Gå til innhold

Klarsynte


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke på noe overnaturlig og alle tv-showene jeg ser som Den sjette sans og diverse tv-folk som klarer å snakke med de døde og se hvor folk er, vel det er ganske så utrolig men da må det være iscenesatt.

 

Hvis folk er klarsynte så hvorfor blir dem ikke testet ? Hvorfor reagerer ikke vitenskapen på dette ?

 

Kom over denne artikkelen idag:

 

http://www.t-a.no/nyheter/article188407.ece

 

4 klarsynte sier akkurat det samme uten å snakket med hverandre, noe som er også VELDIG utrolig. Hvis folk som dette eksisterer med slike evner så spør det meg egentlig hvor går grensen på hva som er mulig med mennesker.

 

Jeg finner det dog rart at det ikke blir noe mer oppstyr rundt dette hvis slike folk faktisk eksisterer, man må finne grunnen til at de kan gjøre det de gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner det dog rart at det ikke blir noe mer oppstyr rundt dette hvis slike folk faktisk eksisterer, man må finne grunnen til at de kan gjøre det de gjør.

 

 

Disse mnneskene har nok ingen "superkrefter", men de er veldig flinke til å lese andre mennesker og sier ofte det du vil høre. James Randi har en millionpremie til de som klarer å overbevise han og et testpanel. Ingen har klart det ennå.

 

Det er jo ingen beviser i den saken at disse menneskene ikke har snakket sammen på noe tidspunkt eller har "jukset" på noen annen måte. Vær kritisk, alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja Derren Brown er jo en kjent mentalist som har vist mye triks som kan virke som noe overnaturlig men er ikke det.

 

Likevel blir jeg sjokkert over at media gang på gang gir dem oppmerksomhet. Til og med politiet har vel iblant tatt ibruk klarsynte. Hvis dem er så effektiv så burde dem ha løst fleste uoppklarte saker.

Lenke til kommentar

Likevel blir jeg sjokkert over at media gang på gang gir dem oppmerksomhet. Til og med politiet har vel iblant tatt ibruk klarsynte. Hvis dem er så effektiv så burde dem ha løst fleste uoppklarte saker.

 

Media skriver om det fordi folk er nysjerrige og liker å klikke seg inn på slike ting. Jeg tror politiet tar i bruk klarsynte hvis de sitter fast, og vil rett og slett ha "friske øyne" på saken. De er desperate og vil ikke si til pårørende at de har gitt opp f.eks.

 

 

Edit: Skriveleif.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Teknikker som benyttes av "klarsynte/spåkoner" er blant annet cold reading, speiling, samt at de har en god evne til å lese folk og respondere ut ifra det. I tillegg til dette er det en spesiell gruppe mennesker som oppsøker "klarsynte", nemlig de som tror at det fungerer. Da vil de tolke alt ukritisk til at "det stemmer"(begrepet confirmation bias i psykologien).

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar

Syntes alt som har noe med dette er direkte tåpelig... Eneste grunnen til at dette holdes i live, i ukeblader, aviser etc. er at det ligger gode penger i mange menneskers godtroenhet og naivitet..

 

Det er i bunn og grunn bare svindel, så lenge de faktisk ikke på noen måte kan levere 'ekte' vare, fordi det er totalt umulig! Det eksisterer ingen 'ekte' vare, så det folk kjøper er bare svada...

Lenke til kommentar

Tror nok det er mange "klarsynte" som genuint tror at de har evner. Men de blir bare "baffled" av effekten kaldlesing gir. Kaldlesing fungerer selv om du ikke engang er klar over det. Så i hodet til den "klarsynte" kan det virke utrolig fantastisk. Men det er ingenting som viser til at det faktisk er mulig.

 

Dog er det ganske mye fantastisk hjernen kan få til å skje, også fysisk med kroppen. Som f. eks mannen som har evnen til å få objekter til å feste seg på kroppen hans. Han vet ikke hvordan han gjør det, men undersøkelser av hjernen, temperatur og fuktmålinger viser at større deler av hjernen har langt større aktivitet, temperaturen på det aktuelle området steg med et par grader. Samt at fuktigheten i huden økte. I tillegg sank allmenntilstanden hans idét han utførte det.

 

Det er utrolig mye flott som er mulig, men det er altså helt naturlig. Og ingenting "utenomjordig" er nødvendig for å forklare det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, jeg så det på en eller annen kanal hvor en skeptiker går rundt og undersøker slike snodige ting.

Når jeg googler det fant jeg ihvertfall denne:

http://english.ntdtv.com/ntdtv_en/ns_life/2011-05-14/croatia-s-magneto-boy-attracts-metal-to-his-body.html

 

Men det var ikke dette jeg så på TV, men sannsynligvis samme greie. Dette er jo faktisk mulig å forklare sannsynligvis, men dette er jo ett av de mest konkrete eksemplene, som også kan testes og dermed bevises. Klarsynte kan ikke testes på samme måte, da de har alltid en måte å lure seg unna på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...