Gå til innhold

Har du en utdanning innenfor elektrofaget?


Peus94

Anbefalte innlegg

Går førsteåret elektro nå, og tiden er snart inne for å søke andreåret og jeg er veldig usikker på hva jeg faktisk vil bli. Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen erfaring? Si gjerne hva du har gått og hvor.

 

ut ifra erfaring er det mye lurere å snakke med tidligere elever, og elever som går der nå.

Virker som om skolene fremstiller skolen best mulig for å få flest mulig elever til å søke der, og så viser deg seg at det er ganske annerledes.

 

Så hva har folket gått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk flyfag på Skedsmo. Var morsomt, men veldig tungt med tanke på mange eksamener. Gikk avionikk. Hvis du er flink, og har lite fravær så klarer du deg. Problemet vårt var at det eksisterte nesten ikke lærlingplasser. 14 lærlingplasser til 36 elever over hele landet (+ de som ikke fikk i fjor).

SAS hadde vel to avionikerstillinger ute, hvor det var 100 søkere. En i klassen min fikk jobb der. Fire av elleve i klassen fikk lærlingplass, jeg fikk ikke da jeg hadde litt for mye fravær.

Lenke til kommentar

Jeg gikk Gk og Vk1 elektro fra 1995-1997

Jobbet som elektriker frem til 2010, men arbeidsulykke førte meg tilbake på skolebenken, så nå går jeg på Elektroingeniør, Fornybar Energi, på Universitetet i Agder.

 

 

Hvis jeg skal anbefale deg noe så er det å sette seg inn i faget, se hvilke muligheter som ligger der, og hva som er tilgjengelig der du ønsker å bosette deg i fremtiden.

 

Men utover det, så ville jeg anbefalt Vk1 Elektro, og etter det gått videre på Teknisk fagskole i 2 år og tatt Installatørprøven.

 

Selv gikk jeg fagskole i 6 uker etter Vk1, jeg var lite motivert den gangen og tok første jobbtilbudet jeg fikk, det angrer jeg på i dag.

 

 

Lykke til med valget! =)

Lenke til kommentar

GK(idag VG1) Elektro

VK1(idag VG2) Elektro

VK2(idag VG3) Elektro med maritim påbygning

Lærling på sjøen 20mnd, 6mnd som elektriker på sjøen.

Teknisk Fagskole Elkraft nå.

 

Kan anbefale sjølivet hvis det å være borte halve året ikke er noe problem for deg. Man har til gjengjeld fri halve året(8 måneder fri hvis du er heldig og får jobb i Nordsjøen), og relativt bra lønninger. Ikke fokuser på at du har fri halve året. Du er også borte fra kjæreste, venner, familie og hobbyer o.s.v. halve året, og det er ikke alle som takler dette.

 

Men utover det, så ville jeg anbefalt Vk1 Elektro, og etter det gått videre på Teknisk fagskole i 2 år og tatt Installatørprøven.

Man får ikke gå opp til Installatørprøven før man har hatt:

a) Fire år som montør,

b) To år som planlegger/saksbehandler eller

c) En kombinasjon(to år montør, ett år planlegger f.eks.)

Lenke til kommentar

Andre år på videregående gikk jeg VK1 Elektronikk. Det var helt greit, lærte mye om kretser og dilldall, men det var ganske enkelt, og dødskjedelig, fikk 5 på eksamen i digitalteknikk uten å engasjere meg nevneverdig. Jeg gadd ikke søke lærlingplass i det eneste firmaet jeg visste var tilgjengelig (telemontør i bravida eller hva det het den gangen), så gikk nytt VK1 Elektro året etter, det var mer etter min smak.

 

Nå har jeg jobbet i samme installasjonsbedrift siden jeg var lærling, er 9 år siden jeg begynte i lære. Driver mest med service, påbygg, feilsøking (greit å få brukt hjernen litt), og små nybygg (boliger).

 

Trives godt, bortsett fra å måtte snakke med kunder. :whistle:

Lenke til kommentar

Andre år på videregående gikk jeg VK1 Elektronikk.

Samme her. Jobbet som telekommunikasjonsmontør noen år nå. Synes det er helt greit. Det er mange underkategorier, så man kan jobbe med nesten hva som helst. Alt fra innendørs installasjoner, bredbåndspatruljer til klatring i mobilmaster og skjøting av større kabler ute.

Snuser litt på teknisk fagskole nå, men får se.

Lenke til kommentar

Jeg gikk VG2 Data og elektronikk, men fant ut at det ville bli et sted mellom vanskelig og umulig å få den jobben jeg ville ha med kun videregående utdanning. Dermed gikk jeg påbygg, og studerer nå ved NTNU.

 

VG2 var greit nok det, men nivået var så som så. Pensum er tross alt ganske begrenset og jeg lærte ikke så mye nytt innen det jeg var interessert i.

Lenke til kommentar

Hadde besøk av maritim kompetanse. Skipselektriker virker jo veldig spennende!

 

 

Noen som har kjennskap til noen med jobb som har gått elenergi, data eller automasjon? Eller bare har peiling på hvilket jobber som er å få innenfor hver kategori?

 

Holder med grove trekk hvis det blir for mye (:

 

og takk for innspill!

Lenke til kommentar

ville valgt det jeg jobber med i dag. installasjon på skip. her får du veldig mye av elektro. ofte så bygger installasjonsfirmaet startere og cabineter selv som innebærer automatisjon. det er noe jeg elsker, men å sitte på en stol i flere døgn å koble skap på skap blir kjedelig på sikt. bedrifta kan også ha skipselektronikken ombord. dvs navigasjon, gyro, antenne, VHF, UHF, kartplotter, GPS, DGPS, nødpeiler, fremdrift, Dynamisk posisjonsustem (DP) med HIPAP og mer. det er også på enkelte typer skip ekstremt mye data og telefon kommunikasjon, noe som gjør at det blir veldig mye cat kabeltrekking. men kabeltrekking på skip er det veldig mye av. det jeg liker ombord er å jobbe med et anlegg fra start til slutt. helst noe med viktige systemer som fremdrift, hoved og akc. generator, brannsløkkingsanlegg, IAS/EO og ROV og LARS. de å sitte på en stol eller stå å koble med musikk på øret er himmelsk. noe av det værste arbeidet av jobben er å jobbe med en umotivert lærling som trur han er "over" alle andre og har en egentlig alder fra 2 år til 60 år. dette sammen med en kabeltrekking jobb som er krevende i seg selv da det er trangt rundt kabelgater og småe rør med ekstreme svanehalser. det beste da er å bruke en singelmode fiberkabel som trekkefjær. på slutten av byggetiden blir det alltid mye overtid som blir mye penger. det å løpe rundt i t skjorte å ta småe og viktige jobber som går på punch liste, er veldig gøyt. på prøveturer så blir man med å starter opp alle anlegg og kjører ut å tester anleggene. da får man også mat ombord. testing av utstyr er veldig gøyt. enten så virker det eller så går noe galt. plutselig så kan skipet få blackout å da er det bare å finne fram hodelykte å springe. vanlig at en fyr har forsøk å starte noe som har krevd veldig stor startstrøm eller kapasitet sånn at feed fra generator slår seg ut. da er det bare å starte en av de andre generatorene og øke produksjonen av strøm. legge inn feedere så man får mer strøm fram tid hovedtavlene.

 

etter noen måneder på skipet så står man igjen med et godt stykke nymoderne skip. du bidrar verden gjennom nyskaping. er det en kjemikalietanker så forsyner du verden med olje, er det et offshore fartøy så bidrar du også med olje. jeg kan si deg at i dåpen så blir du garantert stolt over hva du har vert med å bidrat med. da er det bare å stille seg på rekke så kommer rederi og mannskap å takker for en godt utført jobb. på den siste dåpen så skulle skuta gå på landstrøm. den var på 450A som er veldig lite. dåp sermonien var igang. jeg og en kollega skulle egentlig gjøre ferdig en jobb som krevde at en 3 delt hangardør til ROV måtte vere delvis open. kollegaen skulle opne døra og hadde musikk på øret. han hadde ikke fått med seg at det var dåp den dagen. så han starta HPU for å kunne opne døra. den trekker ca 250A i vanlig drift. da slutta jo mic og høytaler å virke og han hørte bare at motorer slutten å gå i mørket.

Lenke til kommentar

ombord i skip er det snakk om mega og kilo. da mener jeg kA o.a. siden det er 60 HZ og 450V ombord så må man passe bedre på hva man egentlig driver med. man har 12V, 24V, 230V, 450V, 690V og høyere med gigantiske strømslukere ombord. en oljerigg bruker f.eks. 11 000V. med diesel-elektrisk fremdrift så bruker de ofte høyspenning til thrustere og propeller. da må man også ha hovedgeneratore som produserer høyspenning. visste du at Remotely operated vehicle (ROV) faktisk bruker høyspenning? skulle ikke helt tro det, da navlestengen er ikke best egnet med høyspenning sammen med signal. da brukes det selvsakt litt spesielle effektbrytere til betjening. ting som er litt skremende er når man slår inn en hovedbryter til en veldig stor strømsluker. da smeller bryteren inn med fjærbelastet kobberskinner. hvis feedingen går gale så vil jeg ikke være der. bare en kortslutning på en 100A motor smeller godt i ørene. og ikke minst blir det svart over alt og mye røyk. men det er en veldig fin jobb. alle vet at det flyter over av polakker på norske skipsverft. noen er flinke, mens noen er bare udugelig. vi trenger flere nordmenn. man er også ettertrakta da man kan jobbe på skip, industri og bygg, men også offshore med litt kurs. vil du reise til utlandet og jobbe service på reisende skip så er det mulig. skipsverft tilbyr ofte service til skip som er i drift. reis til amsterdam og hopp av i vietnam.

Lenke til kommentar

Velg automatikerlinjen er nå mitt råd, mange jobbmuligheter og ikke minst en spennende jobb. Så slipper du å trekke kabler 24/7, eller koble stikkontakter.

Finn per idag;

Automatiker: 50 stillinger i 32 annonser

Elektriker: 947 stillinger i 423 annonser

 

Veien idag går også veldig mot at elektrikere tar over store deler av arbeidsoppgavene til automatikere. Opplæringskontoret i Sør-Trøndelag har 4-5 nye lærlingkontrakter i automatikerfaget. Til sammenligning har de 80-100 kontrakter til elektrikerfaget.

 

Arbeidsmarkedet til automatikere er svært usikkert fremover, nettopp på grunn av det jeg skrev. Man er langt mer fleksibel med elektrikerfagbrevet, så kan man eventuelt fylle på med videreutdanning, innen de delene av automasjonsfaget man har behov for.

 

Ikke alle med elektrikerfagbrev som banker kabler og skrur stikkontakter dagen lang ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Tja, jeg er nå uenig i at arbeidsmarkedet er usikkert bare fordi noen av arbeidsoppgavene kan utføres av elektrikere.

 

Overraskende hvis det er så få som 4-5 lærlingkontrakter for automatikere.

 

Det hele er jo enkelt og greit avhengig av hva man faktisk ønsker å jobbe med. Ønsker man å jobbe med automasjon så ønsker man å jobbe med automasjon, da hadde jeg nok heller prioritert det fremfor en utdannelse innen en annen retning + fag innen automasjon. Det finnes svært mye interessant innenfor automasjon som man kan studere videre.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er nå uenig i at arbeidsmarkedet er usikkert bare fordi noen av arbeidsoppgavene kan utføres av elektrikere.

 

Overraskende hvis det er så få som 4-5 lærlingkontrakter for automatikere.

 

Det hele er jo enkelt og greit avhengig av hva man faktisk ønsker å jobbe med. Ønsker man å jobbe med automasjon så ønsker man å jobbe med automasjon, da hadde jeg nok heller prioritert det fremfor en utdannelse innen en annen retning + fag innen automasjon. Det finnes svært mye interessant innenfor automasjon som man kan studere videre.

Jeg konstaterer bare fakta. Det er ca. 20 ganger så mange elektrikerjobber som automatikerjobber på Finn. Når det også er såpass mange færre nye lærekontrakter i automatikerfaget(ref. faglig leder i SEOS, Elektrofagenes Opplæringskontor i Sør-Trøndelag) bør noen varsellamper blinke.

 

Det jeg mener er at man ikke skal lede folk til å tro at man garantert får jobb, uansett hva. Dette er ikke tilfellet. For min del driter jeg langt i hva trådstarter gjør, jeg kjenner han ikke uansett, men jeg vil ikke råde han til å begynne på automasjon med mindre han skal videre på høyskole/universitet da jobbmarkedet er jævla usikkert.

 

My 2 cents.

 

Hadde besøk av maritim kompetanse. Skipselektriker virker jo veldig spennende!

Sa de noe om hva de nye kravene til STCW vil innebære? Electro Technical Officer og Electro Techincal Rating er visst noe som skal innføres, uten at jeg vet noe mer utover hvordan man får dette.

 

Skipselektrikeryrket er uansett veldig spennende. Man jobber svært ofte med alt som har med elektro å gjøre. Alt i fra enkle ting som stikkontakter og lys til mer avanserte ting som avanserte PLS-styringer, måle-/reguleringsteknikk og finelektronikk i navigasjon, radar og DP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Tja,søker du på automasjon på finn får du opp 890 stillinger i 524 annonser. Nå vil jo selvsagt en del av disse være forbeholdt de med utdannelse som ingeniør, og en del vil være åpne for de med fagbrev som automatiker.

 

Uansett, poenget mitt var ikke at det nødvendigvis flommet over med ledige stillinger akkurat nå, poenget var at jeg synes det blir drøyt å si at markedet er veldig usikkert. Det vil alltid være behov for personer med bakgrunn innen automasjon.

 

Hvordan er tilstanden på opplæringskontorene i rogaland, hordaland og på østlandet ?

 

Det er et fåtall som garantert får jobb, uansett hva, og ikke kan jeg se at noen har insinuert ovenfor trådstarter at dette er tilfellet som automatiker.

Lenke til kommentar

Veien fra å være utdannet elektriker til å kun jobbe med automasjon er veldig kort.

 

Jeg har selv fagbrev som elektriker, og har nesten utelukkende jobbet med automasjon fra starten av (prosessanlegg, kobling av styre- og starterskap, etc).

Senere fikk jeg sjansen til å bli med elektroingeniører som drev commissioning på offshorefartøy som assistent og på grunn av høy personlig motivasjon og bakgrunnen min fra landbasserte prosessanlegg etc, så jobber jeg i dag som serviceingeniør i et kjempekonsern som leverer svært avanserte automasjonsløsninger til offshorefartøy.

 

Og jeg har kun fagbrev gruppe L.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter hva jeg husker, så er grunnen til at det er færre automatiker læreplasser at opplæringsbedriften får lite, eller ingen støtte ved opplæring av automatikere. Dette er stikk motsatt av elektrikerne, og bakgrunnen er at automasjon er 3 årig skolegang.

 

Jeg vil også gå i mot påstanden at enhver elektriker kan utføre en automatiker sin jobb, like så som at en automatiker kan utføre enhver elektriker sin jobb. Hvor vidt dette er mulig, blir jo forskjellig ut ifra hvilken bedrift eller arbeidsplass de to faggruppene jobber. Husk at kompetansen til en automatiker strekker seg utover det å koble en "dreieretning vender", og en elektriker kan mer enn å "spikre kabler"..

Endret av TotaltAnonymous
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...