årig vgs.også har man,som du sier studielån å betale på også.

Eksempelvis er svogern min tømrer og drar inn greit med kroner på akkordarbeide.Tror han bikker 500.000 i året på å stå å snekre.Da er det merkelig at en som er lærer eller tilogmed Lektor tjener mindre/det samme.

Selvsagt skal en ha en jobb man trives i,og ja,det er viktigst.Enig der.

Godt vi alle er forskjellige,så samfunnet fungerer.Skulle tatt seg bra ut dersom alle ville jobbe med det samme.

 

Forøvrig er rørlegger en møkkajobb=)

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

De fleste Siv ing-linjer har for eksempel ha en begynnerlønn på 500 000, med en del linjer som gir 600-700k i startlønn. Den vil også stige betraktelig etterhvert som man får mer erfaring og kan få bedre stillinger.

 

Kort sagt, lengre utdanning vil gi høyere betalt og en lengre og bedre karriærestige.

 

Tviler ikke på at du har belegg for å påstå dette, men jeg tror det er ganske avhengig av hvor du bor/jobber.

I Trondheim veit jeg at en nyutdannet siv.ing starter på rundt 440-460 000kr

Skal sies at man går rimelig raskt opp i grunnlønn i løpet av et par år. To av mine kamerater som jobber i her i Trondheim fikk dette som startlønn, og ikke er det overtidsbetalt heller. Begge jobber for mellomstore ingeniørfirma her i landsdelen.

 

Den i min gamle vennegjeng som definitivt tjener mest, er lokfører for NorCargo(?!), og tjente i 2010 850 000kr

 

Selv jobber jeg innen finans, og har rundt 550 000kr. Skal ha gjennomgang av lønn i Mai, håper på 20-30 000kr brutto ekstra på grunnlønna da.

Har ansattefordeler til en verdi av rundt 80 000kr pr år.

Ytelesespensjon, uførepensjon, gruppeliv, ansattevilkår på lån, bilordning etc.

Lenke til kommentar

Jeg er 17 år. Jeg går 2. året på vgs. Jeg går barne- og ungdomsarbeider. Og tenkte å gå påbygning neste år. Men jeg lurer på hva jeg skal bli. Hvilken utdanning jeg skal ta etterpå.

 

Du burde gå videre og ta sosionom eller lignende, men anbefaler deg å få litt erfaring i fag + fagbrev som barne- og ungdomsarbeider før du tar dette. Det av den enkle grunn at du blir mer atraktiv for en fremtidig arbeidsgiver hvis du har fagbrev og har erfaring i arbeid med mennesker. Spør du meg er barn- og ungdomsarbeidere under betalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...